לא מפורסם

סוכרת היא מחלה המקשה על ספיגת סוכר ברקמות, ולכן מתבטאת ברמות גבוהות של סוכר בדם. הסרטון שלפנינו מציג את מאפייני המחלה ואת גורמיה. הוא מתמקד בסוכרת סוג 2, שהיא הנפוצה ביותר. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

הסרטון הופק על ידי האתר Health Central

 

סוכרת סוג 2 היא מחלה שפוגעת בספיגה ובפירוק של הסוכר (גלוקוז) בגוף – מקור האנרגיה העיקרי בגופנו. במצב תקין, כשרמות הגלוקוז בדם עולות אחרי הארוחה, הלבלב – בלוטה השוכנת מתחת לקיבה – מפריש הורמון בשם אינסולין. תפקיד האינסולין הוא לגרום לביטוי של נשאי גלוקוז על קרום התא (הממברנה) ברקמות שריר, שומן ועוד. כשנשאי הגלוקוז עולים לממברנה הם מסייעים לקליטת הגלוקוז בתאים וכך מורידים את רמתו בדם.

אצל חולי סוכרת סוג 2 האינסולין אינו מפעיל את הקולטן שלו בצורה מספקת, ולעתים אינו מפעיל אותו כלל. בעקבות זאת לא עולים מספיק נשאי גלוקוז לקרום התא, הגלוקוז אינו נספג בתאים במידה מספקת ורמתו בדם נשארת גבוהה. רמות גבוהות של סוכר גורמות ליצירת מבנים סוכריים בשם AGP בדם, שגורמים דלקות בכלי הדם. הדלקות האלה אחאיות גם למחלות לב ולפגיעות נוספות באיברי הגוף. כמו כן הן עלולות לגרום לסתימות בכלי דם קטנים, בדומה למה שקורה בהתקף לב, או לעיוותים בכלי הדם.

סוכרת עלולה להזיק בעיקר ללב, לעורקים, לעצבים, לעיניים, לכליות ולעור. סוכרת סוג 2 נפוצה במיוחד אצל אנשים מעל גיל שלושים ואצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר. אנשים עם סוכרת חייבים להקטין את צריכת הפחמימות באוכל שלהם, ולעתים גם צריכים לקבל זריקות של אינסולין.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

2 תגובות

  • צבי

    פעילות גופנית וסוכרת

    קראתי כי מומלץ לחולי סוכרת לעסוק בפעילות גופנית. האם זה נכון? מדוע? תודה מראש. נ.ב. אתר מצוין, תודה לכם!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום צבי
    הסיבה שממליצים לחולי סכרת לעסוק בפעילות גופנית, היא משום שהיא משפרת את ניצול הסוכר בגוף וגם מורידה את הסיכון למחלות לב. בלי קשר מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי אופי ותדירות הפעילות הספורטיבית אצל חולי סכרת.
    כל טוב
    ארז