אלצהיימר היא מחלה שפוגעת לרוב בקשישים ומתבטאת באובדן זיכרון, בעיות בתפקוד היומיומי ולבסוף מוות. המחלה חשוכת המרפא נכון להיום תוקפת אחד מכל שלושה קשישים מעל גיל 85. הסרטון שלפנינו מראה כמה מהמאפיינים המולקולריים שלה.

האלצהיימר היא מחלה שגורמת להתנוונות של תאי עצב (נוירונים). בשלב הראשון ההתנוונות הזו מתבטאת בירידה ביכולת הלמידה וביכולת לבצע פעולות מורכבות, כמו גם בפגיעה בזיכרון לטווח קצר ולעתים בהתקפי זעם. עם התקדמות המחלה מופיע גם שיטיון – חוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות, כגון דיבור, הליכה לשירותים ועוד.

הסרטון מתאר שניים מהמאפיינים הבולטים של המחלה. הראשון שבהם הוא הופעת משקעים חלבוניים בתאים במוח, שנקראים "פלאקים". הפלאקים מורכבים מחלבון בשם Beta amyloid, שמקורו בחלבון גדול יותר בשם APP, שמחובר לקרום התא. כאשר ה-APP עובר חיתוך, משתחרר Beta amyloid לנוזל התא ומתקבץ לפלאקים. הצטברות המשקעים הללו קוטלת בסופו של דבר את תא העצב.

מאפיין שני הוא השבירה של שלוחות עצביות, שגרמת בגלל התפרקות של סיבי שלד התא – המיקרוטובולים. הסיבים הללו תומכים במבנים שונים בתא, כגון השלוחות שלו, ושינוי בהם מקשה על ההולכה העצבית ומשאיר את הנוירון בלתי שמיש למעשה.

מחלת האלצהיימר, כאמור, פוגעת בתאי העצב. היות שתאי העצב אינם יכולים להתחלק, ברגע שתא שמת אין לו תחליף. ככל שהמחלה מתקדמת, חלקים נרחבים יותר במוח נפגעים והנזק מצטבר. אף שמדובר במחלה חשוכת מרפא, קיימות כיום תרופות שמקלות על הסימפטומים ומאטות את התקדמות המחלה.

• יאס

משתפת

כמו כן נתתי לה מלא סיפורים מוקלטים והיא סיפרה לי סיפור ששמעה לפני שבוע זה ממש נדיר ומקסים

• תמירה זאבי

דרוש שינוי

המחלה ממש ממש קשה ונוראית. הלב נשבר ומתרסק ויש פתרון שכולל שינוי תזונתי. הרופאים לא מעודכנים או לא מספרים לכם: https://open.spotify.com/show/0DcetATfBZ60LLwa0vH7AG?si=49a7a08d062f42a9

אלצהיימר זו מחלה גנטית?

סבא שלי מצד אמא נפטר מאלצהיימר...

לפני מספר שנים לאחר שהמחלה התפרצה אצלו בגיל 61. לאחרונה אבא שלי (בן 67) מתחיל לשכוח דברים כמו לסגור את הברז במטבח או את המפתחות בדלת וכדומה. אני חושש שגם אצלו מתחילה המחלה הזו (או משהו אחר בסגנון). לאיזה רופא צריך לפנות על מנת לערוך בירור מתאים? האם זה נכון שאני בקבוצת סיכון לחלות באלצהיימר בגלל שלסבא שלי היה את זה?

עדכון נוסף

שלום אבי
    לאחרונה התפרסם מחקר אודות בדיקת דם חדשנית המסוגלת לחזור בדיוק של 90% התפרצות של מחלת האלצהיימר בתוך 2-3 שנים, דבר המאפשר גילוי מוקדם יותר שאולי יאפשר בעתיד עיכוב של התפרצות המחלה. למחקר

• תמירה זאבי

יש מחקרים חדשים בתחום

יש היום מחקרים חדשים בתחום התזונה ויש פרוטוקולים של תזונה שמפחיתים תסמינים של מחלות רבות, גם דמנציה ואלצהיימר

שלום אבי
    ראשית אני מצטער לשמוע על אביך ועל סבך. יש מקרים בהם למחלת האלצהיימר יש רכיב גנטי תורשתי שניתן לזיהוי, אך קיום אותו אלל לא בהכרח מעיד על התפרצות עתידית של המחלה. באופן עקרוני מה שמומלץ בד"כ הוא להתחיל ברופא המשפחה שמעביר את הטיפול למומחה המתאים למצבו של אביך. היות והאתר שלנו עוסק במתן מידע מדעי ולא המלצות רפואיות, אינני יכול להמליץ לך על רופא או טיפול כלשהם.

• יעקב שורץ

גאבא,קראתי שזה עוזר לכל מחלות המוח ? עוזר לאלצהיימר,גם קינמון

אמא שלי בת 91 +אני מנסה למנוע הידרדרות,יש לה בעיות שונות,לב ועוד,קראתי על גאבא 500 שזה נמצא חסר במוחם של חולי אלצהיימר,האם נכון ? קראתי גם על קינמון שזה עוזר,למה בעצם הרופאים לא מדברים על זה ?
    בכלל על הגאבא 500 קראתי שזה טוב נגד כל בעיות הנפש ממש.
    קראתי גם על שמן הקוקוס שזה מתקן אלצהימר,מה אומר על כך המדע ?

שלום יעקב
    ראשית ברצוני לפתוח ולומר כי האתר דוידסון אונליין אינו עוסק במתן ייעוץ רפואי ואין להתייחס אל המידע שניתן כאן כתחליף להתייעצות עם גורם רפואי מוסמך או כהמלצה על טיפול זה או אחר.

לגבי קינמון, חיפוש מהיר בספרות המדעית העלה חרס. מצאתי 6 מאמרים מדעיים בהם נבחנה השפעת קינמון על תופעות הקשורות באלצהיימר http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=cinnamon%20alzheimer

מאמר אחד בחן השפעת קינמון על עכברים במודל אלצהיימר והראה ירידה באוליגמריזציה של בטא אמילואיד (אחד מהתופעות של מחלת האלצהיימר) ושיפור בביצועים הקוגניטיביים. אני חייב להדגיש כי מדובר בעכברים עם מחלת מודל הדומה לאלצהיימר. יש המון דוגמאות לטיפולים שעבדו על עכברים ולא עבדו בבני אדם. מאמר נוסף מראה ירידה באוליגמריזציה של הבטא אמילואיד בתאים בתרבית. גם כאן המון פעמים חומר שעובד על תאים בתרבית לא עובד על בני אדם.

יתר המאמרים פורסמו בעיתונים שהינם רחוקים מאוד מהשורה הראשונה של העיתונות המדעית. פירוש הדבר היא שאו שהחומר פשוט לא עובד על בני אדם או שהדבר נמצא תחת מחקר.

לגבי שמן קוקוס היבול לא היה מזהיר גם כן:

גם כאן העדויות הן לא על בני אדם וגם כאן הן לא פורסמו בעיתונים נחשבים

לגבי גאבא, צריכה של גאבא עצמו היא בעייתית בשל בעיות של יציבות של המולקולה בצריכה בבליעה או בהזרקה, אך לשם כך ישנו מאמץ לפתח אנלוגים יציבים יותר של המולקולה. אם ישנם טיפולים כאלו הרופא של אמך אמור לדעת עליהם (ואם הוא לא אתה תמיד יכול לקבל חוות דעת נוספת).

בשורה התחתונה, לגבי קינמון ושמן קוקוס, יכול להיות שזה עובד ויכול להיות שלא, אין מידע מדעי מספיק בשביל לקבוע את זה. ולגבי אנלוגים של גאבא תאלץ להתייעץ עם הרופא של אימך.

רפואה שלמה