לא מפורסם

התקף לב הוא אחד מגורמי המוות העיקריים אצל אנשים בוגרים בעולם המערבי. בדרך כלל הוא נגרם מסתימה באחד מעורקי הלב, שיוצרת מחסור בחמצן בלב ובעקבות זאת מוות של חלק משריר הלב. בסרטון שלפנינו מוצגים השלבים של היווצרות החסימה הגורמת להתקף הלב. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

הסרטון הופק על ידי האתר Health Central

 

התקף לב, שנקרא גם "אוטם שריר הלב" או "אנגינה פקטוריס", הוא תופעה שבה אחד העורקים המובילים מזון וחמצן אל הלב נחסם, וכתוצאה מכך חלק משריר הלב מת. מוות של חלק משריר הלב פוגעת אנושות בפעילותו ועלול להוביל למוות.

ההתקף נגרם בדרך כלל משקיעה של שומנים וכולסטרול על דופן העורק. אליהם נדבקים גם חלבונים ותאים, בתהליך שנקרא "הסתיידות עורקים" או "טרשת עורקים". המשקע הנוצר רך מבפנים וקשה מבחוץ, והוא מתעבה בהדרגה ומצר את נפח העורק. בשלב מסוים המשקע עלול לקרוע את העורק, וכדי לטפל בקרע מצטברות עליו טסיות ונוצר קריש דם שאמור לסתום את החור שנפער. אך קריש הדם גם סותם את כלי הדם ולא מאפשר מעבר תקין של חמצן וחומרי מזון אל השריר.

בעקבות זאת מתפתח נמק בשריר הלב וחלק ממנו מת. ככל שהחלק מהשריר שמת גדול יותר, כך גדל הנזק שנגרם ללב ותפקודו נפגע, עד לאובדן פעילות מוחלט – כלומר מוות. התקף הלב אינו תהליך מיידי, ולכן זיהוי נכון של הסימפטומים ופנייה מהירה לבית החולים יכולים פעמים רבות לאפשר לרופאים לעצור את התהליך בזמן ולהציל את חיי החולה. שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון להסתיידות עורקים ולהתקף לב.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

6 תגובות

  • אהד

    לדעתי קיים אי דיוק

    'אנגינה פקטוריס' - תעוקת חזה היא מצב קליני שונה מאוטם שריר הלב(חסימה חלקית, לא מלאה), זהו השלב המקדים של האוטם.

  • אושרת

    תסמינים להתקף לב

    מהם התסמינים להתקף לב??

  • אייל

    מס שאלות נוספות

    1. האם ניתן לתקן / לטפל במצב של הסתיידות חלקית ע"י שימוש בתרופות מדללות דם וכו' באופן קבוע?
    2. האם קיים מצב בו אדם נמצא ב"התקף לב" למשך תקופה ארוכה ולכן בביצוע אבחון סטנדרטי (אקג/בדיקות דם) לא נראה כי קיימת בעיה היות ועבר זמן רב מתחילת הארוע?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אייל
    האתר שלנו אינו עוסק בייעוץ רפואי על כן אני מנוע מלענות לך על השאלות. אני ממליץ לך להפנות את השאלות הללו לגורם רפואי מוסמך.
    כל טוב
    ארז

  • ויאלטה

    התקף לב

    מאיזה גיל אפשר ללקות במחלה?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום ויאלטה
    על פי רוב התקפי לב מתרחשים אצל אנשים מעל גיל 45, אם כי ישנן מקרים של התקפי לב בגילאים צעירים בהרבה. לפי ססטיסטיקות של מדינת ניו יורק שבארה"ב כ1.1% מהתקפי הלב מתרחשים אצל צעירים מתחת לגיל 34 (בין הגילאים 15-24 מתועדים כ-0.13%). בין הגילאים 34-44 מדובר כבר בכ-6.1%, ולאחר גיל 45 האחוז עולה משמעותית. הגיל הינו רק אחד מגורמי הסיכון להתקף לב, מעבר לו יש גם הרגלי תזונה, עישון , רקע גנטי ועוד.
    מקווה שעזרתי
    ארז