האוכל שאנחנו אוכלים עובר בגוף תהליכי פירוק וספיגה רבים, כדי שנוכל לנצל ממנו את כל מה שרק אפשר. הסרטון שלפנינו מתאר את התהליכים שעוברים על המזון מרגע שהוא נכנס לפה ועד לסיום ספיגתו במעי הדק. הסרטון אינו כולל תרגום לעברית, על כן צירפתי הסברים בהמשך העמוד.

הסרטון הופק בידי חברת Mexus Education

תהליך העיכול מתחיל כבר בחלל הפה, שם המזון עובר פירוק מכני על ידי השיניים במהלך הלעיסה, ומתחיל תהליך הפירוק הכימי שלו על ידי הרוק שמופרש מבלוטות הרוק. הרוק מכיל אנזים בשם מילאז, שמפרק פחמימות ומאפשר לספוג סוכרים פשוטים ישירות למערכת הדם. בנוסף מופרש בחלל הפה חומר בשם "מוקוס" שמדביק יחד את חלקי המזון ומקל עלינו לבלוע אותם. מהפה ממשיך המזון אל הלוע ומשם לוושט. בהתקדמותו במורד הוושט מסייעת לו תנועה גלית של השרירים שנקראת פריסטלסיס.

בקצה הוושט המזון עובר את שער הקיבה ונכנס לתוכה. הקיבה מפרישה מיצי קיבה שכוללים אנזימים מפרקים מגוונים (פרוטאזות) וחומצה חזקה (HCl). התנאים בקיבה חומציים מאוד, בערך ברמת pH של 2. התנועה הפריסטלטית ממשיכה גם בתוך הקיבה, ובשילוב עם פעולת המיצים היא מפרקת את המזון לחלקים קטנים יותר ודוחפים אותו הלאה מבעד לשער השני של הקיבה, שמוביל אל המעי הדק.

בחלקו הראשון של המעי הדק (דואודנום) מופרשים חומרי רבים מכיס המרה ומהלבלב. החומרים האלה כוללים אנזימי פירוק (מהלבלב) ומפרקי שומנים (מכיס המרה). החומר מתפרק בשלב הזה לחלקים קטנים שמהם הגוף מפריד את חלקי היסוד הדרושים לנו וסופג אותם במעי הדק. רוב הספיגה מתרחשת בחלקו השני של המעי הדק (ג'רונום). ככל שהאוכל מתקדם יותר במעי כך הוא מפורק לחלקים יותר ויותר קטנים.

קפלים המצויים בדופן המעי מגדילים את שטח הפנים שלו ומאפשרים לספוג כמה שיותר חומרים. אם נתבונן במבנה של דופן המעי הדק נראה שם מבנים דמויי אצבע בשם וילי, שתפקידם הוא להגדיל את שטח הפנים של המעי ולאפשר ספיגה יעילה יותר של החומרים המזינים. מתחת למבנים האלה פרושה רשת של כלי דם קטנים שקולטת את החומרים שנספגו ומזרימה אותם אל מערכת הדם, משם נשלחים החומרים לכבד והשומנים מועברים למערכת הלימפאטית ומשם למערכת הדם. בכבד עוברים החומרים עיבוד כימי ולאחריו נאגרים בכבד או מופצים הלאה לתאי הגוף בעזרת מערכת הדם.

16 תגובות

  • גאיה כהן

    לאן האוכל בעצם הולך? האם

    לאן האוכל בעצם הולך? האם האוכל מתחלק בגוף בצורה סימטרית? אני ממש צריכה שתענו אני בכיתה ט ואני אמורה לנסח השערת חקר בנושא עוד היום, אשמח שתגיבו בהקדם, תודה.

  • ראזי

    מעי הדק

    מה הקשר בין אורך המעי הדק לסוג המזון. (ההבדל באורך המעי בצמחוניים לעומת טורפים).

  • אורי

    חומציות במעי הדק

    שלום, רציתי לשאול מה בקשר לחומציות במעי הדק? הרי חוץ מבקיבה גם במעי הדק חומציות ברמה גבוהה, והשאלה היא מדוע החומציות במעי הדק כ"כ גבוהה?
    תודה רבה!

  • יעל

    היי, יש לי המון זמן ריר נוזלי

    היי, יש לי המון זמן ריר נוזלי בצואה ועיוותים איומים של המעיים.
    לאחרונה עלו לי על דלקת כרונית של בלוטות הרוק.
    האם יש קשר לדעתך בין הרוק הסמיך מאוד והעיוותים במעיים?
    אני יודעת שאין זה יעוץ רפואי.

  • פרי

    שאלה

    מה עם המעי הגס , מה קורה שם

  • מארי

    ליפאז המעי

    היי, האם ישנה הפרשת אנזימים מפרקי שומן עצמאית של המעי הדק? או שהאנזימים כולם הם מהלבלב? (במעי הדק)

  • אנונימי

    כן יש

  • לירי

    טיימינג

    יש לי תופעות ש כאבי בטן וגרפסים בלתי פוסקים שמתחילים כשעה לאחר אכילה[בלי קשר מה אכלתי]
    מהקורה שעה לאחר האכילה? התחושה לשי שהגוף מבקש לדוק החוצה את ה שנאכל... מה יכולה להיותסיבה לכך?

  • בריאות

    מערכת עיכול

    למאמרים על מערכת העיכול
    YUCNTUS1@GMAIL.COM

  • עדי

    מערכת עיכול מהירה- חילוף חומרים מהיר

    איך ייתכן שיש לאנשים חילוף חומרים מהיר יותר מאחרים?

  • רם

    חומציות

    שלום ארז.
    רציתי לשאול בנוגע למעגל החומציות בקיבה.
    כאשר אוכלים, האוכל מעלה את החומציות בקיבה, (ומוריד אותה בדם), ואז התהליך מתהפך בלבלב. האם יש מקורות שמדגימים את הנושא?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום רם
    בקיבה ישנם מבנים חלבוניים האחראיים על העלאת החומציות על מנת לאפשר פירוק יעיל יותר של המזון. הסביבה במעיים הינה בסיסית, על מנת לנטרל את החומציות ולמנוע פגיעה ברקמת המעיים (בניגוד לקיבה שם יש שכבה עבה של מוקוס המגן על דופן הקיבה). את הסביבה הבסיסית יוצר הלבלב על ידי כך שהוא מפריש סודיום ביקרבונט. אתה יכול לקרוא על כך בכל ספר פיזיולוגיה טוב. אני באופן אישי ממליץ על זה:
    http://highered.mcgraw-hill.com/sites/0073378100/student_view0/, אמנם אין עותק מקוון, אך הוא אמור להיות מצוי בכל ספריה אוניברסיטאית.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • אתי

    הקישור איננו מעודכן

    ולא ברור לאיזה ספר אתה מתכוון

  • רמי

    תודה רבה

    תודה רבה ארז. אפילו מצאתי גרסה מקוונת.
    http://cdn.preterhuman.net/texts/science_and_technology/anatomy_and_Phys...

  • אפרת אראל

    מערכת העיקול

    האם למערכת העיכול שלנו קל יותר לעכל מזונות בנפרד כלומר חלבונים בנפרד ופחמימות בנפרד בגלל זמני עיכול שונים ובגלל אינזימי עיכול שונים והאם זה משפיע על הירידה במשקל? אשמח לתגובה, תודה וחג שמח

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אפרת

    ראשית ברצוני לפתוח ולומר שהאתר שלנו אינו עוסק במתן רפואי או תזואי ואין להתייחס אל המידע הניתן כאן כאל תחליף להתייעצות עם גורם רפואי או תזונאי מוסמך או כהמלצה על טיפול או דיאטה כלשהם.

    באופן עקרוני האדם הנו "אוכל כל" ומערכת העיכול שלנו בנויה להתמודד עם סוגים שונים של מזון במקביל. אמנם קיימים במערכת העיכול שלנו אנזימים שונים לסוגי מזון שונים, אולם אין הם מפריעים זה לתפקודו של זה. מעבר לכך שכמעט ואין מזונות המכילים רק חלבוני א פחמימות למעט אולי סוכר לבן ושמן, כך שכל רעיון ההפרדה מעט תמוה בעיני.

    לגבי ירידה במשקל, לא מצאתי איזשהן עדויות מדעיות בדבר יעילות הדיאטה הזאת, אך אין הדבר אומר שהיא לא עובדת. עם זאת חשוב לזכור שהרבה פעמים עצם קיום משטר תזונתי כלשהו מחייב אותנו לאכול בצורה מסודרת ומאוזנת ובכך מביא לירידה במשקל ללא קשר לכללי אותה דיאטה.

    אני ממליץ לך להתייעץ עם תזונאי מוסמך כשאת בוחרת דיאטה

    מקווה שעזרתי

    ארז