תיאורמת הקוף האינסופי (או: "משפט הקוף המקליד") היא תיאורמה הקובעת כי ברצף ארוך מספיק של תווים אקראיים, יופיע בסופו של דבר, כמעט בוודאות,כל טקסט אפשרי, או בניסוח הפופולרי – אם ניתן לקוף להקליד תווים אקראיים במכונת כתיבה במשך פרק זמן אינסופי נקבל גם את כתבי ויליאם שייקספיר.

הסרטון  מדגים מה קורה כשאינסוף קופים מקלידים תווים אקראיים במכונת כתיבה, ומראה מה הסיכויים לקבל משפט הגיוני כמו "I love bananas" .

 

 

למה כמעט וודאי  שהרצף יוקלד?

ההסתברות שיתרחשו שני מאורעות בלתי-תלויים שווה למכפלת ההסתברויות שלהם,  לכן אם ברשותנו מקלדת בעלת 26 תווים (כמספר אותיות ה-abc), אז ההסתברות שרצף יוקלד בניסיון הראשון היא:   (1/26)^k כאשר  הוא מספר התווים ברצף, וההסתברות שהרצף לא יוקלד היא:  (1/26)^kא-1.

לדוגמא: ההסתברות שהרצף "I love bananas" יוקלד בניסיון הראשון היא  12^1/26, וההסתברות שהרצף לא יוקלד היא    12^1/26 - p=1.
אבל אם ניתן לקוף ניסיון שני  אזי ההסתברות שהרצף לא יוקלד קטנה יותר הפעם ושווה ל- 2^p (כיוון שמדובר במאורעות בלתי תלויים- "לא יוקלד בניסיון הראשון" "לא יוקלד בניסיון השני").

באופן דומה, אם n  הוא מספר הרצפים  אזי ההסתברות שהרצף לא יוקלד הוא p^n, וכיון ש-p<1 כ ככל ש-n  גדול יותר מספר זה הולך וקטן. לכן עבור n השואף לאינסוף ההסתברות שהרצף לא יוקלד שואפת לאפס, ובמילים אחרות – כמעט בוודאות הרצף כן יוקלד. 

 

משפט הקוף המקליד ודילוגי אותיות בתורה

לא פעם מביאים מטיפי דת יהודים ונוצרים מיטב דוגמאות מפליאות על דילוגי אותיות החושפים משמעויות מוצפנות בספרי הקודש כהוכחה לאמיתות התנ"ך או הברית החדשה. דוגמאות אלו גורמות לאדם הלא מיומן (שאינו מבין בסטטיסטיקה) להשתהות לנוכח ה"קסם".

אולם  "קסם" זה אינו שונה מ"קסם" הקוף המקליד - כלומר, מסתבר שבאופן סטטיסטי, בהינתן מספיק נסיונות,  נוכל לקבל משמעויות "מוצפנות"  גם בכל טקסט אקראי.   ואכן - קבוצה של מתמטיקאים פרסמה מאמר שבו נעשה ניסוי מקביל בטקסט  של "מלחמה ושלום"  והראתה כי קיומם של משפטים בעלי משמעות "מוצפנים" פשוט מתחייב באופן סטטיסטי.

 

ניסוי מעשי

 ב-2011  יצר המתכנת ג'מי אנדרסון את פרויקט "מליון הקופים" בכדי לבדוק את משפט הקוף המקליד. הקופים של אנרדסון הם בעצם תוכנות וירטואליות שמייצרות מחרוזות טקסט רנדומליות ללא הרף, עד שחזור היצירה.
ב-6 באוקטובר הם הצליחו לעשות זאת ושיחזרו  את השיר "תלונת האוהבים" של שייקספיר. הפרוייקט הוכתר בהצלחה אך רבים גם מתחו ביקורת על כך שהתוכנה שיצר לא באמת משחזרת את שייקספיר מתחילתו ועד סופו.  לקריאה נוספת :  פרוייקט מליון הקופים.

 

 

 

 

 

 

 מאת: פזיה מילר 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • דן-1

    משפט הקוף המקליד ודילוגי אותיות בתורה

    יש דרכים בסטטיסטיקה לבדיקת מקריות.
    אדם שטוען שיש לו יכולת ניחוש על טבעית יבדק בניסוי סטטיסטי ואם תוצאות הניחושים שלו יהיו טובים בהרבה במספיק ניסויים מבוקרים-נצטרך לאשש את יכולת הניחוש שלו ולא נוכל להגיד שהוא מאחז עיניים.

    ולעניין שלנו,אינו דומה משפט הקוף המקליד לדילוגי אותיות בתורה.
    הסיכוי לגלות רצף אותיות בתוך או בסביבת טקסט הדן באותו נושא ידוע מראש.בתורה למשל יש מספר סופי של אותיות.
    אם נקח טקסט אחר עם אותו מספר אותיות הצפי הססטיסטי לקבלת רצף כנ"ל לא אמור להשתנות.
    אם יש הבדל גדול מאד בתוצאות,ויש הבדל גדול מאד,צריך למצוא הסבר משכנע לנושא.ומתברר שיש הבדל גדול מאד וזה נתגלה במספר עבודות שנעשו בנושא.
    נביא רק דוגמא אחת:
    אם נבדוק 13 פסוקים ראשונים מספר ויקרא ונחפש בדילוגים קימה וגם אחורה את המילה "אהרן" נקבל על פי חישובי שכיחות של 4 האותיות תוצאה ססטיסטית של 8 הופעות בממוצע.(הצרוף "נאהר" מופיע 11 פעמים,הצרוף "אנהר" מופיע 5 פעמים וכ"ו)
    בפועל יש כאן 25! הופעות של המילה אהרן.
    הרבה מעבר לממוצע והסיכוי ל-25 הופעות הוא בערך 1:500000
    אם נקח ספר תורה שומרוני למשל נקבל 10 הופעות של "אהרן"
    מכאן ומעוד הרבה מאד דוגמאות של מילים צמדי מילים - מתקבלת תופעה שמשפט הקוף המקליד לא יוכל להסביר...
    בברכה
    דן-1