בסיסים חנקניים (Nucleobsaes) הם אבני הבניין של חומצות הגרעין (DNA ו- RNA) בכל היצורים החיים. היחידה הבסיסית של חומצת גרעין היא הנוקלאוטיד אשר מורכב משלושה חלקים (כמו הרבה דברים אחרים, ראו איור): א. בסיס חנקני – המעניק לנוקלאוטיד את זהותו ואשר קושר את הבסיסים החנקניים בגדיל המשלים. ב. ריבוז – סוכר אשר מרכיב את השדרה הסוכרית שהיא הפיגום עליו בנוי גדיל ה-DNA (או ה-RNA). ג. קבוצה זרחנית – המאפשרת קישור בין שני נוקלאוטידים סמוכים על אותו גדיל על ידי יצירת קשר עם הריבוז הסמוך.


התמונה עובדה מאתר המכון האמריקאי הלאומי לחקר הגנום האנושי - NHGRI

כאמור, הבסיסים החנקניים הם המרכיב שקובע את זהותו הנוקלאוטיד. ב-DNA בגופינו קיימים ארבעה סוגים עיקריים של נוקלאוטידים (=ארבעה סוגים של בסיסים חנקניים ב-DNA): אדנוזין, גואנין, תימידין וציטוזין. אודות מבנה ה-DNA וצימוד בסיסים לגדיל המשלים ראו כתבתינו בקישור זה. כאמור נוקלאוטידים מרכיבים גם את ה-RNA, אודות מבנה ה-RNA ראו כתבתינו תחת אותו הקישור.

נציין גם שנוקלאוטידים משמשים כמטבע אנרגטי בתהליכים תאיים וכי לזהות הבסיס החנקני יש השפעה על היכולות של אנזים לעשות שימוש באותו נוקלאוטיד (כלומר רב האנזימים יכולים לעשות שימוש רק בנאוקלאוטיד בעל בסיס חנקני מסויים כמטבע אנרגטי).

הסרטון שלפנינו מעלה את האפשרות כי מקורם של בסיסים חנקניים בחלל-החיצון, והגיעו לכדור-הארץ על גבי מטאוריטים. החוקרים בסרטון מבססים זאת על סמך שלושה ממצאים: 1. בדגימות של מטאוריטם שהתרסקו על פני כדור-הארץ נמצאו אנלוגים של בסיסים חנקניים. האנלוגים הם בסיסים חנקניים בעלי מבנה דומה לבסיסים חנקניים המוכרים בביולוגיה ושאינם נפוצים בכדור-הארץ. 2. בדגימות קרקע הסמוכות לאתרי ההתרסקות לא נמצאה אותה התפלגות של בסיסים חנקניים, כלומר נמצאו בעיקר בסיסים חנקניים המוכרים מהביולוגיה. 3. אנלוגים של בסיסים חנקניים התקבלו במעבדה כתוצרי תגובות של מימן ציאנידי, אשר נפוץ בתווך הבין כוכבי.
 

הסרטון הופק ע"י סוכנות החלל האמריקנית - NASA,
ותורגם ע"י צוות אתר דוידסון אונליין

 

 

מאת: חגי כספי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות