סדרת הסברים קצרים וסרטונים עם תרגום על אבולוציה

תורת האבולוציה נהגתה בידי צ'רלס דרווין לפני כ-150 שנה. התיאוריה טוענת שלמינים יש מוצא משותף ושהם ממשיכים להתפתח וליצור מינים חדשים.תורת האבולוציה אותגרה אינספור פעמים בניסויים שונים ומשונים ולא נסתרה למרות כל המאמצים, על כן אפשר לומר שהיא אמת מדעית.

פרק 1 - מוצא משותף

כשדנים באבולוציה אין צורך לעסוק בבריאה, או לחלופין במוצא המינים שניהם נושאים ראויים, אך אינם הכרחיים להבנתה. הסרטון הראשון בסדרה עוסק בעובדות שמעידות על קיומה של אבולוציה, בדגש על התפתחות של מינים מאב קדמון משותף, על סמך תיעוד מאובנים.

כל הסרטונים בסדרה הופקו בידי Cassiopeiaproject ותורגמו בידי vessel0of0light.

פרק 2 – איברים מנוונים

כמובן שתורת האבולוציה לא נסמכת רק על מאובנים של אב קדמון, אלא על רצף אירועים לוגי ונטול סתירות. הסרטון שלפנינו מציג כיצד התהליך האבולוציוני יצר רצף כרונולוגי של מאובנים ואיברים מנוונים שמעידים על קיומם של מינים קדומים יותר.

 

פרק 3 – היווצרות והיכחדות של מינים

מינים חדשים נוצרים בעקבות התרחקות של תת-אוכלוסיות זו מזו ושגשוגן בתנאים אחרים. מאחר ומשאבי המחייה בעולם הם מוגבלים, חלק בלתי נפרד מתהליך היצירה של מינים חדשים הוא דחיקה והכחדה של מינים אחרים. כשמינים נעלמים, מתפנים משאבי מחייה ומינים אחרים משגשגים ומתפתחים במקומם. היכחדות יכולה לנבוע משינוי בתנאי הסביבה, דחיקה על ידי מינים מתחרים או אירוע סביבתי קטסטרופלי, כמו זה שהכחיד את הדינוזאורים.

 

פרק 4 - המכנה המשותף לכל המינים וקצבי התפתחות

את קצב האבולוציה אפשר למדוד ביחידות היפותטיות שנקראות "יחידות דרווין", והוא מלמד על הזמן שנדרש לתכונה מסוימת להתפתח. מהקצב הזה אפשר להסיק אלו תכונות מועדפות יותר, ואלו מהן פחות. אך גם כשקצב ההתפתחות הוא מהיר יש תכונות שנשארות ללא שינוי – תכונות בסיסיות ויסודיות שכוחות האבולוציה מקפידים לשמר.

הסרטון שלפנינו מסביר ומדגים מהו קצב אבולוציה, ומתאר תכונות בסיסיות שמשותפות כמעט לכל היצורים החיים, וכיצג הן מלמדות אותנו על ההיסטוריה של האבולוציה.

 

פרק 5 - אבולוציה של גנים

היחידה הבסיסית ביותר שעוברת אבולוציה היא הגן. כשמופיעה מוטציה בגן מסוים הוא מייצר חלבון מעט אחר. בעקבות השינוי ייתכן שתכונה גופנית או התנהגותית של בעל החיים עלולה להשתנות – לטובת הצאצא, או לרעתו. עם זאת, לא לכל הגנים יש נטייה זהה לעבור מוטציות, וגנים מסוימים משתמרים יותר מאחרים ונשמרים היטב לאורך האבולוציה, כך שניתן לזהות אותם כמעט ללא שינוי במינים רחוקים מאוד. הסרטון שלפנינו עוסק באבולוציה של הגנים.

 

פרק 6 - שימוש בוירוסים לחקר אבולוציה

במהלך חיינו אנו נדבקים בנגיפים רבים, וחלקם מטמיעים את המטען התורשתי שלהם בגנום שלנו. אם ה"הדבקה" מתרחשת בתא מין ואינה גורמת נזק, המטען התורשתי הוויראלי יעבור בתורשה לצאצאים ויתקבע. לפעמים הנגיפים אף יעבירו מקטעי DNA בעלי תכונות מועילות. אפשר לחקור שושלות של בעלי חיים בעזרת התחקות אחרי מטענים תורשתיים כאלה ואחרי מקומם בגנום. הסרטון שלפנינו עוסק בחקר האבולוציה על סמך שינויים גנטיים שנובעים מהדבקה ויראלית.

 

9 תגובות

  • קובי

    האבולוציה צריכה את בורא עולם

    בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ'רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: "ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות ..."
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין:
    היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת ...
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון?
    התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים ...
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים ...
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך ... היא זקוקה לו.

  • ורד

    אבולוציה

    שטויות, אין אולוציה בהתפתחות האדם. האדם נברא כאדם יש מאיין וממנו נבראה האשה. וכך יצורי אנוש מתרבים אז ועד היום. תודה

  • אנונימי

    כמה תארים יש לך שאת קובעת זאת

    כמה תארים יש לך שאת קובעת זאת?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי ורד
    למה שאת מתארת אין גיבוי מדעי, יתרה מכך יש ראיות מדעיות המעידות כי האדם, כמו שאר היצורים החיים בעולם, הינו תוצר של תהליך אבולוציוני ארוך ואיטי. את בוודאי תופתעי גם לשמוע שהדבר לא סותר את ההלכה ויש לא מעט רבנים שמצאו את הפרשנויות ההלכתיות המתאימות.
    כל טוב
    ארז

  • אנונימי

    אין ספק בכך שהאבולוציה לא

    אין ספק בכך שהאבולוציה לא סותרת את התורה, וישנם הרבה מדענים שטוענים כך

  • ורד

    גיבוי מדעי

    הגיבוי המדעי לכך הוא התורה. התורה היא מסמך מדעי חזק ומדוייק ללא שינויים ללא הרף, יציב ועתיק יומין. מאז ועד היום לא השתנה כלום. רק ההפך, כל מה שהמדענים מגלים מידי פעם בפעם כבר כתוב בתורה שנכתבה מלפני אלפי שנים, לא על ידי מדענים יצורי אנוש, אלא עלי ידי בורא העולם שנקרא בפי כל - הקדוש ברוך הוא. לידיעתך!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי ורד
    תאוריה מדעית מתגבשת על סמך ראיות, תוצאות ניסויים ותצפיות. כאשר מופיעות ראיות שסותרות את התיאוריה המדעית - היא משתנה. זה החלק החזק והחשוב ביותר במדע - הוא מתאים את עצמו לראיות ולא ההיפך. אילו המדע היה מקובע ולא משתנה, היינו סבורים עד היום שהעולם שטוח, מצוי במרכז היקום ונשען על שלושה פילים וצב.

    אתר זה הינו אתר שעוסק במדע מבוסס ראיות, אם תרצי אני מאוד אשמח לנהל איתך דיון מבוסס ראיות, על אבולוציה או כל נושא אחר, אך זאת לא הפלטפורמה המתאימה לדיונים תיאולוגים

    שיהיה לך יום נפלא
    ארז

  • מוריה

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום מוריה

    המאובנים אשר נמצאו הם עדות לקיומם של אורגניזמים בעלי מבנה דומה לשלנו, אשר ניתן לקבוע מתי חיו (ניתנים לתארוך). כאשר מוצאים מאובנים אשר השינויים בינהם הולכים ומתכנסים למבנה שלנו כיום, והתארוך שלהם גם הוא מתכנס לכיוון שלנו, ניתן לומר כי אלו עדויות לאבות אבותינו. ישנן עדויות מדעיות נוספות כמו בדיקות גנטיות. המאובנים הן אחת מהעדויות אשר מחזקות את תורת האבולוציה.

    שבוע טוב