חלוקה היא תהליך שמתרחש בכל תא העולם, החל בחיידק הכי פרימיטיבי וכלה בתאי מערכת החיסון האנושית. חלוקת תאים היא הדרך שבה תאים מתרבים ומשלימים את חסרונם של תאים שמתים מצד אחד או מקדמים גדילה וצמיחה של הגוף. הציטוקינזיס הוא הינו השלב האחרון בחלוקה, שבו תא יחיד הופך לשניים. הסרטון שלפנינו מתאר את תהליך הציטוקינזיס בתאי צמחים ובתאי בעלי חיים.

הסרטון הופק בידי Great Pacific Media. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

המילה "ציטוקינזיס" נגזרת מהמלים היווניות ציטוס (תא) וקינזיס (תנועה), והיא מתארת את השלב שבו תא אחד הופך לשניים. בכל התאים האאוקריוטים (בעלי הגרעין) התהליך מתקיים לפי אותו עיקרון, ולא משנה אם יש לתא דופן, כמו שקורה בשמרים ובצמחים או שאין כפי שמתרחש בתאים של בעלי חיים רב-תאיים.

העיקרון של הפעולה הוא זה: לאחר שהתא הכפיל את תכולתו, כלומר את המטען הגנטי שלו ואת האברונים החיוניים, ולאחר שמטען הגנטי נדד לקטבי התא, הגיע זמנו לעבור חלוקה. החלוקה הזו באה לידי ביטוי בהתכווצות של טבעות במרכז התא, שבוצעות את התא לשניים במרכזו. טבעת כזו מורכבת מחלבוני שלד בשם אקטין ומיוזין, שאחראים גם על פעילות סיבי השריר.

בתאי צמח, בגלל קיום הדופן, התהליך קצת יותר מורכב. הדופן חייבת להישאר שלמה, ועל כן התא יוצר מעין מחיצה בין שני התאים החדשים. המחיצה הזזאת הולכת ומתעבה עד שהיא הופכת לפיסת דופן שמפרידה בין שני התאים החדשים.

2 תגובות

  • אנונימי

    חלוקה תא נורמלי לעומת סרטני

    האם תא שנוגע בתא אחר תוך כדי החלוקה שלו יפסיק להתחלק?

  • בנימין

    חלוקת תא צמחי

    שלום, יש לי שאלה. איך תאים צמחיים יכולים לגדול? לפי הסרטון אחרי החלורה הם קטנים ובכל זאת הצמח גדל, זאת אומרת שאו שהם צריכים לגדול או שצריכים להתווסף תאים נוספים. אם כן מתווספים תאים, אז לא ברור מה מקורם, הרי תא חדש יכול להיוצר רק מתא ישן שקדם לו, ולפי מה שראיתי והבנתי אין לו אפשרות להתרחב, כי דופן קשיח לא מאפשר.... תודה רבה. בנימין