עבור אלה בינינו שאינם צמחונים ואינם נרתעים מבשר, סטייק ("אומצה" בעברית תקנית) עסיסי במיוחד יכול לעורר בהם רעב מעצם המחשבה עליו. ההנאה הגופנית שאנו מרגישים כשאנחנו אוכלים את הסטייק היא כנראה תולדה של האבולוציה שלנו, שלימדה את אבות אבותינו במשך מיליוני שנים לחפש את הבשר הטוב ביותר כדי לשרוד.

מדענית בחברה מבקשת כעת לעשות את הקפיצה המתבקשת הבאה במקום לגדל את הפרה ולקוות שהסטייק שייעשה ממנה יערב לחיכנו, היא מציעה למצוא את הסטייק הערב לחיך וממנו לגדל את הפרה. נשמע מוזר? לא בטוח שרחוק היום שעוד נראה את זה קורה.

אירנה פולג'בה וחבריה לצוות המחקר והפיתוח בחברת ViaGen מטקסס הצליחו לפתח שיטה לשיבוט של פרות, שמאפשרת לקחת דגימת רקמות לשיבוט עד 48 שעות אחרי מותה של הפרה. כלומר בניגוד לשיבוט המפורסם של הכבשה דולי, שבו השיבוט נעשה מרקמה של כבשה חיה, אירינה וצוותה מסוגלים לשבט פרה שלמה מרקמה שנלקחה מחיה שכבר מתה, וכביכול "להחזיר אותה לתחייה" בצורת שיבוט של עצמה.

הרעיון שעומד בבסיס השיטה פשוט למדי: לוקחים הרבה פרות שגודלו למאכל, ואחרי השחיטה צולים אומצות מבשרן, טועמים אותן ומחפשים את הסטייק העסיסי והאיכותי ביותר. לאחר מכן משתמשים החוקרים ברקמת הפרה המתה כדי לשבט פרות שימליטו צאצאים בעלי בשר משובח יותר.

אך האם הציבור מוכן לאכול סטייק משובט?
אכן, מודה פולג'בה, לא יהיה פשוט לשכנע את הציבור הרחב שהסטייק המשובט בריא לפחות (אם לא יותר) מסטייק טבעי. מידע שגוי ופחד מפני הלא מובן מעוררים לדעתה פחד בציבור מפני אוכל משובט.

הפחד הזה כמובן לא רציונלי. ירקות מהונדסים גנטית הם נפוצים מאוד בשווקים כיום העגבניות אדומות יותר, הפלפל חריף יותר, ונראה שמהפכת הירקות המהונדסים למעננו עברה יחסית בשלום. אך נראה שמהפכת הבשר המשובט תהיה קצת יותר קשה. פרט לשאלה האתית הלא פשוטה של שיבוט בעלי חיים, עדיין לא ברורות כל ההשפעות הנלוות שיהיו לצעד כזה על בעל החיים המשובט מבחינה גנטית ורפואית.

למרות זאת נראה שמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) יאשר לאכילה את הפרות המשובטות של פולג'בה ושותפיה. אף שברור שהם יוכלו לשחזר בצורה הזאת שוב ושוב את הטעם הנפלא והעסיסי של הסטייק, לא ברור אם יוכלו לשכנע אותנו, הצרכנים, לאכול סטייק מפרה משובטת.

אוהד מנור



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • סיל

    חוסר הזדהות מוחלט !

    איפה ההתייחסות שמדובר בבעלי חיים ! עם עצבים ורגשות ולא בתפוחי אדמה ! כמה תתאכזרו לבעלי חיים כדי שיהיה לכם רגע נחת בפה ?