מיטוזה היא התהליך שבו התא מתחלק ויוצר שני תאים חדשים זהים. התהליך מתרחש בגופנו ללא הרף ומאפשר גדילה, התחדשות ושיקום של אזורים פגועים.

בסרטון הראשון שהבאנו לכם מופיע הסבר מפורט על השלבים השונים של המיטוזה וחלוקת התא. בשני תראו איך התהליך מתרחש מנקודת מבט תוך תאית ומהם שלביו.

הסרטון הופק בידי Virtual Cell ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

כעת נסו לזהות את התהליכים והשלבים השונים ומה מתרחש בכל אחד מהם. השתדלו לעשות זאת בלי להציץ בהסבר המופיע למטה.

הסרטון הופק בידי חברת Hybrid Medical Animations

התייאשתם? לא נורא.

הסרטון השני נפתח בסיור קצר בתא שבו אפשר לראות את האברונים השונים של התא (נראה מי מכם הצליח לזהות יותר) ןמתאר את תהליך חלוקת התא במיטוזה. תפקיד המיטוזה הוא לשכפל את התא, כלומר לחלק אותו לשני תאי בת שיהיו זהים למקור. המיטוזה נעשית בכמה שלבים עיקריים שהסרטון מציג.

אינטרפאזה השלב הראשון של החלוקה. הדנ"א עובר שכפול והתא מתחיל להתכונן לחלוקה. בשלב בזה התא ממשיך עדיין למלא את רוב תפקידיו.

פרופאזה הדנ"א בגרעין מתחיל להידחס עד למצב הכי דחוס שלו, ככרומוזומים. ממברנת הגרעין נקרעת והופכת לבועיות גדולות.

פרומטפאזה הכרומוזומים מתייצבים זה מול זה, כל כרומוזום עם בן זוגו. ממברנת הגרעין נעלמת לגמרי וסיבי שלד (מיקרוטובולים) נקשרים לכרומוזומים.

מטפאזה סיבי השלד דוחפים ומושכים את הכרומוזומים עד שהם עומדים בדיוק בקו המשווה של התא כשכל כרומטידה (זרוע אחת של הכרומוזום) מהכרומטידות האחיות בכרומוזום פונה לעבר קוטב אחר.

אנפאזה הכרומטידות נפרדות זו מזו וכל אחת נמשכת לקוטב שלה.

טלופאזה הכרומטידות הגיעו לקטבים וכל מבנה החלוקה מתפרק. הבועיות של ממברנת הגרעין מתאחות מחדש סביב הכרומוזומים בקטבים.

ציטוקינזה שני התאים החדשים מתנתקים זה מזה ויוצרים שני תאים זהים למקור.

• שלהבת

חלוקה ראשונה של תא והקשא לסרטן

רציתי לדעת מה השלב הראשון שמניע את תהליך חלוקת התא. כלומר, מה המנגנון הבסיסי ביותר שבעקבותיו תא מתחיל בחלוקה? אם נבודד תא אחד במעבדה- איזו מניפולציה חיצונית צריך לבצע עליו כדי שיתחיל חלוקה. ( שללא זה הוא לא יתחלק? מה משמעות הטלומר בחלוקה הראשונית והאם התקצרות הטלומר הוא תוצאת החלוקה או הגורם לה? האם יש גילויים חדשים בנוגע לכך ולקשר לסרטן? האם תוכלו להפנות אותי למאמרים חדשים ? תודה מראש על התשובה.

• יהונתן רווה נלוי

מה מניע את התהליך ?

כשלמדתי פסיכולוגיה, היה מקובל כי נתינת שם הוא יצירת כלי שמסמל את מה שבתוכו, תהליך , חומר וכו... כך שיפים הם כל שמות השלבים של המיטוזה, אבל שם אחד חסר, מהו המניע של התהליך, איזה מולקולות או תדרים סמויים בעלי אורך גל יוצרים את מתח ההנעה ? אני מצפה לתשובה

• לא אור הרשקוביץ

תסמונת דאון

היי, רציתי לדעת אם מישהו אם תסמונת דאון יכול להבריא אם מוציאים את כל הכרומוזומים המיותרים מכל התאים??!!!1? תודה מראש.

• ליטל

חלוקת תא יחיד ל3

האם זה אפשרי ואם כן האם יש לכך הסבר או מקורות מידע שאוכל לקרוא על זה?? :)

• טובה

עזר לי מאוד!, הסבר קצר

עזר לי מאוד!, הסבר קצר ולעניין , סרטונים מעולים! תודה רבה!!

מדוע התאים עדיין מתחלקים כאשר אנחנו מסיים לגדול?

אם התשובה כדי להחליף תאים מתים, אז אם כל התאים במקום מסויים לא מתו. האם התאים יפסיקו להתפצל?
    אם התשובה השניה נכונה, איך התאים מקבלים 'פקודה' להתרבות?

• עינת גרוסמן

4n

Einat Nachman Grossman · עובד בחברת Ben-Gurion University of the Negev כיצד מכונה תא מוכפל לפני החלוקות כאשר יש לו מטען של 4n ? האם המונח טטראפלואיד מתאים ?

• שלמה

שאלה פילוסופית.

למה התא מתחלק ?
    מהו הכוח המניע שתיהיה חלוקה בכלל?
    את התהלכים וההסברים הביולוגיים אני מכיר .
    וככה זאת לא תשובה !

• שלמה

חכם מאוד!!!!

וואו שלמה זה היה ממש פילוסופיי!!!!!!

שלום שלמה
    הכח המניע לחלוקה הוא אבולוציה. אם התא לא יתחלק, המידע הגנטי לא יעבור הלאה והתא יצא מהאוכלוסייה. תא אשר כן יתחלק יעביר את המידע הגנטי הלאה וצאצאיו ישארו באוכלוסייה עם המידע על חלוקה. מדי פעם נוצרים תאים נטולי יכולת ריבוי, אך כאמור הם לא מתרבים ועל כן מבנה כזה לא ישמר לאורך זמן.

• חי

לא תירצת כלום.....

• יובל

קצב חלוקת תאים שמקורם מאותו תא קדמון

בהתייחס לחלוקת תא עובר אדם הבנוי מביצית מופרית בלבד תהליך החלוקה אמור להתבצע פעם ב 24 שעות. כלומר, באמבריוסקופ אמורים להופיע בדיוק לאחר 24 שעות מההפריה שני תאים זהים. לאחר 24 שעות נוספות אמורים להופיע עוד זוג זהה של תאים (מספר התאים בעובר אמור להיות 2 בחזקת מספר הימים מההפריה). כלומר, לאחר 72 שעות אמורים להופיע 8 תאים סה"כ. האם החלוקות אמורות להתבצע בקצב קבוע, כך שחלוקות של תאים אחים ואחים דודים אמורים להתבצע בדיוק באותה נקודת זמן (וכך מספר התאים יהיה תמיד חזקה של 2)? או במילים אחרות, איזה שלב בחלוקה עלול להיות שונה בתאים אחים או דודים, ולמה? כאשר מדובר בעובר אדם, האם לחלוקת תאים בקצב לא אחיד יש משמעות מבחינת בניית האדם העתידי? לדוגמה, כאשר לאחר 72 שעות נצפים 5 תאים או 12 תאים במקום 8 תאים (איך ולמה זה קורה?האין התאים מתייחסים למורפוגן מתאים אחרים?), האם המשמעות היא שהתפתחות התא אינה אופטימלית, ויש לצפות בהסתברות מסויימת (אפילו בהסתברות קטנה (מה ההסתברות)) למוטציות פיזיות של איברים?
    מניין הטענה לפיה לאחר 5 ימים (120 שעות) העובר כולל כבר מאות תאים (200-300), בעת שאמורים להופיע בו רק 2 בחזקת 5 = 32 תאים, והאם במהלך היומיים האחרונים מתוך החמישה ישנו גורם המאפשר את האצת קצב חלוקת התאים?

שלום יובל

ראשית בזמן ההתפתחות העוברית זמן החלוקה נע בין 12-24 שעות, כך שניתן לומר שקצב החלוקה איננו קבוע, כמו כן החלוקה איננה מסונכרנת דבר שמסביר מספרי תאים שאינם חזקה של 2. שנית קיימת גם תופעה של החסרת תאים - אפופטוזיס על מנת לעצב את מבנה העובר. דוגמא מצויינת לכך היא העלמות הקרומים בין האצבעות.

בשלב שלפני הבלסטוציסט (מורולה) ישנם כ-16 תאים וביום החמישי יש כבר כמה עשרות. אני לא מכיר נתון שביום החמישי ישנם מאות תאים אצל יונקים, אשמח לראות קישור למקור.

• אביב

שתי שאלות

שלום, בעקבות קריאת התגובות הקודמות עלו לי שתי שאלות שאשמח אם אדע את תשובתן:
    הראשונה היא שידוע כי תא מכיל 2n כרומוזומים, למעשה רציתי לשאול מה מציין n? בנוסף רציתי לוודא עם אני מבינה נכון שבשלב S מוכפל הדנ"א ואז יש 4n כמו שהבנתי ולאחר מיטוזה ישנם שני תאי בת עם 2n. לעומת זאת במיוזה, התא עובר את כל שלבי מחזור התא, כולל S ואז מופחתת הכמות ושני התאים הראשונים שנוצרים הם תאים עם 2n ואחרי שהם מתחלקים יש n כרומוזומים בתאים החדשים ואז הם מופרים ונוצר תא עם 2n שעובר את כל מחזור התא כולל הכפלת הכרומוזומים ל4n ואז עובר מיטוזה.
    השאלה השניה היא, אני יודעת שיש מצב שנקרה הצלבה בכרומוזומים, בו גנים של הכרומטידות האחיות נוגעים זה בזה ומחליפים מקום. עכשיו אני יודעת שתא עם כרומטידה אחות זה תא שעבר את שלב s כלומר הוא אמור להיות זהה בדיוק לכרומטידה הקודמת אם הוכפל ממנה, אבל ידוע שהמידע בגן בכרומטידה האחות הוא דומה אך לא זהה. בעצם, השאלה היא מתי הצלבה יכולה לקרות ואיך זה יכול להיות.
    תודה מראש ושיהיה המשך יום טוב!
    אביב :)

תשובות

שלום אביב
    1. פירוש הסימון n הוא יחידות גנום, למשל בתאי מין יש עותק אחד של הגנום כלומר 1n, בתאים אחרים בבני אדם יש שני עותקים כלומר 2n. בתאים מיד לפני החלוק יש 4 עותקים כלומר 4n.

2. ההצלבה עליה את מדברת נקראת שחלוף והיא מתרחשת אך ורק במיוזה. זהו מצב בו חל ערבוב בין החומר הגנטי של שתי כרומטידות אחיות על מנת להגביר את השונות בקרב תאי המין. זאת הסיבה שבמשפחות מרובות ילדים לא רואים הרבה ילדים זהים גנטית. אם את רוצה ללמוד עוד על התהליך את מוזמנת לצפות בסרטון שהעלאנו לאתר:

• מיכאל מרטינז

מטוזה

בפתח הדברים תודה על עבודתכם ותרומתכם .
    רציתי לדעת האם קיים סרטון הסבר בעברית, הכוונה לא מתורגם .

אודה לכם על התשובה

• גל

שאלה בנושא הצנטרוסומה

האם יש תיאוריות לגבי הצנטריאולים? כיצד נוצרו? מדוע ניצבים ב-90°?

מדוע תשעה זוגות של מיקרוטובולות? כל מידע המתקשר אליהן ישמח אותי!

תודה ויום טוב,

שלום גל
    דר' מאיר ברק ממדור שאל את המומחה אסף למענך מעט לינקים העוסקים בשאלות ששאלת, אני מקווה שבקרוב נפרסם כתיבה יותר מקיפה ומסודרת על הנושא:

סיבה אפשרית מדוע הצנטריולים ניצבים זה לזה כי הם "מודדים את התא":

מדוע יש 9 זוגות או שלישיות של מיקרוטוביולים?
    כנראה שיש איזה קשר לסימטריה מסוימת ויעילות אבל לא הצלחתי לשים את האצבע.

יש חומר כתוב רב על הצנטריול:

חומר כתוב בשילוב עם תמונות והסברים:

אנימציה של התא המכילה הסבר על הצנטריול והצנטרומר:

בעברית על חלוקת התא בצנטריול:

www.snunit.k12.il/snunit_b/data_base/word/mitosis1.doc

תשובה (חלקית)

למיטב הבנתי, בכל נושא אבולוציית הצנטריאולים, ישנן המון שאלות פתוחות ורק מעט תשובות.
    הייתי רוצה רק להעיר שבביולוגיה השאלה "מדוע" היא לרוב שאלה בעייתית. אנו מגלים תופעות בעולם החי ומאפיינים אותן, אך לא תמיד ניתן לדעת בוודאות מדוע תופעה מסויימת קיימת בצורתה האחת ולא בצורה אחרת.
    הערה נוספת, במאמר שהתפרסם לאחרונה תוארו צנטריאולים בעלי סימטריה של x14 במקום x9 במין מסוים של חרק:
    Riparbelli et al. , Cell Motil Cytoskeleton. 2009

• אילן

מס' עותקים של דנ"א במהלך שלב המיטוזה

האם לאורך כל שלב המיטוזה קיימים 4n עותקים של דנ"א?

שלום אילן

בתא בין חלוקות המטען הגנטי שווה 2n כלומר, ישנם שני עותקים של הDNA (מה שנקרא תא דיפלואידי). בשלב האינטרפאזה, לפני החלוקה, הDNA עובר הכפלה ועל כן המטען הגנטי לאורך המיטוזה (עד הציטוקנינזיס) הוא אכן 4n. כלל זה נכון רק לתאים דיפלואידים (כלומר לא נכון לתאי מין - הפלואידים).

• שירן

מיטוזה- בקשה לעזרה עם משפט מסויים

היי ארז, אשמח אם תוכל לכוון אותי לתשבה נכונה.
    במבחן שהיה לי אתמול, מבין 4 משפטים הייתי אמורה לסמן משפט אחד שאינו נכון ובחרתי במשפט הבא- "תאים סומטיים מתרבים בתהליך חלוקת תא מסוג מיטוזה, שבו מספר הכרומוזומים נשמר בהרכב דיפלואידי, 2n".
    לדעתי, המילה "נשמר" אינה מתאימה, כיוון שבתהליך המיטוזה מספר הכרומוזומים משתנה בהתאם לשלב, ורק בסיום המיטוזה ההרכב הוא 2n.
    כפי שענית מקודם לאילן, בתחילת המיטוזה ההרכב הוא של 4n, עד להפרדה המוחלטת של שני תאי הבת החדשים שנוצרו, ואז כל אחד מהם בהרכב של 2n. האם ביכולתי לערער על המילה "נשמר" במשפט, כיוון שבשלבי המיטוזה ההרכב משתנה ולא נשמר?

שלום שירן

צר לי לאכזב אותך, אך המשפט שסימנת נשמע לי נכון. תהליך המיטוזה אכן שומר על התא דיפלואידי, קרי בעל מטען גנטי 2n, וזאת בניגוד למיוזה אשר גורם להפחתת המטען הגנטי 1n קרי תא הפלואידי. לעניות דעתי המורה/מרצה שלך התכוון לתוצאות התהליך ולא למנגנון התהליך. אני לא מכיר את המורה/מרצה ועד כמה הוא דקדקן בניסוח השאלות שלו. יתכן שהוא יקבל את הערעור שלך ויתכן שלא. אם לערער או לא זו החלטה שלך.

מספר הכרומוזומים

שלום, אנו יודעים שבזמן חלוקת התא ניתן לראות 46 כרומוזומים-23 זוגות.. אותם כרומוזומים כבר הכפילו את עצמם וכאשר התא מתחלק לכל צד יש 23 כרומוזומים. אז איך אפשר לומר שיש 46. כי באמת בתא לפני החלוקה יש 23 כרומוזומים. אשמח אם מישהו יסביר לי מה המספר לפני החלוקה, מה קורה שם?

שלום נירית

במצב רגיל של תא אדם (בין חלוקות) ישנם 46 כרומוזומים המחולקים ל-23 זוגות הומולוגים. בזמן חלוקת תא רגילה (מיטוזה), מספר הכרומוזומים מכפיל את עצמו, ובסוף החלוקה כל אחד משני העותקים החדשים נודד לקוטב אחר ליצירת שני התאים החדשים. כלומר, אם תחילה היו 23 זוגות, בזמן החלוקה 46 זוגות (!) ולבסוף שוב 23 זוגות. את הכרומוזום המשוכפל רואים כשתי כרומטידות הקשורות זו לזו בצנטרוזום.

קיים מקרה פרטי של חלוקת הפחתה (מיוזה) אשר מתרחש רק ביצירת תאי המין, בו החומר הגנטי מופחת בחצי, ומ-23 זוגות כרומוזומים, נותרים רק 23 כרומוזומים בודדים. זהו מקרה פרטי ונועד על מנת לאפשר הפריה במהלכה מתאחד החומר הגנטי של שני תאי מין ליצירת ביצית מופרית עם כמות חומר גנטי תקינה (23 זוגות כרומוזומים).

עוד הבהרה ברשותך

סליחה ארז,
    אבל גם רציתי לשאול כיצד זה ייתכן שכל כרומוזום יכפיל את עצמו. כי כאשר הם יעמדו במרכז לפני הינתקות הצנטרומר, ייתכן וכל תא יקבל פעמיים את אותה הכרומטידה.

שלום נירית

כאשר אנו מדברים על מיטוזה (חלוקה רגילה) תא הבת חייב לקבל מטען גנטי זהה לזה של תא האם. ההכפלה מתרחשת לפני שחלוקת התא מתחילה בפועל, וקיים מנגנון אשר מונע משני העותקים הזהים של כל כרומוזום (כרומטידות) להתנתק זה מזה, עד שהם מסודרים לרוחב התא במרכזו לקרא סוף חלוקת התא (פרומטפאזה), כאשר כל כרומטידה זהה פונה לכיוון מנוגד. אני לא אכנס למנגנון המולקולרי המאפשר זאת, אך התא דואג שלא יווצר מצב בו חלוקת החומר הגנטי לא תהיה זהה לחלוטין (נדידת הומולוגים לקטבים מנוגדים או יותר גרוע - נדידה לא סימטרית של כרומוזמים). שיבושים במנגנון זה גורמים לפגמים גנטיים בתא הבת והאם ולרוב נגמרים בחיסול התא על ידי המערכת החיסונית. חשוב להדגיש כי מדובר כאן בחלוקה רגילה, על כן כל תקלה משליכה רק על תאי הבת והאם ולא על כלל הגוף או על הצאצאים (אלא אם זה מתרחש בתאי המין).

בחלוקת הפחתה (מיוזה), לעומת זאת, הכרומטידות אשר נפרדות זו מזו בחלקה הראשון של החלוקה הינן הכרומטידות ההומלוגיות, וכך מתקבלים תאים לא זהים גנטית. תאים אלו הם תאי המין (זרע/ביצית).

הבהרה נוספת

שלום ארז,
    תודה שענית לי.
    אני רוצה להבין דבר נוסף.
    אמרת שאחרי השיכפול הכרומוזום נראה עם הצנטרומר. אז בעצם בתמונת הקריוטיפ זה אחרי שיכפול אז היינו צריכים לראות שם 46 זוגות. ולא 23. אני חשבתי שיש 46 כרומטידות בודדות בגרעין. ואז כל כרומטידה משכפלת את עצמה ואז זה נקרא ששתי הכרומטידות הן הומולוגיות. ואז יש לנו 92 כרומטידות. ואז הן מתחלקות בין 2 תאים. ושוב יש לנו 46 כרומטידות בכל תא.
    אודה לך אם תסייע לי שוב להבין את התסבוכת הזו.
    נירית

שלום נירית

ראשית, בואי נעשה סדר בהגדרות: כרומוזום הינו מולקולת DNA ליניארית ענקית. הכרומוזום קיים בשני מצבים: משוחרר בין החלוקות ודחוס בזמן ההכפלה והחלוקה. במצבו הדחוס בזמן ההכפלה והחלוקה קיים מבנה הנקרא כרומטידה. הכרומטידה היא זרוע אחת מבין שתי זרועות המחוברות זו לזו בצנטרומר. הכרומטידות הינן זהות (עד כמה שההכפלה מדוייקת) והינן תוצרי ההכפלה.

כאשר את מתבוננת במיקרוסקופ על תא בחלוקה את רואה 46 מבנים, אשר הינם 46 כרומוזומים משוכפלים, כך שמספר הכרומטידות שאת רואה הוא למעשה 92. כאשר התא מסיים את החלוקה, הכרומטידות האחיות נמשכות לקטבים המנוגדים וכל תא חדש מקבל מטען גנטי זהה (כמעט).

23 הוא מספר זוגות הכרומוזומים ההומלוגים בתא בין חלוקות. 46 הוא מספר סך הכרומוזומים בתא בין החלוקות, ו-92 הוא מספר הכרומטידות לאחר ההכפלה ולפני תום החלוקה.

• אנה

חייבת לשאול בהקשר הזה...

קראתי את כל התוגובות כאן וזה מאוד עוזר לי ותודה! אבל יש דבר אחד שאני לא מבינה: למה לפעמים אומרים זוג כרומוזומים ולפעמים כרומטידות אחיות- האם זה לא אותו הדבר? למה מבדילים? בתודה מראש. אנה

שלום אנה
    המונח זוג כרומוזומים כולל בתוכו את המונח כרומטידות אחיות. כל כרומוזום מורכב מזוג כרומטידות, כאשר כרומטידות אחיות מצויות על כרומוזומים שכנים.
    רז

• בר

בהמשך לתשובתך...

סליחה שהתפרצתי לשיחתכם אך רציתי לשאול אם הבנתי נכון שבעצם כל כרומוזום מכיל 2 כרומוטודות ששוות זו לזו במטענן הגנטי כאשר בזמן הקצר שבין סיום החלוקה לתחילת ההכפלה המחודשת קיימים בתא 46 כרומוטודות עד לחילוק הנוסף כחלק מהשלב הראשוני במיטוזה? ואם כן אז איך הדבר לא משפיע על תהליכי התא?

שלום בר
    ראשית, אתה לא מפריע, להיפך, כל תוספת לדיון היא מבורכת.

לגבי שאלתך: אתה הבנת נכון. בין סיום ההכפלה לחלוקת התא קיים מטען גנטי כפול. החומר הגנטי ארוז בכרומוזומים בדחיסות גבוהה ועל כן בקושי מאפשר שעתוק ולא מפריע לתהליכי התא.