צ'רלס דרווין (1882-1809) הגה את תורת האבולוציה, שטוענת שכל המינים התפתחו מאב קדמון משותף. ההתפתחות הזו נעשתה על ידי תהליכים של התאמה הדרגתית לסביבה, ברירה טבעית ושרידה של המותאמים ביותר, שהורישו את תכונותיהם הגנטיות לדורות הבאים.

בסרטון שלפנינו תוכלו לראות המחשה של ההתפתחות של הקבוצות העיקריות של בעלי החיים בחצי מיליארד השנים האחרונות מדגים קדמונים ועד לקופי אדם. אם תצפו בקפידה תוכלו לזהות נקודות מפנה אבולוציוניות, כמו היציאה מהמים, התפתחות הזוחלים הראשונים, היונקים הראשונים וכן הלאה.

האבולוציה היא תהליך שבו יצורים חיים עוברים שינויים גנטיים אקראיים בקצב אטי, ואחרי כל שינוי כזה (דור) מתקיימת ברירה טבעית. אם היצור שורד מספיק זמן בשביל להעמיד צאצאים פוריים, השינוי שחל בו יישמר ויעבור הלאה לדור הבא. אם הוא לא הספיק להעמיד צאצאים פוריים, מכל סיבה שהיא בין אם היא תלויה בשינוי ובין אם לא – השינוי ייעלם יחד עם מי שנשא אותו. מכאן נובע שאם השינוי נותן ליצור יתרון (מאורע נדיר מאוד), הפרט יוכל להעמיד יותר צאצאים פוריים, יעביר להם את התכונה המשופרת וכך היא תישמר.

כשהשינוי מספיק מוצלח (מאורע נדיר עוד יותר), שיעור היצורים שנושאים אותו באוכלוסייה יגדל בהדרגה עם הזמן והם ידחקו את השאר, וכך למעשה התכונה החדשה קונה לה אחיזה באוכלוסייה ומתקבעת. מכאן מגיע מטבע הלשון "החזק שורד", אם כי במושגים אבולוציוניים נכון יותר לומר ש"המותאם שורד" (Survival of the fittest).

נאמר לדוגמה שקיים דג שטורף דגים אחרים. לאותו דג נולדים שני צאצאים, שאחד מהם שוחה מהר יותר מהשני. הדג המהיר יותר יוכל לטרוף יותר דגים אחרים ואילו האטי יטרוף פחות. הדג המהיר, לפיכך , יהיה מותאם יותר לסביבתו ולכן יעמיד יותר צאצאים, שכמו אביהם יהיו מהירים, בשעה שהדג האטי יהיה פחות מותאם, וייתכן שלא יגיע כלל לבגרות ולכן לא יעמיד צאצאים ותכונת השחייה האטית שלו תיעלם איתו. כעבור כמה דורות, צאצאי הדג המהיר יתפסו נתח גדול יותר באוכלוסייה וידחקו את שאר הדגים, היות שהם יהיו מותאמים יותר, וכך השינוי שהקנה לדג המקורי את המהירות ישתלט אט-אט על אוכלוסייתה הדגים כולה.

בסרטון ראינו איך היצורים משתנים בהדרגה. כל שינוי כזה ארך שנים רבות מאוד והמון שלבים של ניסוי וטעייה. המון שינויים לא מוצלחים, או כאלו שלא שינו את מאפייני היצור בתנאים שבהם הוא חי, התרחשו ומעטים הם השינויים המוצלחים. אך אם נאסוף את כל השינויים המוצלחים שהצטברו לאורך הדורות נקבל את סולם ההתפתחות האבולוציוני של המינים.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

33 תגובות

  • אנונימי

    שאלה מטרידה המופנית לארז :

    שאלה מטרידה המופנית לארז : לפי חוקי מנדל - לכל פנוטיפ יש אלל אחראי אחד מתוך שניים שאחראיים על תכונה. הדומיננטי יקבע את הפנוטיפ, או הרצסיבי אם 2 האללים רצסיביים. עד כאן אני מבינה.
    השאלה היא איפה כל שאר הגנים שאנו נושאים, שאחראיים לאותה התכונה? האם כל אדם נושא בגנום שלו את המידע מהרבה מאוד צירופים של אבותיו?. האם כל המידע הזה נמצא על הכרומוזומים כמידע שלא בא לידי ביטוי? מה קובע מי יהיה זוג האללים שאכן על פיהם תכונה אחת מבין השתיים תהיה לבסוף הפנוטיפ?

  • ק.

    יש הרבה מצגות וטקסטים רלוונטיים בנושא הזה:

    https://yth.rgl.org.il/yth.rgl.org.il/originals/1456732345%D7%AA%D7%95%D... https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99_%D7%93%D7%95%D7%9...

  • בן אור

    הוכחה

    היי - אני מנסה להבין האם אבולוציה היא תיאוריה? או שיש הוכחות? אם כן איך אדם פשוט יכול לדעת שהיא נכונה?

  • אנונימי

    תורת האבולוציה VS. ההתפתחות האבולוציונית

    אבולוציה זאת עובדה מדעית, תורת האבולוציה בדרך הברירה הטבעית של דרווין (או דרוויניזם) היא מערכת של עקרונות שמהווה את המסגרת להסברת תהליכים אבולוציונים ואת קיומן של ההתאמות והמוצא המשותף.
    כיום ידוע לנו שהתורה של דרווין לא הייתה שלמה, ויש לנו תורה מדעית טובה יותר המשלבת את עקרונות תורתו של דרווין עם תורת התורשה ומציגה אותה באור רחב יותר. שמה של תורה זו היא הסינטזה המודרנית והיא מסבירה את תהליך האבולוציה באופן מפורט ומדוייק יותר מאשר תורת האבולוציה של דרווין.

  • אנונימי

    האבולוציה היא תאוריה מדעית,

    האבולוציה היא תאוריה מדעית, זה אומר שהיא מבוססת על המון הוכחות.

  • כפיר.

    מפץ גדול ואבולוציה

    שלום רב, טרם קיבלתי תשובה מקצועית לגבי ההסתברות שגרגר אפונה יווצר מעצמו , יתפוצץ סתם כך וממנו ייווצר תא חי (לא אדם- לא אבולוציה) וכל החוקיות במערכות שיש לנו ביקום.
    האם ערכתם בדיקה סטטיסטית?
    בניתם תיאוריה ומן הסתם ערכתם בדיקה הסתברותית.
    אשמח לשמוע מהי ההסתברות ואשמח אם תפרסמו את ההסתברות עליה אתם נשענים ובניתם תיאוריה.
    תודה רבה וכל טוב.
    אם למישהו מהמגיבים יש תשובה אשמח לשמוע:)

  • קמילה

    כפיר,

    כפיר,
    אם אתה מעוניין בתשובה על נושאים הנחקרים במדע כדאי שתלמד קודם מה המדענים טוענים בנושא הנדון. אם אני מבינה נכון, אתה עושה סלט בין שני נושאים שונים - הראשון נוגע לאופן התפתחות היקום מנקודה סינגולרית והשני נוגע לאופן בו התפתחו חיים מחומר אורגני דומם, ובינתיים כל העובדות והממצאים מצביעים שהדברים אכן קרו באופן זה. ההסתברות שהדברים יתפתחו באופן זה תלויה במודל בו אנו משתמשים. אם למשל משתמשים במודל יקומים מרובים המתקיימים במקביל ואשר בכל אחד מהם חוקיות שונה, אין זה מפתיע שיתקיים גם לפחות יקום אחד בעל מאפיינים כשלנו, ואשר מתאים למודל של "מפץ גדול" (שלא מתואר שם פיצוץ כלל), להתפתחות חיים וגם לתהליך אבולוציוני. מודל יקומים מרובים למעשה מבטיח שיקום כשלנו צריך להתקיים. קיימים גם מספר מודלים אפשריים אחרים אשר לא בהכרח מחייבים שההסתברות לקיומו של יקום כשלנו תהיה 1. האופן בו שאלת את השאלה (למרות מעטפת דקה ושקופה של כמה מילות נימוס) מזכיר קצת את ההתייחסות המזלזלת האופיינית לחלק מהדתיים, במיוחד כאלה ששואבים את הבנתם הלקויה בענייני מדע מטיעונים כושלים של בריאתנים נוצרים אשר שמו להם למטרה להלחם במה שנתפש בעינהם כאיום הגדול ביותר על דתם. התייחסות שכזו היא לא דרך טובה ללמוד על מדע (שסביר כי אתה משתמש ונהנה מתוצריו כל יום בחייך), וגם לא משקפת התנהגות מכובדת והגונה. אנא השתדל לא להפגין זלזול וגם לא להתגאות בבורות בנושאי מדע, ואני בטוחה שישמחו לענות לך כאן.

  • אנונימי

    זה לא אבולוציה

    האבולוציה מתעסקת בשינוי הדרגתי תוך כדי זמן ביצורים בעלי יכולת להתרבות, זאת אומרת האבולוציה מתחילה מהתא הראשון ולא מהיווצרותו. אנחנו לא יודעים מה דרוש כדי ליצור חיים מחוסר חיים לכן אין סטטיסטיקות ותיאוריות בנושא. התחום נקרא BIOGENESISS

  • יפית בן שלמה

    התפתחות המוח לאורך האבולוציה

    הי ארז, יש במקרה מאמר או סרטון שמתאר את התפתחות המוח לאורך האבולוציה - מהדגים ועד לאדם? אני ממש אשמח..
    תודה רבה ושנה טובה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום יפית
    הסרטון הזה נראה מעניין:
    https://www.youtube.com/watch?v=u85MxtyEl68
    לצערי הרב הוא מוגן בזכויות יוצרים כך שאינני יכול לתרגמו ולהעלות אותו אלינו לאתר.
    כל טוב
    ארז

  • יפית

  • יפית

    עוד מידע

    הי ארז, אם אתה יודע איך אפשר להשיג עוד מאמרים חוץ מהסרטון שמסכמים את האבולוציה של המוח מהדגים ועד ימינו אני ממש אשמח.. ותודה רבה על כל העזרה! זה לא מובן מאליו..

  • אגדי דינה

    אבולוציה - סרטון - התפתחות החיים

    סרטון מדהים - נהניתי והשכלתי מן הצפייה בו.
    במידה וניתן יהיה להוסיף כתוביות \ טקסט \ דברי הסבר... זה יהיה ברור יותר. תודה לך ארז גרטי ואנא שקול את הבקשה. תודה דינה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום דינה
    סרטון זה מוגן בזכויות יוצרים, על כן איננו יכולים לערוך בו שינויים. בכל מקרה היות והסרטון לא מדובב אני לא רואה היכן צריך לעשות עבודת תרגום מלבד כותרת פה ושם. אם הנושא מעניין אותך יש לנו מגוון עצום של סרטונים מתורגמים על אבולוציה. אם את מחפשת סרטון דומה לזה שצפית בו את מוזמנת להכנס לסרטון על התפתחות החיים ולסרטון על עץ החיים אם יש נושא ספציפי שאת מעוניינת ללמוד עליו תגידי ואפנה אותך לסרטון הרלוונטי.
    כל טוב
    ארז

  • אגדי דינה

    אבולוציה

    תודה ארז - גם הסרטון הזה מדהים! מעריצה את הצוות על הידע המקצועי....! אם יש סרטון איכותי בנושא טקטוניקת הלוחות - יבשת פניגאה ממנה התפתחו כל היבשות אשמח להיעזר בכם.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי דינה
    יש לנו אייטם קצר על תזוזת יבשות ואפליקציה על טקטוניקת לוחות, כמו כן ראי תגית בנושא לוחות טקטוניים המכילה את כל החומרים שקשורים בדרך זו או אחרת לנושא. אם יש לך שאלות נוספות נשמח להרחיב.
    כל טוב
    ארז

  • חי

    איך התפתחה ה"מחשבה" ביצורים כמונו?

    השאלה שלי היא כיצד יצורים שהתפתחו מ"חומר" (מבלי להיכנס למורכבותו) הפכו בסופו של דבר ליצורים "חושבים"?
    אני לא מתייחס למוסר דתי או משהו דומה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום חי
    היצור החי בפשוט ביותר הינו תא בודד כמו חיידק, שמר או אצה. מרגע זה עולה השאלה איך אתה מגדיר מחשבה. האם מחשבה היא קבלת מידע עיבודו ופעולה? האם מחשבה היא ניתוח מצב מורכב וקבלת החלטה? או האם מחשבה היא מודעות עצמית?

    תא בודד מסוגל לקלוט אור ולנוע לעברו. מדובר במערכת אותות יחסית פשוטה שמאופיינת היטב. לבעלי חיים פשוטים כמו למשל תולעים שטוחות (נמטודות) יש כבר מערכת עצבים שמכילה אוסף של תאים המסוגלים להעביר בינהם מידע לקבלת החלטות מורכבות יותר. אצל בעלי חיים עילאיים יותר כבר יש תהליך של למידה בזכות מערכת עצבים מורכבת עוד יותר. אם נטפס גבוה יותר בשלוחת בעלי החוליות של העץ האבולוציוני נראה מערכות עצבים יותר ויותר מורכבות, מבנה מוח המחולק לאזורים יעודיים שמאפשר עיבוד נתונים מורכב יותר ובבעלי חיים מסויימים גם מודעות.

    כמו כל תהליך פיזיולוגי גם היכולת לעבד מידע או לחשוב עברה אבולוציה במהלך מאות מליונים של שנים עד שהגיע למצבה הנוכחי. כך שהיכולת לחשוב לא הופיע בבת אחת יש מאין.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • משה

    האם יש לתורת האבולוציה הסבר גם על תחילת החיים או

    רק על התפתחות המינים. דבר נוסף שמאוד מפריע לי איפה כל אותם מליוני יצורי ביניים? למה כולם נכחדו? ומדוע המדע מתעלם מזה ומקבל אותה כתורה מוכחת לפני בירור דבר מהותי זה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובות

    שלום משה
    קיימת תאוריה המסבירה על ראשית החיים והיא נקראת אביוגנזה. תאוריה זו איננה חלק מתורת האבולוציה אלא תאוריה משלימה. תורת האבולוציה עוסקת במערכות חיות ולא בהופעת החיים.

    לגבי עניין חוליות הביניים, המדע ממש לא מתעלם מזה. על שאלות אלו ורבות אחרות עניתי בכתבה  "שגיאות נפוצות בהבנת תורת האבולוציה" http://goo.gl/xP1I7
    כל טוב
    ארז

  • מאיה

    אבולוציה

    יש להדגיש כי אבולוציה אינה תהליך לינארי. המוטציות, ואיתן השינוי בתכונות, הינן אקראיות, והן למעשה חסרות כח בפני עצמן, עד לשינוי בתנאים הסביבתיים.
    בנוסף, לא תמיד השורד היה המותאם ביותר , אלא לעתים מדובר במזל גרידא: היה במקום הנכון ובזמן הנכון. כך שקשה להתייחס לנושא האבולוציה כ"ניסוי ותעייה" של הטבע.
    כמו-כן, התרגום הנכון של "survival of the fittest" הוא: המותאם ביותר שורד, שהוא אינו בהכרח החזק ביותר. אל לנו לשכוח כי עיוות זה ברעיון הזין משטרים אפלים!

  • עידו קמינסקי

    תשובות

    נהניתי לקרוא את תגובתך וההערות שלך בהחלט במקומן.

    המוטציות אכן אקראיות וביחד איתן השינוי בתכונות, אך אם נתבונן מהצד על האבולוציה של אוכלוסייה במהלך הזמן נראה תהליכים לכאורה לינארים אשר התרחשו (התפתחות איברים או חושים מורכבים), גם אם התהליך עצמו מורכב מהרבה ארועים חד פעמיים כמו קו המורכב מהרבה נקודות. והמוטציות אכן, לרוב, חסרות משמעות עד לשינוי בסביבה הנותן יתרון לנושא אותן.

    השורד אכן לא תמיד הוא המותאם ביותר עקב "טעות" או מזל, אך במקרים כאלו, לרוב "הטעות תתוקן" ושכיחות התכונה אשר אינה מקנה יתרון תלך ותפחת באוכלוסייה. האבולוציה איננה מתרחשת על פרטים אלא על אוכלוסיות, על כן ל"טעויות" כאלו יש השפעה זניחה ביותר על האוכלוסייה.

    ברור כי אין יד מכוונת המדריכה את האבולוציה בשיטה של ניסוי וטעייה, אך בפירוש ישנן מגמות כמו היווצרות איבר ראייה, התייעלות של ספיגת החמצן ועוד. היות וזהו אתר מדע פופלרי, הרשתי לעצמי לפשט את הנושא המורכב הזה על מנת שהקוראים יבינו את הרעיון הכללי של אבולוציה, שלצערי סובל מהזנחה בחינוך כיום מסיבות לא מוצדקות.

    בנוגע למטבע הלשון "החזק שורד" אני מסכים איתך כי זהו שיבוש בתרגום "survival of the fittest" אך, כאמור זהו מטבע לשון ולא הגדרה מדעית.

  • אנונימי

    סחף גנטי

    האמת שהעובדה שיצורים יכולים לשרוד בגלל שהיה להם מזל היא אינה עניין זניח ויש לה שם:״סחף גנטי״, רוב המוטציות הן אקראיות ולכן הן פשוט יוצרות מגוון בגרסאות התכונה. אין גרסה שנותנת יותר כשירות מאחרות ולכן הן אינן נתונות לברירה טבעית.
    אך כידוע ישנם גורמים מגבילים שכל היצורים נתונים להם ולכן יצור תמיד בעל סיכוי מסויים להעביר את הגנים שלו הלאה וסיכוי מסויים שלא, יכול להיות שבמקרה בעלי גרסה מסויימת הצליחו טוב יותר מאחרים (כמו שיש מצב שיצא יותר ׳עץ׳ מ׳פלי׳ בהטלת מטבע) והתכונה תתפשט או תופחת במאגר הגנים של האוכלוסיה, מצב שנקרא אבולוציה. באוכלוסיות קטנות זה הרבה יותר משמעותי, כמו שאם נטיל מטבע שש פעמים הסיכוי שנקבל מספר גבוה יותר של ׳עץ׳ מ׳פלי׳ הוא סביר יותר מאשר שהדבר יקרה אם נטיל את המטבע מאה פעמים.

  • אוקסנה

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    קיום האדם הינו יחסית קצר על מפת ההיסטוריה האבולוציונית, על כן תלוי מאיזו נקודה מסתכלים, מהופעת הפרימטים (קופים), קופי האדם, האדם הזקוף, האדם החושב (הומו ספיאנס). על כל פנים מדובר על תקופה בת בערך 2 מליון שנים "בלבד" (הרף עין באבולוציה). אני אדון בשני תהליכים האחד התפתחות האדם מהקוף והשני התפתחות האדם מהאדם הקדמון.

    ההבדלים המהותיים בין האדם לקוף הם: שינוי בצורת הגולגולת שאיפשרה התפתחות קליפת המוח לגדלים המאפשרים תהליכי למידה מתקדמים יותר, התפתחות העמוד השדרה ובגפיים שמאפשר לאדם להיות זקוף, התפתחות באצבעות וביחוד בבוהן המאפשר לאדם לאחוז ביותר קלות ולהשתמש בכלים.

    האדם הקדמון קיים כמה עשרות אלפי שנים "בלבד" על כן מדובר בשינויים קטנים שנובעים לרוב מהמיקום הגיאוגרפי של האוכלוסיה, למשל צבע עור, תווי פנים, תזונה, שיעור, מימדים וכו'.

    אני ממליץ לך לצפות בערך "המסע מראשית החיים לאדם" על מנת ללמוד יותר על הנושא.

  • ויקי

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום ויקי

    אני לא מצאתי כל אזכור אמין הקובע כי דארווין חזר בו מטענותיו או מחלקן. אך מצאתי המון אנשים הטוענים בפורומים כי דארווין בערוב ימיו לכאורה הכחיש את תורתו, זהו טיעון חסר שחר, אשר לא מצאתי כל תיעוד לו בספרות. אשמח אם תראי לי היכן קראת את הקביעה הזו.

    לצורך הדיון גם אם דארווין חזר בו מתורתו, תורת האבולוציה מאז שנהגתה על ידי דארווין, המשיכה להוכיח את עצמה כל פעם מחדש ולא נסתרה באופן מדעי מעולם. האבולוציה, כמו כל תורה מדעית אחרת, אינה שייכת לחוקר זה או אחר, וברגע שפורסמה היא הפכה לנחלת הציבור, כך שגם אם תוכחש, מסיבה זו או אחרת, ללא ביסוס מדעי הכחשותה אינה ביסוס מספיק לסתירתה. כפי שכאשר גלילאו גלילי הכחיש את גילוייו האסטרונומיים עקב לחץ הכנסייה, אין זה גרם לשמש להסתובב סביב כדור הארץ.

    אני מזמין אותך ואת יתר הקוראים להכנס לצפות בסרטונים ובכתבות באתר העוסקות באבולוציה. רבים יופתעו לגלות כי האבולוציה היא תורה הגיונית ופשוטה להבנה ואינה בהכרח סותרת תפיסות דתיות.

  • ויקי

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    ישנם זרמים רבים אשר אינם מוכנים לקבל את תורת האבולוציה משום שלדעתם היא סותרת את בריאת העולם. נושא זה הוא מאוד מורכב ואינו מדעי, ועל כן אינו נדון באתר זה. רק אומר שכאשר לומדים לעומק את תורת האבולוציה ניתן לראות שהיא איננה סותרת את תאורית בריאת העולם.

  • שי

    תגובה לארז גרטי

    ישנם זרמים רבים אשר אינם מוכנים לקבל את תורת האבולוציה משום שלדעתם היא סותרת את בריאת העולם. נושא זה הוא מאוד מורכב ואינו מדעי, ועל כן אינו נדון באתר זה. רק אומר שכאשר לומדים לעומק את תורת האבולוציה ניתן לראות שהיא איננה סותרת את תאורית בריאת העולם.

    לא סותר?? אתה רציני.. לפי הבריאה האלוהית
    כל החיות נבראו מוכנות מהקופסא לא התפתחו באבולוציה.. האבולוציה לא זקוקה לבורא

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום שי

    בריאת העולם אכן איננו נושא מדעי וזאת משום שהיא לא ניתנת להוכחה או הפרכה. הנושא אכן מורכב ולעניות דעתי אינו סותר את בריאת העולם. אכן קראת נכון, יצא לי לשוחח לא מעט עם מדענים דתיים על הנושא.

    הקונפליקט הינו בין בריאת העולם למוצא המינים (או מוצא האדם אם תרצה). האבולוציה איננה דנה בנושא זה. האבולוציה היא המנגנון המניע את התפתחות החיים. נקודת ההתחלה איננה רלוונטית לאבולוציה, ועל כן האבולוציה איננה סותרת את בריאת העולם.

    קיימת תאוריה מדעית הנראת אביוגנזה או בריאה ספונטנית. תאוריה זו טוענת כי החיים נוצרו ספונטנית ממולקולות RNA המסוגלות לעבור שכפול עצמי, ומוקפות בממברנה. זוהי התאוריה המקובלת על הקהילה המדעית כיום, אך לצערנו היא מבוססת על השערות וניסויים בתנאי מעבדה. לא ניתן כיום להוכיח תאוריה זו, או כל תאוריה אחרת, ועל כן נושא זה בעייתי. האביוגנזה היא נגזרת של האבולוציה, ואולי נקודת ההתחלה שלה, אך לא המנגנון עצמו. בגלל תפיסה לא נכונה של האבולוציה והבנתה בטעות כמוצא החיים או מוצא האדם, אנשים רבים בוחרים שלא לקבל אותה.

    אני מזמין אותך להכנס לאשכול הכתבות שלנו בנושא אבולוציה - נושא החודש מרץ 2010 – כל מה שרציתם לדעת על אבולוציה ולא העזתם לשאול ולצפות בסרטונים ובכתבות על האבולוציה. בתגובות לאשכול מתקיים גם דיון ארוך ומעניין בין תומך אבולוציה לתומך "תכנון תבוני". אתה מוזמן לקרוא את הטיעונים השונים ואף להשתתף.

    כל טוב

    ארז

  • שי

    אבולוציית צמחים

    שלום רב, מוכר לי טוב הנושא של אבולוציית בעל חיים.. האם תוכלו לפרט לגבי אבולוציית צמחים? איך זה מסתדר מבחינת הזמן עם התפתחות בעלי החיים? תודה

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    ההתפלגות של בעלי החיים מהצמחים נוצרה כנראה כאשר חד תאיים קדומים "בלעו" חד תאיים אחרים שהפכו בהמשך לאברונים בתא. סוג אחד "בלע" חד תא שהפך למיטוכונדריון ואילו סוג שני "בלע" חד תא שהפך לכלורופלסט.

    צמחים ובעלי חיים עברו אבולוציה "משותפת" או יותר מדוייק מה שקוי קו-אבולוצייה. הרי בשני המקרים מדובר באורגניזמים חיים המשפיעים זה על זה- בעלי חיים אוכלים עשב, צמחים משתמשים בחרקים בהאבקה ועוד ועוד.

    אני מצרף מספר קישורים המרחיבים בנושא כולל "לוח זמנים" של אבולוציית הצמחים.

    קישורים:
    מאמר בנושא
    מצגת על קו-אבולוצייה בין צמחים ובעלי חיים
    "לוח זמנים" באבולוציית הצמחים (באנגלית)