חוק שימור החומר התגלה על ידי אנטואן לבואזיה במאה ה-18. חוק זה קובע כי מסה איננה יכולה להופיע או להעלם. תמיד תהיה כמות קבועה של מסה במערכת. כלומר בריאקציה כימית, סכום המגיבים תמיד יהיה שווה לסכום התוצרים. בסרטון שלפנינו מומחש הרעיון מאחורי חוק שימור החומר.

סרטון זה הופק בידי edu2000

בסרטון ראינו כיצד המגיבים והתוצרים של הריאקציה ליצירת אבץ גופרתי (ZnS) שומרים על חוק שימור החומר. אמנם מדובר במולקולות שונות, אך אם נסכום את האטומים מכל חומר, נגלה שאף אטום לא "נעלם" מהריאקציה. ניתן להוכיח זאת באמצעות ניסוי פשוט של ביצוע ריאקציה כימית כמו שריפה בתוך כלי סגור. המסה בכלי לא צפוייה להשתנות, אם כי חשוב לקחת בחשבון את מסת האוויר, בעיקר בניסויי שריפה.

חוק זה תקף בחיי היום יום, אך בתגובות גרעיניות, כאשר האטומים מבוקעים ונפלטת אנרגיה אדירה, חוק שימור החומר איננו תקף, וזאת בשל האנרגיה העצומה שמשתחררת, אשר מופקת מהחמר, לפי הנוסחא המפורסמת E=MC², על כן כמות החומר יורדת, או מותמרת לאנרגיה.

מאת: ארז גרטי