האש הינה כלי מועיל אשר קדמה את האנושות מהמערות ועד לתחנת הכח. האש נותנת אור, חום חשמל ועוד, אך גם יכולה לשרוף ולהרוס. על מנת לדעת להתגונן מהאש צריך להבין כיצד היא פועלת. מה גורם לה להדלק ולהתפשט והכי חשוב כיצד ניתן לכבות אותה. הסרטון שלפנינו מסביר כיצד נוצרת האש, כיצד היא מתפשטת וכמובן מה הדברים שחשוב לקחת בחשבון כשבאים לכבות אותה, ומציג את מודל הפירמידה המשולשת (טטרהדר) להתלקחות האש.

הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
סרטון זה הופק בידי דייב וולש ממכללת Dutchess community college
We would like to thank Dave Walsh for his help

שגיאה נפוצה בהתמודדות עם אש היא המחשבה שמה שנשרף זה הדלק עצמו (עץ, בנזין, שמן, חפצים וכו'), אך מה שבפועל נשרף אלו האדים הנפלטים כתוצאה מהתחממות הדלק. זאת גם הסיבה שהלהבות לא נשארות על גבי הדלק אלא עולות ומתמרות מעלה ביחד עם האדים. הדלקות אש מותנית ב-4 גורמים: חמצן, חום, חומר דליק, והיווצרות תגובת שרשרת כימית. אם נמנע את אחת מהאפשרויות הללו האש תכבה. הנה מספר תרחישים:

מניעת חמצן - בשריפות בקנה מידה קטן אם נמנע חמצן מהאש היא תדעך במהירות, בין אם זה ע"י כיסוי עם כלי אטום או התזת תרסיס מיוחד. מניעת החמצן לא תאפשר את התהליך הכימי של בעירה.

קירור - התזת מים, תרסיסים מקררים או חול מצננים את הדלק ולמעשה מונעים את פליטת האדים הדליקים אשר מלבים את האש.

מניעת חומר דליק - בין אם במניעת אש ע"י הרחקת חומרים דליקים ממקורות חום, ובין אם חישוף באזורים עם שריפה, תמנע מהאש להתפשט.

תגובת שרשרת כימית - זוהי למעשה הגורם המחבר ומאפשר את התפשטות האש, עצירת התגובה הכימית תעצור את האש.

 

תגובה אחת

  • מיכל

    הגזים שנשרפים

    הי,
    האם הפחמן הדו חמצני שלמשל נפלט כשהוא מתחמם הוא גורם לפליטת האור שנראית כאש? עי מעבר אלקטרונים לרמות גבוהות וירידתם לרמות היסוד? הירידה הזו חזרה פולטת את האור שנראה כאש? או שגם ע"י פרוק של הפחמן הדו חמצני? תודה, מיכל