מדענים יצרו תמונת תלת-ממד של "עמודי הבריאה", אחד הצילומים היפים והמוכרים ביותר שהפיק טלסקופ החלל האבל. התמונה מצביעה על תהליך השחיקה המתקדם שלהם

25 שנה הסתובב טלסקופ החלל האבל בחלל וצילם תמונות מרהיבות. תמונה אחת שזכורה במיוחד היא "עמודי הבריאה" משנת 1995, שחשפה פרטים שטרם נראו עד אז של שלושה עמודי גז קר שמתחממים באור העל-סגול של צביר של כוכבים צעירים מסיביים באזור קטן של ערפילית הנשר. העמודים האלה נמצאים במרחק של כ-7,000 שנות אור מכדור הארץ ועוברים תהליך של יצירת כוכבים. מכיוון שלאור מהערפילית נדרשות 7,000 שנים להגיע אלינו, איננו רואים את הערפילית כפי שהיא נראית כיום אלא כפי שהיא נראתה לפני אלפי שנים.

עמודי הבריאה בצילום של האבל | צילום: נאס"א

תמונת תת-אדום שהפיק טלסקופ החלל שפיצר בשנת 2007 גילתה גל הדף מפיצוץ של סופרנובה שהתקדם לעבר העמודים. אסטרונומים העריכו שההדף הרס את העמודים הללו כבר לפני ששת אלפים שנה – הרף עין בזמן קוסמי. עם זאת, גם אם ההשערה הזאת נכונה יידרשו עוד כאלף שנים לפני שנוכל לצפות באירוע.

תמונת תלת-ממד
כעת הצליחו אסטרונומים ליצור תמונת תלת-ממד של עמודי הבריאה. הצילום מאפשר להמחיש לצפות בפירוט חסר תקדים בתהליך ההתאדות המתמשך של עמודי הבריאה ובקצב שלו. העמוד השמאלי, שפונה כלפי כדור הארץ, סופג את רוב הקרינה של הכוכבים הסובבים אותו. בקצה העליון של העמוד רסיסי גז התחממו והם עפים מהמבנה, דבר שממחיש את טבעם האלים של האזורים שבהם נוצרים כוכבים.

ההיווצרות של כוכבים חדשים בעמודי הבריאה היא מירוץ נגד הזמן, כיוון שהקרינה החזקה מהכוכבים רבי עוצמה שכבר נוצרו ממשיכה לשחוק את העמודים ולאדות אותם. כך שגם אם התמונה המקורית כונתה "עמודי הבריאה", לתמונה החדשה אולי ראוי יותר לקרוא "עמודי ההרס".

בסרטון הבא תוכלו לצפות בתמונת תלת-ממד של "עמודי הבריאה":