שבבי זיכרון, הדמיות הולוגרמיות ולימוד מתוך שינה – עד כמה שיטות הלמידה העתידניות של המדע הבדיוני מעשיות בימינו?
המדע הבדיוני אוהב לדמיין את העתיד. יצירות הז'אנר לוקחות אותנו לחלל החיצון ולמעבדות ביוטכנולוגיה, מפגישות אותנו עם רובוטים וחלליות, ולא נמנעות מלעסוק גם במבני משפחה חלופיים, ולפרק מבנים פוליטיים, כלכליים וחברתיים קיימים כדי לבנות אותם מחדש בצורה קצת אחרת.
ובכל זאת, נדמה שדווקא תחום החינוך, שהשפעתו על חיינו האישיים ועל החברה שבה אנו חיים מרחיקת לכת, אינו מעסיק במיוחד את יוצרי המדע הבדיוני. בניגוד לספרות הפנטזיה, שמציגה שלל מודלים חינוכיים, החל בחונכות וכלה בבתי ספר לקסם, יצירות מדע בדיוני לא מרבות לעסוק בהשכלה ובלמידה או להציג חזון על האופן שבו אנשים ירכשו ידע בעתיד. על פי רוב, גם כשכבר מוצגים מצבים של למידה והוראה, היוצרים יסתפקו בחדרי כיתה מסורתיים, שבהם המורה הוא מקור הידע והתלמידים סופגים בצורה סבילה את חומר הלימוד שמועבר להם. נכון, ייתכן שהתלמידים ייעזרו במסופי מחשב משוכללים, כמו אלה שיש בבית הספר ללחימה המרחף בחלל סביב כדור הארץ בספר "המשחק של אנדר" מאת אורסון סקוט קארד, או שבחדר הכיתה מוצג מקרן הולוגרפי, אך אופי הלמידה אינו שונה מהותית מהכיתה המסורתית.
חוסר הדמיון הזה מאכזב בהשוואה לתחומים אחרים שאליהם נשאו יוצרי המדע הבדיוני את עיניהם והציעו תחזיות ופרשנויות נועזות ומקוריות, לא רק בתחומי הטכנולוגיה אלא גם בנושאים כמו כלכלה, מבנה חברתי ומגדר. אך בטרם נאמר נואש, ננסה לתאר בכל זאת איך יוצרי המדע הבדיוני מדמיינים חינוך ולמידה, ונבחן עד כמה החזון מתכתב עם תיאוריות עכשוויות בתחום הלמידה ועם טכנולוגיות קיימות. הרשימה שלפניכם אינה ממצה, אלא היא מעין ארוחת טעימות שבאה להציג התפתחויות מעניינות בתחום טכנולוגיות הלמידה ותחומים שמשיקים לו, דרך ייצוגיו ביצירות מדע בדיוני.
"עבוד ולמד בזמן השינה" - המכשיר מלמד את האדם הישן על תורת היחסות ויצירותיו של שייקספיר, בין היתר | מתוך כתב העת הטכנולוגי Science and Invention משנת 1921
אולי תישן על זה?
נושא אחד שקסם לסופרי המדע הבדיוני עוד כשהז'אנר היה בחיתוליו היה מציאת קיצורי דרך ללמידה. כבר ב-1911 תיאר הסופר והעורך רב ההשפעה הוגו גרנסבק (Gernsback), בסדרת סיפורים קצרים בשם "Ralph 124C 41+", מכשיר בשם היפנוביוסקופ: סליל שחור שעליו מוקלט מידע המשודר בזמן השינה באמצעות רצועה ועליה לוחיות מתכת המוצמדת למצחו של הלומד. ב-1938 הציג אלדוס הקסלי (Huxley) שימוש קודר הרבה יותר ללמידה מתוך שינה, בספרו הדיסטופי "עולם חדש מופלא": פעוטות וילדים נחשפים בשנתם להתניה שמעצבת אותם לאזרחים צייתנים שכללי החברה הוטמעו בהם באמצעות מאות ואלפי חזרות על אותם מסרים.
אך ספרות לחוד ומציאות לחוד. אם אתם חולמים ללמוד בשנתכם שפה חדשה, לדוגמה, או לרכוש במיטתכם את היכולת לפתור משוואות ריבועיות, נראה שצפויה לכם אכזבה. לפי הידע הקיים על תהליכי למידה היעד הזה נראה רחוק ממימוש.
השינה אכן ממלאת תפקיד חיוני בהתגבשות זיכרונות – התהליך שבו מידע שנלמד או חוויות שנחוו מוטמעים באופן הדרגתי בזיכרון לטווח ארוך. לדוגמה, שינה יכולה לסייע לזיכרונות מסוימים להיות יציבים יותר ופחות פגיעים לשינוי, או לקדם את שילובו של מידע חדש בתוך מבני זיכרון וחשיבה קיימים.
אחד המנגנונים האפשריים להתגבשות זיכרונות בזמן שינה הוא הפעלה מחדש באופן ספונטני של חוויות הלמידה: חוקרים שניטרו את הפעילות המוחית בזמן שינה שבאה אחרי למידה, זיהו דפוסים שמזכירים את אלה שמתרחשים במוח במהלך קידוד מידע בזמן למידה. נראה כי כשאנחנו ישנים המוח מְתַרגל באופן ספונטני את מה שלמדנו לפני השינה.
בהסתמך על התופעה הזאת, בחנו חוקרים בשנים האחרונות את האפשרות להשפיע באופן מכוון על תהליכי עיבוד זיכרון בזמן השינה בשיטה שנקראת "הפעלה מחדש ממוקדת של זיכרונות", או TMR בקיצור (Targeted Memory Reactivation). הטכניקה כוללת חשיפה של הלומד לרמזים חושיים (ריחות או צלילים) בשלב הלמידה, בצורה שיוצרת קישור חזק בין הגירוי החושי למידע הנלמד. לאחר מכן הלומדים נחשפים לאותם רמזים חושיים בשלבים ספציפיים של השינה, בצורה שמתוכננת כך שתפעיל מחדש את זיכרון המידע שנלמד בלי להפריע לשינה. לדוגמה, אם הרמז היה קולי, ישמיעו אותו בעוצמה נמוכה בזמן השינה. כשמשתתפי המחקר מתעוררים, החוקרים בודקים אם הם זוכרים בצורה טובה ומדויקת יותר זיכרונות שהופעלו מחדש בעזרת רמזים חושיים בזמן השינה, לעומת זיכרונות שלא הופעלו מחדש.
מחקרי TMR בחנו שלל דרכי למידה, כמו אסוציאציות בין מילים, למידת מיומנויות, זיכרון חזותי-מרחבי, אוצר מילים, תחביר, התניית פחד או הכחדתו, לצד מטלות פחות אופייניות למחקרי למידה כגון סתירת סטריאוטיפים או טיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). מבין סוגי הלמידה שנבדקו עד כה במחקרים הללו, למידת אוצר מילים ותחביר הביאו לתוצאות המבטיחות ביותר מבין התחומים החינוכיים.
לדוגמה, במחקר שנערך בגרמניה בדקו החוקרים את השפעתם של רמזי ריח בזמן הלמידה ובזמן השינה על רכישת אוצר מילים אצל תלמידי כיתה ו'. התלמידים למדו מילים באנגלית במסגרת תוכנית הלימודים הרגילה בבית הספר, ולאחר מכן שיננו אותן בבית. חלקם למדו בבית כשעל שולחן הכתיבה שלהם הונח מקל קטורת בריח ורדים – הרמז החושי – ולאחר מכן הונח מקל קטורת דומה ליד מיטתם בלילה. שאר המשתתפים למדו בבית עם מקל קטורת אך לא נחשפו לריח בזמן השינה, או למדו וישנו בלי להיחשף כלל לניחוח הוורדים. חודש לאחר מכן נבדקה שליטתם במילים ששיננו. נמצא שהתלמידים שנחשפו לרמז הריחני בזמן הלמידה ובשינה טעו פחות מחבריהם בקבוצות הביקורת.
מחקר אחר מצא השפעה דומה של TMR על למידת מידע מורכב יותר – שיעור היסטוריה. תלמידי תיכון שנחשפו לרמזי ריח בשיעור ובזמן השינה במשך לילה אחד בלבד, השיגו במבחן ציונים טובים יותר מאלה שלא נחשפו לרמז בזמן השינה.
עם זאת, השיטה אינה מייתרת את תהליך הלמידה אלא רק תומכת בו; במאמר סקירה שפורסם לאחרונה נטען שלמידה מתוך שינה יעילה בעיקר בסוגי למידה פשוטים כמו התניות. ספק רב אם היא יכולה לסייע לנו ברכישת ידע מורכב שישמש אותנו גם כשאנחנו ערים.
פעוטות וילדים נחשפים בשנתם להתניה שמעצבת אותם לאזרחים צייתנים. למידה מתוך שינה על פי ספרו של אלדוס הקסלי | מעיין קרלינסקי צור באמצעות מידג'רני
ג'וני נמוניק וחברים
אם כך, למידה חסרת מאמץ מתוך שינה אינה הפתרון. מה בנוגע לממשקים עצביים?
בסרט "ג'וני נמוניק" (Johnny Mnemonic) משנת 1995, המבוסס על סיפור שכתב סופר הסייברפאנק ויליאם גיבסון, גילם קיאנו ריבס אדם שתפקידו הוא "בלדר זיכרונות" – באמצעות שבב שמושתל במוחו הוא אוגר בראשו מידע רגיש בשירות התאגידים הגדולים השולטים בכלכלה ובחברה. הטכנולוגיה מאפשרת לטעון במוחם של אנשים כמויות עצומות של מידע ולפרוק אותו בסוף המשימה, לעיתים עם סכנה מוחשית לבריאותו ולשלומו של נשא המידע.
יצירות מדע בדיוני רבות עסקו בשתלים עצביים שמוחדרים למערכת העצבים לשלל מטרות – למשל גירוי עצמי, אחסון מידע מאובטח או ממשק ישיר בין המוח לרכיבים טכנולוגיים. שתלים עצביים שתומכים בלמידה, זיכרון ותגבור הגישה למידע מוזכרים ביצירות כמו סרט האנימציה היפני "הרוח במעטפת" (Ghost in the Shell), המבוסס על סדרת קומיקס (מנגה) באותו שם או בספריה של סופרת המדע הבדיוני עטורת הפרסים ארקדי מרטין. דוגמה נוספת אפשר למצוא בסרט "מטריקס", שבו מיומנויות כמו אומנויות לחימה או היכולת להטיס מסוק קרב מוטענות למוחן של הדמויות באמצעות ממשקים עצביים ונגישות לשימושן המיידי.
ובמציאות? ממשקי מוח-מחשב שיכולים לסייע לאנשים עם מוגבלויות ללכת, לראות, לשמוע ולדבר כבר קיימים. נכון לעכשיו אין בידינו ממשקים עצביים שמתמקדים בלמידה, אך בשנים האחרונות נערכו מחקרים המתרכזים בשיפור תפקודי זיכרון באמצעות גירוי עצבי – שליחת דחפים חשמליים לאזורים ספציפיים במערכת העצבים המרכזית באמצעות גירוי מוחי עמוק (Deep brain stimulation) או גירוי של קליפת המוח (Cortical stimulation).
גירוי מוחי עמוק, שכולל החדרה של אלקטרודות לאזורים ספציפיים במוח וגירוי חשמלי של רקמת המוח סביבן, משמש בין השאר לריסון הרעד הספונטני של חולי מחלת פרקינסון, למניעת פרכוסים אצל חולי אפילפסיה שאינה מגיבה לתרופות או לטיפול בהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD). בשנים האחרונות פורסמו ממצאים ראשוניים על יעילות שיטת הטיפול הזאת במצבים רפואיים נוספים כמו תסמונת טורט.
בניסיון לצמצם את הפגיעה המשמעותית בזיכרון שמתלווה למחלות ניווניות של המוח שגורמות לדמנציה, כמו מחלת אלצהיימר, או להאט את התקדמותה, נעשו בשנים האחרונות מחקרים שבהם אלקטרודות מוחדרות לאזורים הקשורים בזיכרון ומפעילות את תאי העצב שבקרבתן באמצעות אותות חשמליים המותאמים לשלב הזיכרון או לסוג הזיכרון שמבקשים להפעיל. אף שאיננו מבינים עדיין את המנגנון המדויק, מחקרים מעידים שגירוי עצבי עמוק יכול להשפיע על סנכרון הפעילות החשמלית של רשתות עצביות הקשורות לזיכרון. עם זאת, מאמרי סקירה מראים שנחוץ בסיס מחקרי יציב יותר כדי לבסס את הטענה שהטיפול יעיל במצבים רפואיים שכרוכים בפגיעה בזיכרון, כמו אלצהיימר. לשם כך חוקרים פועלים כעת לפתח שיטות לגירוי מוחי עמוק שאינו פולשני, שיהיה אפשר ליישם בלי חדירה פיזית לגולגולת.
חוקרים אחרים יצאו מתוך ההנחה שקיימים מצבים שבהם לא מספיק לגרות רשתות עצביות, ונחוץ פתרון טכנולוגי שימלא את מקומם של המבנים המוחיים הפגועים. לשם כך הם יצרו "תותב זיכרון" – מכשיר שמחקה חלק מהפעולות שמתבצעות בהיפוקמפוס, אזור במוח שממלא תפקיד חיוני בתהליכי זיכרון. אחרי השתלת האלקטרודות, החוקרים תיעדו את הפעילות המוחית באחד מחלקי ההיפוקמפוס בזמן שהמשתתפים ביצעו משימה שדרשה שימוש רב בזיכרון. על סמך ההקלטות הם יצרו מודל מפורט המתאר את הפעילות העצבית הייחודית של כל משתתף. אחרי כמה ימים ביצעו המשתתפים משימת זיכרון נוספת בזמן שתותב הזיכרון שלח אותות חשמליים בהתאם לפרופיל האישי של כל אחד מהם. נמצא ששיעור התשובות הנכונות של המשתתפים היה גבוה יותר במשימות שבהן תותב הזיכרון פעל, ונמוך יותר כשהתותב לא הופעל או כשהופעל באקראי. במחקר המשך נמצא שהגירוי העצבי באמצעות תותב הזיכרון היה יעיל יותר אצל משתתפים שסבלו מפגיעה מוחית בהשוואה למשתתפים שסבלו רק מאפילפסיה.
אם כך, למרות ההתקדמות המבטיחה בפיתוח ממשקים עצביים שתומכים בזיכרון, עדיין ארוכה הדרך ליישום חזון המדע הבדיוני של למידה חסרת מאמץ של יכולת חדשה או ידע חדש.
במציאות כבר קיימים ממשקי מוח-מחשב שיכולים לסייע לאנשים עם מוגבלויות ללכת, לראות, לשמוע ולדבר. אלקטרודות מוצמדות לראשו של אדם | Lia Koltyrina, Shutterstock
הדמיות ומציאות מדומה
טכנולוגיית למידה נוספת שמופיעה ביצירות מדע בדיוני היא גם הבשלה ביותר, בין השאר כי ביסודה היא לא באמת דורשת שימוש בעזרים טכנולוגיים.
השימוש בהדמיות כעזרי לימוד נפוץ במדע בדיוני בעיקר במסגרת אימונים צבאיים. זה בולט במיוחד בספר "המשחק של אנדר", שהזכרתי מוקדם יותר, שבו שיטת הלימוד העיקרית בבית הספר ללחימה מבוססת על משחקים שמדמים קרבות וטקטיקה צבאית. גם בפרקים רבים של סדרות הטלוויזיה מיְקום "מסע בין כוכבים" נעשה שימוש לימודי בסיפון ההולוגרמות (הולודק) ליצירת הדמיות של מצבים מאתגרים, לפתרון בעיות טקטיות, דיפלומטיות והנדסיות, אך השימוש העיקרי בו הוא לבידור ופנאי.
לעיתים הדמיות משמשות ללמידה בלתי פורמלית או לחשיפת הלומדים למצבים שאינם נגישים או זמינים להם בסביבתם הטבעית. בנובלה Paradises Lost, למשל, הציגה סופרת המדע הבדיוני אורסולה לה גווין (Le Guin) את החיים בספינת דורות – חללית שיצאה למסע של מאות שנים לעבר כוכב לכת רחוק שרק צאצאי צאצאיהם של הנוסעים המקוריים יזכו ליישב אותו. במציאות כזאת חשוב לשמר את הזיקה ליבשה גם בדורות שיחיו את כל חייהם בחלל, ולשם כך החינוך שמקבלים הילדים כולל הדמיות של החיים על פני כוכב לכת. ובאופן דומה, בספר Some Desperate Glory משתמשת הסופרת אמילי טש (Tesh) בהדמיות כדי לשחזר את החיים הכדור הארץ לאחר שהושמד.
הדמיות יכולות להיות נטולות טכנולוגיה לחלוטין. לדוגמה, בספר Translation State של אן לקי (Leckie), צעירים אנושיים שגדלו בחברה חייזרית מתכוננים לתפקידם הדיפלומטי בקרב בני אנוש. הם נעזרים לשם כך בהדמיה שכוללת שתיית תה וניהול שיחת חולין. הדמיות יכולות להיעשות באמצעות סימולטור ממוחשב, כמו הדמיות הקרב שמתרגל אנדר בשלב מתקדם של הכשרתו בבית הספר לפיקוד; והן יכולות להתבצע בסביבה של מציאות מדומה, כמו הדמיות האימונים בסיפון ההולוגרמות של "מסע בין כוכבים".
הדמיות חינוכיות מאפשרות ללומדים לפעול בסביבה דינמית שכוללת מאפיינים אותנטיים – כלומר נאמנים למקור, מדויקים ותקפים – של מצבים ותרחישים מהמציאות. הלומדים מקיימים יחסי גומלין עם הסביבה שההדמיה מדמה ומיישמים בה ידע ומיומנויות מעשיות שרכשו מחוץ לה כדי לתרגל התמודדות עם בעיות מעולם המציאות.
הדמיות מאפשרות לעקוף מגבלות שמקשות על למידה בעולם האמיתי, או להתמודד איתן – למשל להתמודד עם מצבי סכנה בתנאים מוגנים, לחסוך עלויות כספיות ומשאבים אחרים או להגיע למצבים ולמקומות שאינם נגישים בתנאים רגילים. כך אפשר לדמות קרבות היסטוריים, התפרצויות געשיות, לעסוק בביולוגיה מולקולרית או לביים תגובות כימיות. מורה שרוצה ללמד על הפיזיקה של מסלולי זריקה זוויתית יכול להניח לתלמידיו להתנסות בסימולטור שמאפשר לשנות את זווית הזריקה או השיגור ועוצמתם, לתעד את מהירות התנועה של הקליע ואת המרחק שאליו הוא מגיע, ואפילו לבחור אם לשגר כדור תותח, דלעת או פסנתר.
השימוש בהדמיות במסגרות של השכלה גבוהה הולך ומתרחב. משתמשים בהן יותר ויותר להעמקת ההבנה של מושגי יסוד מדעיים, טכנולוגיים, הנדסיים ומתמטיים ושל הקשרים ביניהם, ככלי שמאפשר חקר, פתרון בעיות וקבלת החלטות. בלימודי רפואה וסיעוד הן מסייעות לסטודנטים לרכוש מיומנות באבחון מחלות ומצבים פיזיולוגיים, ובלימודי הוראה או ניהול הן משמשות לתרגול מיומנויות של התנהלות בכיתה או קבלת החלטות עסקיות.
הדמיות מאפשרות לתרגל את אותו תרחיש עם מטרות שונות, להאריך את משך התרגילים, להשתמש לללא חשש בשיטות של ניסוי וטעייה ולמדוד בכלים תקפים ומבוקרים את ביצועי הלומדים. כשמשלבים את השימוש בהן עם תחקור, משוב והתבוננות עצמית, הדמיות יכולות לסייע בהערכת הלומדים ולאפשר להם להשתפר על ידי חזרה על תרחישים ותרגול שלהם. סקירה של מחקרים שבחנו שימוש בהדמיות בחינוך מצאה שמדובר בכלי יעיל במיוחד ללמידת מיומנויות מורכבות.
הדמיות לימודיות כאלה אפשר להפעיל ביעילות על מסכי מחשב או על טאבלטים. בשנים האחרונות הולך ומתרחב גם השימוש בטכנולוגיות שמאפשרות להרחיב את גבולות המציאות (Extended reality: מציאות מורחבת), באמצעות כלים של מציאות מדומה (Virtual reality), מציאות רבודה (Augmented reality) ומציאות מעורבת (Mixed reality), הן כדי לשפר את יעילות ההדמיות והן כעזר למידה נפרד. טכנולוגיית מציאות מדומה כוללת בדרך כלל משקפיים ייעודיים שחוסמים לגמרי את הקלט החזותי החיצוני, ואילו מציאות רבודה מאפשרת למשתמשים בה לראות את העולם האמיתי ולפעול בתוכו, אך משלבת בו מרכיבים וירטואליים. מציאות מעורבת משלבת בין מציאות מדומה למציאות רבודה – החלקים הווירטואליים מולבשים על העולם האמיתי כמו במציאות רבודה, והמשתמשים יכולים לקיים איתם אינטראקציה כמו במציאות מדומה.
מערכות מתוחכמות של מציאות מדומה מאפשרות למשתמשים בהן לקיים אינטראקציה משמעותית עם הסביבה הווירטואלית ולחוות תחושה של היטמעות בה (אימרסיביות), אך עלותן גבוהה. עם זאת, גם מכשירים זולים, כמו גוגל קרדבורד, מאפשרים מידה לא מעטה של שליטה ותורמים להתרחבות השימושים החינוכיים בטכנולוגיה.
תאי הדמיה משמשים את מרבית חברות התעופה במיון מועמדים לטייס, בהכשרת טייסים על מטוסים שונים ועוד. סימולטור טיסה | Raullazaro, Shutterstock
מציאות מורחבת משמשת כיום להוראה ולהכשרה במגוון רב של שלבי חינוך ותחומי דעת. בחינוך היסודי והעל-יסודי מורים נעזרים בטכנולוגיית מציאות מדומה להוראת מתמטיקה, מדעי המחשב, ורובוטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומדעי כדור הארץ, וגם לשיעורים בתחומי מדעי החברה והרוח, כגון היסטוריה, כלכלה, תקשורת וארכיאולוגיה. הטכנולוגיה משולבת בתוך שלל גישות ושיטות חינוך, ובכלל זה למידה בעזרת משחקים, למידה שמבוססת על פרויקטים ממוקדים, או כזאת שמתמקדת בתצפית בסביבה הווירטואלית או חקר בהובלת המורה. מאמר סקירה שבחן מחקרים שנערכו בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים מצא ששימוש במציאות מדומה שיפר את הישגי התלמידים והעלה את המוטיבציה שלהם ללמוד.
בסקירת ספרות מקיפה שפורסמה בשנת 2020 מצאו החוקרים שטכנולוגיית מציאות מדומה שימשה במוסדות להשכלה גבוהה בתחומי ההנדסה, מדעי המחשב, האסטרונומיה, הביולוגיה, הסיעוד והרפואה, הגיאוגרפיה, הכימיה, הפיזיקה, האדריכלות ועוד. באמצעותה יכולים סטודנטים ומתמחים ברפואה לרכוש ידע באנטומיה ופתולוגיה ולתרגל מיומנויות בסביבה וירטואלית, למשל בדיקת עיניים, השתלת שיניים ואפילו ניתוחי בטן מורכבים. נעשה בה גם שימוש לא מועט ללימוד מיומנויות לא טכניות כמו תקשורת עם מטופלים וניהול מצבי חירום רפואיים.
מציאות מדומה יכולה לסייע גם בהכשרה מקצועית. חוקרים שבחנו שיטות הכשרה של פועלי בניין מצאו שיש הבדל ניכר בין לימוד מסרטוני וידאו פשוטים לבין הכשרה בסביבה וירטואלית בעזרת משקפי מציאות מדומה. פועלי בניין מתלמדים שלמדו בעזרת מציאות מדומה זכרו טוב יותר את החומר הנלמד, למדו מהר יותר, היו שקועים יותר בלמידה והצליחו יותר במשימה של בניית קיר עץ לעומת עמיתיהם שצפו בסרטון הכשרה רגיל.
טכנולוגיות מציאות מדומה אינן חפות מבעיות ואתגרים. השימוש בהן מחייב את המורים לעמוד ברף בסיסי של מיומנות חינוכית ואוריינות טכנולוגית והנגישות אליהן מוגבלת, ופוגעת ברצון לחינוך שוויוני. עלולות להיות להן גם השלכות שליליות על בריאות המשתמשים, פגיעה בפרטיותם וירידה באוטונומיה שלהם כלומדים. למרות ההבטחה הגדולה הטמונה בהן, דרושים מחקרים נוספים שיסייעו לנו להבין איך לנצל באופן מיטבי את כלי המציאות המורחבת לשיפור איכות ההוראה תוך שמירה על הלומדים והמלמדים.
תוכנת מציאות מדומה שפותחה בישראל מאפשרת לצוותי רפואת נשים לחוות את נקודת המבט של המטופלות וכך לשפר את האמפתיה כלפיהן ואת חווית הטיפול שהם מעניקים:
איפה היינו ולאן מועדות פנינו?
החזון של למידה חסרת מאמץ שמוצג ביצירות המדע הבדיוני – באמצעות גלולות ידע, ניתוחים לשיפור האינטליגנציה ולהשגת יכולות חשיבה על-אנושיות, למידה מתוך שינה או שתלי זיכרון ומיומנות – עוד רחוק מלהתגשם. צעדים ראשונים שנעשים בכיוון הזה, כמו ממשקי מוח-מכונה, מעוררים שאלות מוסריות לא פשוטות.
בה בעת, השימוש בטכנולוגיות אחרות, כמו הדמיות דיגיטליות ומציאות מורחבת, הולך ומתרחב בהוראה ובלמידה. קשה לנבא מה צופן העתיד, אך חשוב לזכור תמיד שתפקידה של הטכנולוגיה הוא לשמש כלי חינוכי, והיא אינה מטרה שעומדת בפני עצמה. חשוב להשתמש בה בצורה מיטבית, שתסייע לכל הלומדים לרכוש ידע ומיומנויות ולממש את הפוטנציאל האישי שלהם, בלי שתהפוך עבור חלקם למכשול נוסף.