מתי מתחילים החיים? איזה זכויות ראוי שיהיו לעובר? ולאם? על רקע הוויכוח הסוער בסוגיית ההפלות המלאכותיות בארצות הברית, מה יש לביו-אתיקה לומר בנושא?

שבועיים חלפו מאז שבית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל את פסק הדין בתיק "רו נגד וייד", והוויכוח בנושא ההפלות גועש, לא רק באמריקה אלא גם ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי בישראל ובמדינות רבות אחרות. כפי שקבלת פסק הדין, בשנת 1973, הפכה לאבן דרך בהיסטוריה החוקתית של ארצות הברית, כשבית המשפט קבע כי זכותן של נשים להפסיק היריון מעוגנת בחוקה,  ביטולו הוא צעד מרחיק לכת בכיוון הנגדי. מעבר לחשיבותו המשפטית, הפוליטית והחברתית, פסק הדין מילא תפקיד גם בלידתה של דיסציפלינה אקדמית חדשה: ביו-אתיקה.

בוויכוח הציבורי המתלהט מחדש, החלוקה בין המחנות הניצים חדה וברורה. תומכי ההפלות מעמידים במרכז את מה שהם מכנים "זכות האישה על גופה" ובכלל זה את זכותה לבחור אם ברצונה להשלים את ההיריון (Pro choice). יריביהם שוללים הפלות ומתמקדים בזכותו של העובר לחיים (Pro life). הראשונים מזוהים עם הזרם הליברלי או הפרוגרסיבי, ומצביעים ברובם למפלגה הדמוקרטית, ומולם ניצבים השמרנים וחברי הגוש הנוצרי-אוונגליסטי, המזוהים בעיקר עם המפלגה הרפובליקנית.

בקרב העוסקים בביו-אתיקה, החלוקה לגישות ולזרמים הרבה פחות חד משמעית, שכן המחלוקות רבות יותר והתשובות להן הרבה פחות פשוטות.

אישה מפגינה נגד האיסור לבצע הפלות מלאכותיות | צילום: CameraCraft, Shutterstock
"הגוף שלי - הבחירה שלי". אישה מפגינה נגד האיסור לבצע הפלות מלאכותיות | צילום: CameraCraft, Shutterstock

מעמדו של מי שטרם נולד

מהבחינה המוסרית, זכות האישה לקבוע כמה ילדים היא רוצה להביא לעולם, מתי לעשות זאת ומי יהיה האב הביולוגי נראית מובנת מאליה. כך שהשאלה העיקרית היא אם גם לעובר יש מעמד מוסרי משל עצמו, ועל כן יש להתחשב בזכותו לחיות. מכאן נגזרות שאלות נוספות: מאיזה שלב בהתפתחות העובר יש לו זכות כזאת? איך מצדיקים אותה? האם היא שקולה לזכויותיה של האם? כצפוי אין הסכמה בין פילוסופים בשאלות האלה, אך ייתכן שמדע האמבריולוגיה – חקר התפתחות העוברים – יכול להעשיר את הדיון ולספק הבהרות מסוימות.

נתחיל בבחינת הגישה הגורפת ביותר – זו שמייחסת לעובר מעמד מוסרי מלא, הזהה לזה של אדם בוגר, כבר מרגע ההפריה. העמדה הזאת מושפעת כנראה מתפיסות תיאולוגיות, אבל היא נשענת על טיעונים פילוסופיים.

אחד מהם הוא טיעון הזהות, שגורס כי מי שנחשב היום אדם בוגר בעל מעמד מוסרי מלא, היה אותו אדם בצעירותו, ברגע לידתו ואפילו ברחם אימו. כלומר אותה ישות מתקיימת ברציפות מרגע היווצרותה ועד מותה. לפיכך, אם לא מוסרי להרוג אדם בוגר כיום, הרי שהאיסור הזה תקף בכל שלבי קיומו.

עובר שכבר רואים איברים פנימיים בגופו | איור: u3d, Shutterstock
מתי יש לו מעמד משפטי? עובר שכבר רואים איברים פנימיים בגופו | איור: u3d, Shutterstock

נקודת ההתחלה

הוויכוח על טיעון הזהות הוא פילוסופי במהותו, ואין לו פתרון פשוט. אך נשאלת השאלה: מהי נקודת ההתחלה? חסידי טיעון הזהות נוהגים לקבוע אותה הכי מוקדם שאפשר – בזיגוטה, הלוא היא הביצית המופרית. למדע יש השגות על הקביעה הזאת.

ראשית, בתשעת הימים הראשונים העובר עשוי להתפצל לזוג תאומים זהים, שכל אחד מהם הוא ישות נפרדת. במקרה הזה נראה מדויק יותר לקבוע שכל אחד מהתאומים נוצר לכל המוקדם ברגע ההתפצלות – אחרת הם היו אותו אדם. ייתכן גם מקרה הפוך, נדיר יותר, שבו שני עוברים מתמזגים יחד לכימרה (Chimera) – אדם אחד בעל חומר גנטי של שניים. במקרה זה רק חצי ממנו התחיל את קיומו בזיגוטה מסוימת והחצי השני נוצר מזיגוטה אחרת, שנועדה להיות התאום הלא זהה שלו. במקרה הזה ברור לגמרי שחיי הכימרה לא החלו לפני מיזוג העוברים .

נניח שאלה קוריוזים נדירים יחסית שאפשר להתעלם מהם. מה לגבי העובדה שמאותו אוסף תאים ראשוני נוצרים לא רק העובר, אלא גם השליה שמזינה אותו במהלך ההיריון. אם טיעון הזהות נכון, הרי גם השליה זכאית לכאורה למעמד המוסרי הרציף שמלווה את האדם מההתעברות ועד לזקנה.

ייתכן שבגלל הסיבות האלה יסכימו חסידי טיעון הזהות להזיז את ראשית חייו של אדם לשלב הבלסטוציסט (Blastocyst) – השלב שבו נוצרת ההפרדה בין מסת התאים הפנימית שממנה יתפתח העובר לרקמת השליה העתידית. אך בכך לא תמו ההסתייגויות, שכן בשלב הזה מסת התאים עדיין אינה יצור שלם, ופילוסופים רבים סבורים שרק יצור חי יכול ליהנות ממעמד מוסרי.

בפועל, רק בשבוע העשירי של ההיריון אפשר לזהות את העובר כיצור שלם עם התחלה של תפקוד אינטגרטיבי, וגם אז האיברים שלו עדיין מאוד לא מפותחים. בשלב הזה מתרחש המעבר מעובר מוקדם (Embryo) לעובר מאוחר (Fetus). בסיום ההתפתחות של העובר המוקדם נוצרה כבר כל החלוקה לאיברים והעובר מזכיר בצורתו בן אדם זעיר. מהשלב הזה והלאה רואים בעיקר גדילה של האיברים הקיימים ושכלול התפקודים שלהם.

יש גם טענה נגדית, שלפיה הביצית הלא מופרית אינה שונה מהותית מהביצית המופרית, שכן מדובר באותו תא). האם נעניק מעמד מוסרי לביצית לא מופרית? ובכלל מה חשיבותה של ביצית, מופרית או לא, אם כבר ידוע שאפילו הגרעין שלה אינו חיוני ליצירת זיגוטה? הרי כשמשבטים יצור חי לוקחים את הגרעין מתא כלשהו של ההורה, למשל תא עור – ומשתילים אותו בביצית נטולת גרעין, כדי ליצור יצור זהה גנטית להורה. האם גם תא עור סתמי ייהנה מהזכות לחיים?

אם כן, מתי מתחילים החיים? האם זה מתרחש ברגע ההפריה, כשנוצרת זיגוטה עם צירוף גנטי ייחודי? רק כשנוצרת מסת התאים הפנימית שממנה ייווצר העובר? ואולי רק כשהעובר מפתח מערכת איברים פחות או יותר שלמה? לבחירה הזאת יש חשיבות אתית לא רק לביצוע הפלות מלאכותיות, אלא גם להשמדת עוברים עודפים בטיפולי הפריה חוץ גופית. בטוח יהיה פשוט יותר לאמץ את  קביעתו של הביופיזיקאי הרולד מורוביץ (Morowitz), שהכריז כי החיים התחילו לפני כ-3.5 מיליארדי שנים ולא חדלו מאז ועד היום.

ביצית מופרית בטיפולי הפריה מלאכותית | איור: Rost9, Shutterstock
יש הטוענים שכבר משלב זה העובר הוא יצור חי. ביצית מופרית בטיפולי הפריה מלאכותית | איור: Rost9, Shutterstock

ביולוגיה או ביוגרפיה?

מול הגישה הפילוסופית המייחסת לעובר מעמד מוסרי מראשיתו ניצבת התפיסה הנגדית השוללת ממנו כל מעמד מוסרי. ביסוד הגישה הזאת עומדת ההבחנה בין חיים במובן הביולוגי לחיים במובן הביוגרפי. הפילוסוף האמריקאי ג'יימס רייצ'לס (Rachels), שהציע את ההבחנה הזאת, טען שלחיים ביולוגיים (Being alive) אין שום משמעות מוסרית בפני עצמם. רק חיים של ישות מובחנת בעלת זהות ביוגרפית (Having a life) מזכים יצור חי במעמד מוסרי. בעל חיים ביוגרפיים מכונה גם סובייקט של חיים. לפי התפיסה של רייצ'לס, חיים ביוגרפיים הופכים אדם ל"איש" (Person) שנהנה מזכויות בסיסיות, ובראשן הזכות לחיים.

האבחנה הזאת חשובה מאוד בהקשרים ביו-אתיים רבים, למשל בסוגיית המתות החסד. האם מותר (ואולי אף רצוי) לסיים את חייו הביולוגיים של אדם שחייו הביוגרפיים הסתיימו, למשל בעקבות תהליך דמנטי מתקדם שמחק את זהותו המובחנת? רייצ'לס גורס שכן.

אחת הבעיות בגישה הזאת היא שנכון להיום אין הגדרה מוסכמת לחיים ביוגרפיים. הפסיכיאטרית תומסין קושנר (Kushner), למשל, קובעת כי חיים ביוגרפיים הם "סובייקטים של חיים... מסוגלים לפתור בעיות במידה כלשהי, לקיים קשרים מספקים, ללמוד מן העבר לגבי מצבים עכשוויים וגם לחוות ולבטא מנעד של רגשות".

על פי רייצ'לס אין לשאול מתי מתחילים חייו של אדם, אלא מתי מתחילים חייו הביוגרפיים. נוסח אחר של השאלה הוא מתי אדם הופך ל"איש"?  תשובה אחת היא שהחיים מתחילים ברגע צאתו לאוויר העולם. עם ניתוקו מחבל הטבור של האם, התינוק מתחיל לפעול לסיפוק צרכיו הבסיסיים. חשוב מזה, הוא נחשף לראשונה לסביבה האנושית שלו, החיה והדוממת. הסביבה הזאת מקבלת משמעות בהדרגה והתינוק מתחיל למצוא את מקומו בתוכה. כך מתחילים חיים ביוגרפיים וכך גם נשלל כל מעמד מוסרי מהעובר.

לכאורה זוהי סוגיה פילוסופית גרידא ואין למדע מה להבהיר לגביה. אולם יש המערערים על קביעת הלידה כמועד תחילתם של החיים הביוגרפיים ומצביעים על מועד מוקדם יותר. יש למשל מי שקושרים את התחלת החיים הביוגרפיים לראשית הפעילות המוחית המאפשרת מודעות. הנה אם כן שאלה שהמדע מתבקש להשיב עליה: מתי מתחילים חייו המודעים של אדם?

סוגיית המודעות נחשבת לאחת הבעיות הסבוכות בחקר המוח. העובדה שעוסקים בה אלה לצד אלה פילוסופים, פסיכולוגים ונוירו-ביולוגיים אומנם מספקת תובנות מרתקות, אולם מקשה להגיע לתשובות מוסכמות.

עם זאת, בשנים האחרונות הצטברו יותר ויותר ראיות לכך שהחוויות המודעות שלנו נוצרות דרך רשתות עצביות המקשרות בין שני מבנים מוחיים מרכזיים – התלמוס, שאחראי בין השאר על קליטת מידע חושי ועיבודו, וקליפת המוח (הקורטקס) שבה מתרחשים תהליכי החשיבה המתקדמים. אמבריולוגים גילו שרשתות כאלה מתפתחות בשלב די מתקדם בהתפתחות העוברית, בין השבוע ה-24 לשבוע ה-28 להיריון. לפיכך, אפשר לקבוע שלא תיתכן מודעות, ולכן גם לא ייתכנו חיים ביוגרפיים, לפני המועד הזה. נכון להיום המדע לא מסוגל לקבוע איזה מין מודעות הרשתות המוקדמות האלה מאפשרות, או אם די בהן כדי להתחיל חיים ביוגרפיים? כך שהשאלות האלה נשארות לעת עתה במגרש הפילוסופי.

השלבים העיקריים בהתפתחות העובר, מביצית מופרית ועד תינוק | איור: grayjay. Shutterstock
באיזה שלב מתפתחת המודעות? השלבים העיקריים בהתפתחות העובר, מביצית מופרית ועד תינוק | איור: grayjay. Shutterstock

פוטנציאל של איש

עד כה ראינו שתי עמדות פילוסופיות מנוגדות: הראשונה מעניקה לעובר מעמד מוסרי מראשיתו והשנייה שוללת אותו מכול וכול. גישה שלישית מציעה מעין פשרה בין השתיים, בכך שהיא מתייחסת לעובר בתור "איש" פוטנציאלי.

בניגוד לטיעון הזהות, שלא מתייחס כלל לאבחנה בין חיים ביולוגיים לחיים ביוגרפיים, טיעון הפוטנציאל מכיר בכך שאין לעובר חיים ביוגרפיים משמעותיים ואינו רואה בו "איש". ועם זאת, הדוגלים בגישה הזאת סבורים שיש להעניק לעובר מעמד מוסרי בזכות הפוטנציאל שלו להפוך לאדם בוגר.

גם הטיעון הזה אינו מובן מאליו. בדרך כלל מתייחסים לאדם כאל מי שהוא כעת, ולא כמי שהוא עשוי להיות בעתיד. הפילוסוף הבריטי ג'ון הריס (Harris) העיר שלכולנו יש פוטנציאל למות. לא סביר להניח שנרצה שיתייחסו אלינו כאילו כבר מתנו ויחלקו את רכושנו בין יורשינו בעודנו בחיים.

לטענת הפילוסוף האמריקאי מיכאל סנדל (Sandel) סוגיית הפוטנציאל אינה דיכוטומית. לא חייבים לבחור בין עובר במעמד מוסרי מלא מרגע היווצרותו לבין עובר חסר מעמד עד למועד צאתו לאוויר העולם. אפשר להכיר בכך שהפוטנציאל מעניק לעובר מעמד מסוים גם אם עדיין איננו אדם שלם העומד בפני עצמו.

הגיוני להניח שהפוטנציאל להיות "איש" גדל ככל שהעובר מתפתח. הגיוני להניח גם שמעמדו המוסרי מתעצם במקביל. אולם בדיקת נכונותה של ההנחה הזאת שמורה לפילוסופים. אך חקר ההתפתחות העוברית מעלה את האפשרות שפוטנציאל העובר אינו גדל בקצב אחיד, אלא בקפיצות מדרגה. לשלבים בהתפתחות העובר שבהם עשויה להתרחש קפיצה כזאת עשויה להיות גם משמעות אתית.

הנקודה המשמעותית הראשונה מבחינת מימוש הפוטנציאל הטמון בעובר היא ההשרשה שלו בדופן הרחם, שמתרחשת כשבוע אחרי מועד ההפריה. זה האירוע שמסמן את תחילת ההיריון, שכן אם הביצית המופרית לא הצליחה להשתרש אנחנו לא נדע אפילו שהיא נוצרה. זה גם השלב עם סיכויי ההצלחה הנמוכים ביותר מכל שלבי ההתפתחות העוברית. רק כ-30 אחוז מצברי התאים הראשוניים מצליחים להשתרש ברחם בהפריה טבעית. שיעורי ההצלחה בהפריה חוץ גופית הם דומים.

הביולוג ההתפתחותי לואיס וולפרט (Wolpert) התפרסם בין השאר כשהצהיר כי, "השלב הכי חשוב בחיינו איננו לידה, חתונה או מוות, אלא הגסטרולציה". גסטרולציה היא אכן השלב החשוב הבא אחרי ההשרשה. בשבוע השלישי להיריון גוש התאים הזהים שהיה עד אז מתחלק (מתמיין) לשלוש רקמות שונות: האקטודרם (ectoderm), שממנו יתפתחו בהמשך העור ומערכת העצבים המרכזית; המזודרם (mesoderm), שיהפוך למערכת השלד ומחזור הדם, כולל הלב, כלי הדם והכליות; והאנדודרם (endoderm), שעתיד ליצור את מערכת העיכול על כל מרכיביה.

בשלב הגסטרולציה גם מתחילה נדידה של תאים שגורמת לכך שגוש התאים מקבל צורה מוארכת. אפשר להגיד שהתהליך מסמן את "כוונת" העובר להפוך ליצור שלם. כשלים בגסטרולציה עלולים להוביל למומים משמעותיים בעובר, שחלקם יסתיימו בהפלה טבעית. תחילת הגסטרולציה גם סוגרת את האפשרות לפיצולו של העובר לתאומים זהים או למיזוגו עם עובר אחר. מכאן והלאה שאנחנו דנים בעובר אחד בעל זהות גנטית קבועה.

מסוף הגסטרולציה ועד לסוף השבוע השמיני להיריון, מתרחש כאמור שלב היווצרות האיברים שבסופו אפשר כבר לזהות את העובר כיצור שלם. כפי שציינתי, יש מי שרואים במעבר הזה את ראשית המעמד המוסרי של העובר. כשמתייחסים לפוטנציאל, סביר מאוד לטעון שיש כאן קפיצת מדרגה משמעותית.

אחרי זה נותרות שתי מדרגות אחרונות בהתפתחות העובר שיש להן חשיבות מוסרית ניכרת. הראשונה היא היווצרות התשתית העצבית המאפשרת מודעות, שכבר התייחסתי אליה קודם. השלב האחרון המשמעותי הוא הנקודה שמעבר לה רוב העוברים ישרדו בשלום לידה מוקדמת. הנקודה הזאת קשה להגדרה מבחינה התפתחותית. היא משתנה ממדינה למדינה ותלויה כמובן גם באיכות השירותים הרפואיים הקיימים בה. פסק הדין רו נגד וייד קבע את הנקודה הזאת בשבוע ה-28 להיריון, ועל כן אסר על ביצוע הפלה מלאכותית מעבר לה. כיום יש מדינות שבהן פגים שורדים גם אם נולדו בשבוע ה-24 ואף קודם לכן. ההיגיון המוסרי ברור: אם העובר הגיע לשלב שבו הוא יכול להתחיל את חייו הביוגרפיים, הרי שיש לאפשר לו להגשים את הפוטנציאל.

תינוקת שנולדה בלידה מוקדמת באינקובטור בפגיית בית חולים | צילום: Kwangmoozaa, Shutterstock
כיום פגים שורדים גם מהשבוע ה-24 להיריון, ואפילו מוקדם יותר. תינוקת שנולדה בלידה מוקדמת באינקובטור בפגיית בית חולים | צילום: Kwangmoozaa, Shutterstock

המצוי והראוי

לא התייחסתי כאן לגישות ביו-אתיות שאין בהן ממד מדעי. גם כך, ניכר עד כמה הדיון הביו-אתי בסוגיית המעמד המוסרי של העובר הוא מורכב. הצגת הנושא כדו-שיח בין אתיקה למדע מחייבת לקחת בחשבון את דבריו של הפילוסוף דיוויד יוּם מהמאה ה-18: "אין לגזור ממה שיש את מה שראוי שיהיה", ולנהוג משנה זהירות. השאלות המוסריות נוגעות לאתיקה, ותשובות המדע עשויות לכוון, או להגביל, את השיקולים האתיים. ההכרעה הערכית נשארת בכל מקרה בידי הפילוסופים, וכמובן בידי כל אחד ואחת מאיתנו כאנשים מוסריים.

זה גם המקום לחזור לסוגיית ההפלות ולהביע את עמדתי האישית: ברור בעיניי שעובר אינו חפץ ואינו איבר בגוף האישה, כמו תוספתן שאפשר להסיר בניתוח אם הוא מציק. הוא ראוי להתייחסות מוסרית, לכל המאוחר מהשלב שבו הוא הופך ליצור שלם בעל מערכת איברים שלמה. הפוטנציאל להפוך ל"איש" ולקיים חיים ביוגרפיים מעניק לעובר מעמד מוסרי מסוים.

אך המעמד הזה אינו יכול לגבור על זכות האישה לקבוע באופן אוטונומי אם היא רוצה להביא ילד לעולם. לכל היותר אפשר לבקש ממנה להציג נימוקים כבדי משקל לבקשת הפסקת ההיריון, כי לא מפסיקים את קיומו של עובר בקלות ראש. אך גם אז האישה תוכל לטעון, במידה רבה של צדק, שעצם הדרישה לנמק את בקשתה פוגעת באוטונומיה האישית שלה. מצד שני, מאחר שמדובר בהתערבות רפואית, אפשר לטעון שמותר לרופאים לברר מה הצורך בהתערבות הזאת, ואף להסתייע בגורמי רווחה.

אפשר אולי להתפשר על הדרישה שאישה שמבקשת להפיל תופיע בפני ועדה שמטרתה היא לסייע, לא לאשר. אם למשל רצונה נובע מקושי כלכלי או נפשי, ייתכן שהוועדה תוכל להציע לה עזרה בנושאים האלה. זו עשויה להיות דרך ראויה לאפשר לעובר לממש את הפוטנציאל שלו. ואם אין לאישה נימוק כבד משקל לרצונה להפיל את העובר, עשוי להיות מקום להביע מחאה מוסרית ולפנות למצפונה. אך בשום אופן אין לכפות עליה ללדת נגד רצונה.

 

23 תגובות

  • נורית

    בעד ונגד הפלות

    בעניין ההפלות כדאי להתייחס גם לבעיות בריאותיות של האישה ו/או העובר ולדעת הדתות השונות בסוגייה

  • יוסף ארודי

    מעניין ומלמד ומציג סוגיות מוסריות אתיות רפואיות וסוציאליות

    בכל זאת זכויות האם גוברות כי ההתערבות היא בגופה והיא זו שתגדל את הילד עם כל הכרוך בכך. עוד לא נגענו בסוגיה של מומים בעובר סוגית הסבל שלו שלאימו וזכותו/ זכותה של האם לחיים במעלה הדרך. לפיכך החוק הישראלי בנושא ההפלות הוא נכון הדרך לישומו דורשת תיקונים

  • שושי

    מאמר מקיף ודיי מנומק מהיבטים

    מאמר מקיף ודיי מנומק מהיבטים רבים, מאיר עיניים
    אכן דילמה אנושית מוסרית
    אשר נקודות המבט והבחינה בעניינה השתנו ועוד ישתנו במבחן הזמן

  • יעל

    אכן כפי שכתבת יש מקום לבחון

    אכן כפי שכתבת יש מקום לבחון את השיקולים ולענות להם תשובה שאינה בהכרח הפלה. ישנן אגודות צדקה כגון אפרת, שמציגה נתונים של עשרות אלפי הפלות [במצטבר] שבוטלו, בין השאר מכיוון שהאם קיבלה תמיכה רגשית וכלכלית בגידול התינוק. מקומם מאוד שחיי עובר אינם שווים מבחינה ציבורית אפילו את התמיכה הזו, שכנראה אינה עולה מליונים בשנה למשק. בנוסף ראוי לזכור כי המשמעות של המשכת ההריון אינה גידול הילד, ישנם זוגות ויחידים רבים שישמחו לתת בית חם ואוהב לאותו תינוק "לא רצוי". כיום התור לאימוץ תינוק ארוך מאוד, כך שכל ילד שיכנס למערכת כנראה יקבל הורה אוהב שעבר איבחונים ומבחנים מפרכים להוכיח מסוגלות הורית.

  • נורה

    1. היתי לוקחת בערבון מוגבל את

    1. היתי לוקחת בערבון מוגבל את זכות המדע לתהות על עניינים אתיים שקשורים לחיים כל עוד עדיין מתבצעים בחסותו ניסויים אכזריים בבעלי חיים ששוללים בעצמם את זכות החיים של יצורים בעלי מודעות שונה או "לא מפותחת".
    2. זכות האישה על גופה באה לפני זכות העובר הלא מפותח עד לשלב שבו הוא יכול לשרוד מחוץ לרחם מהסיבה הפשוטה שבלעדיה אין לו שום סיכוי לחיים ולכן אין בכלל שאלה של זכות לחיים עצמאיים כי אין לו כאלה. ואין מה לדבר על הפוטנציאל העתידי כי מנגד יש גם פוטנציאל שייוולד לאמא שלא רוצה אותו ויחיה חיים של עוני, סבל, פשע ועוד. אפשר לדבר על הרבה פוטנציאלים. אבל ההווה הוא מה שחשוב. ולרוב הנשים הבחירה בהפלה לא פשוטה בכלל גם ככה ואם מגיעות אליה זו כנראה הבחירה הנכונה. וכן. כמו שלא מאמינה באיסור אומנות לגבר כי כל זרע לבטלה הוא אדם פוטנציאלי אמיתי ככה בטח ובטח שלא מאמינה בשעבוד רחם האישה למען אותו אדם פוטנציאלי כל עוד חייו תלויים לגמרי בה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןפליקס לאוב

    אני מבין את הנקודה הראשונה

    אני מבין את הנקודה הראשונה בתגובה של נורה בעיקר כהבעת כעס על ניסויים בבעלי חיים. זה נושא נכבד בפני עצמו שראוי לדיון נפרד. כיצד זה קשור לזכותו של 'המדע' לתהות בעניינים אתיים? מי זה 'המדע'? יש מדענים. מיעוטם עושים ניסויים בבעלי חיים. נניח לצורך הדיון שנורה צודקת ויש בכך פסול אתי -כיצד זה משליך על 'המדע'? האם ל'רפואה' אסור להביע עמדות אתיות בגלל שרופאים מסוימים השתתפו בניסויי מנגלה?
    גם בסעיף השני נראה לי שיש הרבה כעס אבל לגופו של עניין אין מחלוקת גדולה. אני רק לא הייתי פוסל את הפוטנציאל של העובר באופן גורף. במקום זה ניסיתי להראות שיש שיקולים אחרים שגוברים על ההתחשבות בפוטנציאל.
    פליקס

  • עפר

    ראשית, זהו מאמר מצוין ומאיר

    ראשית, זהו מאמר מצוין ומאיר עיניים. כך בניגוד למאמר קודם שהופיע באתר זה לאחרונה, ופסע ברחבי סוגיה זו כפיל בחנות חרסינה, תוך חסימה לא-אמיצה של אפשרות התגובה.
    שנית, למן הרגע בו העובר מוגדר כבעל מעמד מוסרי מהסוג הנדון כאן, לא ברור מנין טענת עדיפות זכות האם להפלה (שלא על מנת להציל את חייה!) על זכותו לחיות. עם כל הכבוד לזכות האישה על גופה, היא אינה יכולה לבוא על חשבון חיי הזולת, כשם שזכות האדם בכלל על גופו אינה מאפשרת לו לעשות בו שימוש על מנת לפגוע בזולת. על האישה ההרה להחליט מבעוד מועד על רצונה להפיל, ולבצע את ההפלה עוד לפני שהעובר ״זוכה״ במעמד המוסרי הנזכר, וזה נראה פשוט.

  • קורא

    כשל

    יש כאן כשל בעמדתך האישית המוצגת בסוף המאמר: אם "עובר אינו חפץ ואינו איבר בגוף האישה", אז "זכות האישה לקבוע באופן אוטונומי אם היא רוצה להביא ילד לעולם" אינה רלוונטית, משום שהעובר שאותו היא רוצה להפיל אינו חלק מהאוטונומיה שלה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןפליקס לאוב

    אענה בקצרה לשתי ההערות

    אענה בקצרה לשתי ההערות המערערות על עמדתי האישית לפיה כיבוד האוטונומיה של האישה גוברת על זכות העובר לחיות. אימצתי את הדעה (שביטא בין השאר מיכאל סנדל (((Sandel שסוגיית מעמד העובר אינה דיכוטומית. לא חייבים לבחור בין שלילה מוחלטת של כל מעמד לבין הענקת מעמד מוסרי מלא (personhood) מהרגע הראשון. התייחסות לפוטנציאל שלו להפוך בעתיד ל'איש' (person) מכוונת בדיוק לסוג של עמדת פשרה בין האפשרויות הקיצוניות האלה.
    אנסה להדגים בעזרת דוגמה מתחום אחר. כל עשייה חינוכית, או הוראתית- הורית, קהילתית או מוסדית - מכוונת לפוטנציאל של המתחנך, או הלומד, להפוך למישהו אחר בעתיד. לדוגמה נער או נערה צעירים שמתגלה אצלם כישרון יוצא דופן בתחום האמנות, הספורט או תחום אחר. הפוטנציאל שלהם להפוך לספורטאים או לאומנים גדולים, או פורצי דרך בתחום אחר, מצדיק התייחסות מיוחדת של השקעה בפיתוח הפוטנציאל. יחד עם זאת ההתייחסות אליהם לא יכולה להיות כאל אמן דגול, או אלוף אולימפי וכו', כלומר כאל מישהו שכבר מימש את הפוטנציאל שלו.
    באנלוגיה (לא מושלמת) אני חושב שהפוטנציאל של העובר מעניק לו מעמד מוסרי מסוים שאינו משתווה למעמד מלא של אדם בוגר. הסברתי שלדעתי המעמד המסוים הזה של העובר מצדיק מאמצים מצד החברה בניסיון להציל את חייו. אולם אני סבור שבדרך כלל אין במעמד העובר כדי לגבור על האוטונומיה של האישה. (הנה ריככתי במעט את עמדתי, כי אני יכול להעלות על הדעת מקרים מיוחדים מאד בהם זכות העובר גוברת).
    הקורא עופר גורס שבמהלך ההתפתחות העוברית מתרחשת קפיצת מדרגה כלשהי שאחריה העובר ייחשב כ-person שאסור להורגו, אלא אם כן הוא מסכן את חיי אימו. זאת כמובן עמדה לגיטימית ואף די מקובלת גם אם אינני חושב שיש שלב כזה. אני כמובן מסכים עם עופר שרצוי להחליט על הפלה בשלב מוקדם ככל האפשר. יחד עם זאת הייתי מאתגר אותו עם המקרה ההיפותטי הבא: כיצד הייתה מתייחס לבקשת הפלה בשלב שמעבר לאותה קפיצת מדרגה שמנומקת באופן הבא? בן הזוג עמו התכוונה האישה לגדל את ילדה נעלם באופן פתאומי- נפרד ממנה או נפטר . בנסיבות החדשות האישה לא רואה אפשרות נפשית וכלכלית לגדל ילד.
    אני חושב שהערות הקוראים מצביעות על כך שהסוגייה יותר מורכבת ומסועפת מכפי שיכולתי להציג במאמר וגם בתגובות על הערות.
    אזכיר כאן עוד שני שיקולים שלא נכללו במאמר. בהנחה שמי שמנסה להגביל את האוטונומיה של האישה ההרה זאת 'החברה' (באמצעות חוקים, ועדות ועוד) הרי ש'החברה' צריכה לשאול עצמה את השאלה הבאה: האם אנחנו חושבים שחייבים להביא לעולם ילדים שמלכתחילה אין סיכוי רב שיהיו להם חיים מאושרים? ילד בלתי רצוי הוא ילד כזה.
    השיקול השני אינו אתי כלל אלא סוציולוגי. מבחינה מעשית איסור על הפלות הרי לא יביא למימוש זכות החיים של העובר, אלא לכך שנשים רבות (בעיקר עניות) יבצעו הפלות בלתי חוקיות שיסכנו את בריאותן ואף את חייהן.

  • נטע

    "האם אנחנו חושבים שחייבים

    "האם אנחנו חושבים שחייבים להביא לעולם ילדים שמלכתחילה אין סיכוי רב שיהיו להם חיים מאושרים? ילד בלתי רצוי הוא ילד כזה"
    כמה אנשים אנו מכירים שמצהירים על עצמם שהם מאושרים? ומה לגבי ילדים הנולדים נכים וכדו'. האם הם פחות ראויים לחיים?
    אימתי העובר נקרא "אדם" ובאיזה שלב מתקיימת פעילות מוחית בעובר - מדע ומקורות היהדות:
    https://youtu.be/xRl0tDr5nJk

  • נטע

    הרב זמיר כהן - ממתי העובר

    הרב זמיר כהן - ממתי העובר נקרא אדם (ביוטיוב)

  • חזקי שנאן

    מזער מהשאלות העולות אצלי

    השאלות עולות בעיקר עקב ועל העמדה הנחרצת שהציג כותב המאמר.
    "אך בשום אופן אין לכפות עליה ללדת נגד רצונה".
    על פי קביעה זו עדיין לא ברורה דעת הכותב היכן ומי קובע מתי היא נקודת השלב של ההיריון ושל הלידה בו פוסקת זכותה של האישה על גופה. מתי לדעת הכותב מתחולל המהפך?
    בהתייחס לדוגמה שהביא הכותב על אפשרות חיי מצוקה עתידיים להורה ולוולד, מאיין הוודאות?
    האין דברים במציאות מתהפכים לעתים באבכה?
    האין המציאות מראה שמחשבות אנוש בהווה מסוים המביאות למעשה , במנות לאחריו לחרטה?
    האם החלטה לא לתת לעובר חיים יכולה להיות על מיטת היולדת תוך התהליך?
    דקה לפני?
    10 דקות לפני? שעה ? וכו' זאת גם כאשר מצטרפים לכך כל נימוקי האושר והכלכלה שהובאו.
    האם זכות היולדת למנוע חיים מהעובר לפי דעה זו תעמוד אחרי יציאת הוולד אך שלא החל בנשימה ?
    האם כשיצא הולד אך זוהה שאינו בהכרה אחרי היציאה וכך בכל שלבי היציאה, האם זכותה להודיעה למיילדים ולצוותים הרפואיים שברצונה שלא לפעול לגרום לוולד לחיות או יותר מזה לגרום שאפשרות חיים לא תתקיים?
    בהתקיים טענות של סיבתיות סוציולוגית כמו אושר וכלכלה, מדוע רק הזכות קיימת בחיבור הגופני לאם ולא בהמשך האחריות והחובה לקיומו של הנולד אח"כ?

  • קורא

    לא ענית כלום על התגובה שלי.

    לא ענית כלום על התגובה שלי. אני לא 'ערערתי על עמדתך האישית', אלא הצבעתי על סתירה פנימית בעמדתך האישית. מחד אתה גורס ש"עובר אינו חפץ ואינו איבר בגוף האישה", כלומר הוא *לא* חלק מהאוטונומיה של האישה. מאידך אתה טוען ש"זכות האישה לקבוע באופן אוטונומי אם היא רוצה להביא ילד לעולם", וזה רלוונטי לענין זכותה להפיל, כלומר שהמופל הוא *כן* חלק מהאוטונומיה שלה.
    בקיצור, אם העובר אינו איבר בגוף האישה אלא הוא גוף לעצמו, אז 'זכות האישה לקבוע באופן אוטונומי' אומרת שזכותה להפיל את הילד שבבטנה בדיוק כמו שהיא אומרת שזכותה לרצוח את הילד השוכב בעריסה על יד מיטתה.
    בתודה ובהערכה על המאמר ועל התגובה

  • עפר

    יפה!

  • דורית

    שאפו למאמר מצויין

    ניתוח מקיף ומאיר עיניים של הסוגייה המאוד מורכבת, רגישה ומעוררת מחלוקת. גם מסקנתו האישית של הכותב נשענת על בניית הטיעונים שהציג. תודה על הגשת המידע, פריסת הדילמה וחידוד הסוגיות.

  • אבי

    תודה

    מאמר מקיף ומעניין - סוקר את הנושא מהיבטים שונים. ובסוף - אין תשובה חד משמעית, זאת הכרעה פילוסופית מוסרית לפי תפיסת העולם של כל אחד (ולכל אחד יש על מה להתבסס).
    תודה!

  • חזקי שנאן

    תפיסה מוסרית של כל אחד ואחת?

    תפיסה מוסרית של כל אחד ואחת?
    האם הנושא של חיים של יצור אנוש בהתהוות ולמי הזכות והיכן נקודת האל חזור ומה התנאים ככלל,
    האם אין החברה אמורה להגיע במקרה כזה להחלטה מוסרית כללית מוסכמת וקובעת?

  • משה

    מועילה ההשואה לצימחונות.

    מועילה ההשואה לצימחונות. לעובר יש מעמד מוסרי כיצור חי. כמו לאפרוח. שכידוע רוב בני האדם לא נותנים לו משקל רב. יש מי שפוסל הפלה משיקולים דומים לתמיכה בצמחונות. כלומר התנגדות להפסקת חיים. להבדיל מהפסקת חיי אדם בוגר עם תודעה מפותחת.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןפליקס לאוב

    ההשוואה בין התנגדות להפלות

    ההשוואה בין התנגדות להפלות לצמחונות נכונה מבחינה זאת שגם זכות החיים של עובר וגם זו של חיה שנויות במחלוקת. זה בוודאי נכון בשיח הציבורי אבל גם פילוסופים של המוסר חלוקים בנושאים אלה. מבחינת ההנמקות האתיות יש הבדל. מי שתומך בזכויות בעלי חיים (דוגל בצמחונות או טבעונות) מנמק זאת בכך שיש לחלקם 'חיים ביוגרפיים'. לדעתי הנימוק הכי חזק התומך בזכות החיים של עובר (מתנגד להפלות) נשען על הפוטנציאל שלו להפוך ל-person, אדם בוגר בעל מעמד מוסרי.
    הבדל משמעותי נוסף נובע מכך שמול זכות החיים שיש אולי לעובר עומדת הזכות החזקה של האישה ההרה להחליט על תכנון המשפחה שלה. קשה לייחס משקל דומה 'לזכות האדם לאכול בשר'

  • חזקי שנאן

    ההשוואה היא לא מהמקום שאנו

    ההשוואה היא לא מהמקום שאנו באים לדון בחיי האנושות עצמה, כי מיד עולה השאלה
    מהי הגדרת החיים והחיה?
    האם רק לבני אנוש לתפיסתם אסור להרוג חיות?
    לחיות מותר או אסור? אם אסור גם כן מה אנו צריכים לעשות? מה תהיה תוצאת העשייה?
    מהו כאן המוסר ואיך התוצאות משתלבות עם מוסר זה?
    בהגדרת חיים האם לצומח אין חיים ורצון לחיים? איך מבדילים בין רצון לחיים של חיה וצומח?
    מה הן זכויות החיים של הצומח אם קיימים?

  • מיכל

    מאמר מצויין, רואים שהמסקנה

    מאמר מצויין, רואים שהמסקנה היא מאד אישית ולאו דווקא מתבססת על שלל המובאות, אך מאחר ודעתי דומה אז המאמר מחזק אותי. הייתי שמחה אם היתה התייחסות דומה לנושא הזרע. האם קיום הזרע (כמו הביצית) מסמן על תחילת החיים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןפליקס לאוב

    לתאי זרע ותאי ביצית המכונים

    לתאי זרע ותאי ביצית המכונים גמטות אין כמובן מעמד מוסרי. הטענה שלכאורה אין הבדל מהותי (במובן מטפיזי ולא גנטי) בין ביצית מופרית לבלתי מופרית הובאה רק כדי לערער על המעמד המוסרי של הביצית המופרית.
    מבחינה ביולוגית אפשר לטעון שתא הזרע "נחות" מהביצית במספר היבטים: ראשית, הוא לעין ערוך יותר קטן ופשוט, שנית, שיטת השיבוט הוכיחה שאין בו כל צורך. לעומת זאת ציטופלסמה של ביצית עדיין חיונית ליצירת עובר. לבסוף מסתבר שתא הזרע תורם קצת פחות ממחצית המטען הגנטי. הסיבה לכך היא שבערך 0.2% מהגנים האנושיים נמצאים במיטוכונדריה. בעת ההפרייה המיטוכונדריה של תאי הזרע אינם חודרים את הביצית. מכאן שאנחנו ירשנו את הגנים המיטוכונדריאליים רק מהאמא שלנו, שירשה אותן מהסבתא שלנו, שירשה אותן מהסבתא רבה וכו', עד למי שכונתה "חווה המיטוכונדריאלית".

  • עמוס איתיאל

    מאמר מעולה. תודה

    מאמר מעולה.
    תודה