כאשר הטמפרטורה בתוך גוף גבוהה מהטמפרטורה שבחוץ, הדבר יכול לגרום למולקולות המים לעבור תהליך הנקרא עיבוי.
לחות (רטיבות) הינה בכל מקום, אפילו במכונית שאינה נעה. בשל האביזרים שבפנים הרכב לרבות השטיחים, המושבים וריפודי הפלסטי, המשטח המתכתי החיצוני של הרכב יהיה קר יחסית לפנים הרכב.
דבר זה גורם ללחות (רטיבות) להיווצר על חלון המכונית במיוחד בימים קרים וגשומים.
לשם כך מותקן מפשיר-אדים ברכב, על מנת שנוכל לראות מבעד לחלון ולנהוג בבטחה.
מפשיר-האדים הנמצא בחלון הקדמי אינו אלא פתח איוורור, מזגן, הגורם להפשרת חלון הזגוגית (הסרת העיבוי).
אך כיצד מפשיר-אדים פועל בחלון האחורי של הרכב? שהרי בחלון האחורי אין פתח איורור, כלומר מזגן.
ברוב הרכבים, ישנו על החלון האחורי של הרכב ציפוי רשתי של חוטים קטנים, שהם פסי תיל לאורך הזגוגית.
פסים דקים אלו הם למעשה חוטי חשמל אשר מתחממים כאשר זרם עובר דרכם.
עקב כך, החימום הנוצר על ידי החוטים המוליכים דוחק את העיבוי הנמצא על החלק הפנימי של זגוגית החלון האחורי של הרכב ( הפעולה יכולה גם להעשות בחלק החיצוני של הזגוגית). עוצמת החום הינה חלשה יחסית ויד אדם לא יכולה להיכוות ממגע בחוטים אלו כאשר זורם בהם זרם.
כמות החום שהם פולטים מספיקה על מנת למנוע את העיבוי שעל זגוגית הרכב.
מאת:חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.