התדר בו מסתובב מנוע חשמלי פרופורציונאלי לתדר המתח המוזן אליו, לכן מנוע אשר תוכנן לעבוד ברשת חשמל בתדר 60 הרץ, ומופעל ברשת חשמל של 50 הרץ, יסתובב בתדר קטן פי 60/50 = 1.2.

כתוצאה מכך, גם הזרם הזורם דרך המנוע גדל, פי 1.2. התוצאה המידית של כך הינה חימום, אשר עלול לשרוף רכיבים שונים במנוע (אם יש רכיב שההתנגדות שלו אינה מושפעת ממהירות הסיבוב, הרי שכעת כשזורם דרכו זרם גדול פי 1.2, הספק החום הנוצר פו גדול פי 1.2^2 = 1.44 מהספק החום בו הוא אמור לעמוד).

עקב כך, כאשר מפעילים מנוע ברשת חשמל שונה מזו שהוא תוכנן אליה יש לעשות אחד משני דברים:

לדאוג שהחשמל שהמנוע יקבל יהיה בתדר המתאים, על ידי המרה של תדר רשת החשמל המקומית לתדר רשת החשמל בה המנוע מתוכנן לעבוד. דבר זה עשוי דורש מרכיבים אלקטרונים יקרים.
לשמור על יחס מתח/תדר קבוע. כלומר אם המנוע תוכנן לעבוד ברשת חשמל במתח 110 וולט ו60 הרץ, על מנת לחברו לרשת חשמל בתדר 50 הרץ, יש להנחית קודם את המתח, כך שהמתח שיקבל יהיה
110 * 50 / 60 = 98V


מנוע הבנזין הראשון שנבנה ע"י לנואר ב 1859, תמונה נלקחה מויקיפדיה.

חשוב לציין כי מדובר בניתוח תיאורטי, חלק מן המנועים מיוצרים בכוונה באופן שבו יוכלו לעמוד בעומס החום שיגרם במידה והמנוע יופעל ברשת בעלת תדר של 50 הרץ ולא 60 הרץ.

מאת: ירון גרוס
המחלקה לפיזיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות