העברת חום ממערכת פיסיקאלית אחת לשנייה אפשרית ע"י שלוש דרכים מרכזיות: הולכה, הסעה והקרנה.
לעיתים מעבר החום מבוצע בדרך אחת ולעיתים בשילוב כמה דרכים כאשר אחת מהדרכים היא העיקרית והשאר תורמים תרומה קטנה יותר.

הולכת חום  (heat conduction):
מעבר חום מחלק נתון לחלק אחר בגוף מוצק או לגוף אחר שבא במגע עם הגוף החם.
לכל חומר ישנה הולכת חום ייחודית (מוליכות חום סגולית של חומר היא קבוע).
החום הוא למעשה תדירות הרטט של אטומי ומולקולות החומר. כאשר חלקיקים אלו רוטטים הם פוגעים בסמוכים להם וגורמים גם להם לרטוט וחוזר חלילה בדרך זו החום (רטט) מולך דרך החומר.

הסעת חום (convection):
גוף שספח חום- נפחו גדל. הדבר זניח במוצק אך ניכר בנוזל ובעיקר בגז; עם העלייה בנפח צפיפותו קטנה (מסה ליחידת נפח). כאשר הנוזל או הגז מצויים בהשפעת כוח משיכה האזור הצפוף יותר ישאף לשקוע (יש בו יותר מסה ליחידת נפח) ואילו הפחות צפוף יעלה כלפי מעלה; תנועה זו יוצרת זרמים המסיעים את הנוזל או הגז החם.

הקרנת חום (radiation):
הקרנת חום היא צורה של קרינה אלקטרומגנטית הנפלטת מפני השטח של גוף בעקבות הטמפרטורה שלו.
קרינה אינפרא אדומה אותה פולטים כולנו היא דוגמה אחת לכך.

התמונה באדיבות ויקיפדיה

• מתן סדון

הסעה

לא כל כך הבנתי את הסעת החום, תקנו אותי אם אני טועה: הסעת חום נוצרת שנפח החומר גדל, ולכן יש יותר מקום לחלקיקי החומר לנוע וכך נוצר חום

• אריק

להשלים את דבריך : הנפח גדל ,

להשלים את דבריך : הנפח גדל , ובנוזל וגז, החלק שעדיין לא התחמם נשאר צפוף וכבד יותר ולכן שוקע ודוחף את החלקיקים החמים (מלאי אנרגיה) וצפופים פחות למעלה. הנוזל/גז החם עולה והקר יורד. עכשיו הקר מתחמם (ממקור החום) וגם עולה ומגיע גז/נוזל קר חדש וכו' וכו' ---- החום מועבר למעלה. החום מוסע למקום אחר מאשר המקור הראשוני. לכן זה בעיק נכון לנוזלים ומוצקים שבתנועה ויכולים להעביר איתם את החום.

• צב מעבדה

הדגמה

היי,
    נראה לי שהציבור הרחב היה מפיק תועלת רבה יותר אם היו מצורפות מספר דוגמאות שמחדדות את ההבדלים בין דרכי מעבר החום השונות.

נכון

ראה כתבה נוספת

ראה כאן כתבה נוספת עם דוגמאות -

• קרן

האם המושג הולכת חום זהה למושג מוליכות חום?

• מעיין שקליאר - ...

הסעה קרינה והולכה

שלום !אני לא מצליחה לזכור את כל ההבדלים. אשמח אם תעשה מין סיכום / קיצור לפיסקאות.
    תודה מראש.

לא הבנתי שום דבר

• דני

הסעת חום

יש לזכור שמנגנון ההסעה שהוסבר פה מתייחס להסעה חופשית בעוד שבהרבה מקומות רואים הסעה מאולצת, שלא מבוססת על הפרשי צפיפויות, תנועת הזורם נגרמת על ידי גורם חיצוני כמו משאבה, מאוורר או אפילו זרימה בנהר.

מעברי חום

בספר הלימוד כתוב שהחום עובר גם באידוי (בנוסף להסעה, הולכה וקרינה). האם זה נכון או לא ומדוע

זה נכון. אבל אידוי יכול להחשב כסוג של הסעה. (ראי עוד פירוט על כך בתשובה המסבירה כיצד עובד תרמוס) אבי

הולכת חום וויברציה של מולקולה

אם הבנתי נכון- הולכת חום נגרמת כתוצאה של מעבר אנרגיה קינטית מאטומי חומר אחד למשנהו, הגורמת לעלייה בתנודתיות של גרעיני המולקולות (ויברציה ורוטציה). כיצד מועברת האנרגיה הקינטית מהאלקטרונים לגרעיני האטום?

צריך לזכור שבין האלקטרונים, הטעונים מטען חשמלי שלילי, לבין הפרוטונים שבגרעין האטום (שטעונים מטען חשמלי חיובי) ישנם כוחות משיכה חשמליים. כוחות אלה יכולים להעביר אנרגיה קינטית בין השניים ללא כל צורך במגע פיזי / התנגשות שלהם זה בזה. (בדומה לשני מגנטים, שנמצאים משני צידיו של שולחן דק, כאשר מזיזים או מרטיטים מגנט אחד – גם המגנט השני רוטט).

ד"ר אבי סאייג,
    מכון ויצמן למדע ומכון דוידסון לחינוך מדעי

מה קורה לפוטון שנבלע?

בהמשך לתשובתך- האם נכון לומר שפוטון בתדר אינפרה אדום למשל, אשר גורם לעירור המולקולה, למעשה נפלט מהאלקטרון הקולט לעבר הפרוטון וכך מערר אותו?

לא. אחרי שהאלקטרון הקולט בלע פוטון שגורם לעירור המולקולה הוא יתחיל לנוע יותר, תנועה זו תגרום גם לתנועת הפרוטון בהשראת הכוח החשמלי בין השניים. אם-כי, יש לציין שע"פ התיאוריות הפיסיקליות הנוכחיות, האלקטרון והפרוטון (או כל 2 מטענים חשמליים) אכן כל הזמן מחליפים ביניהם פוטונים 'וירטואלים' – שהם למעשה נושאי הכוח החשמלי, ועל ידי התנגשות הפוטונים בחלקיקים נושאי המטען (לפוטונים יש 'תנע') נוצרת הרגשת הכוח. קראו כאן עוד על פוטונים וירטואלים, והאם הם קיימים באמת. כך שמבחינה מסויימת הטענה שלך גם נכונה. אבי