גל הינו התקדמות של הפרעה. גלים מתוארים בדרך כלל ע"י שינוי בפרמטר מסוים במרחב ובזמן. לדוגמא, גובה בגלי ים, לחץ בגלי קול או השדה האלקטרומגנטי בגלים אלקטרומגנטיים (אור לדוגמא).
הערך של פרמטר זה נקרא אמפליטודה (משרעת) והגל עצמו הינו פונקציה המתארת את האמפליטודה בכל נקודה.
במערכת המורכבת מגלים, צורת הגל בכל רגע נתון הינה פונקציה של מקורות הגל ושל תנאי התחלה של המערכת. במקרים רבים, כמו במשוואת הגלים הקלאסית, המשוואה המתארת את הגל הינה לינארית. כאשר מקרה זה מתקיים, אנו יכולים ליישם את עקרון הסופרפוזיציה. כלומר, האמפליטודה המתקבלת הינה סכום של האמפליטודות של הגלים.

תופעת ההתאבכות מבוססת על עקרון זה. כאשר גלים עוברים דרך נקודה במרחב, האמפליטודה של הגל באותה נקודה תהיה סופרפוזיציה (סכום) של אמפליטודות כל הגלים באותה נקודה.
במקרה שבו נקודות המקסימום, או המינימום, של הגלים מתקבלות יחד אזי מתרחשת תופעה של התאבכות בונה.
האמפליטודה של הגל שנוצר כתוצאה מהתאבכות בונה, גדולה יותר משל כל אחד מהגלים שהיו לפני ההתאבכות, כלומר תיווצר הפרעה גדולה יותר.
התאבכות הורסת מתרחשת כאשר לשני הגלים תדירות שווה ( נזכיר כי תדירות היא מספר המחזורים ליחידת זמן) והפרש מופע של חצי מחזור. למרות שעוצמת שני הגלים היא מקסימלית ההתיחסות היא לגודל וכיוון האמפליטודה (המשרעת). עבור יותר משני גלים התאבכות הורסת מתרחשת כאשר סכום האמפליטודות הוא אפס.

7 תגובות

  • גבריאל

    מה קורה להתאבכות הורסת

    כאשר המשרעת של הגל בהתאבכות הורסת שווה לאפס זה אומר שהגל כבר לא קיים או שזה פשוט גל שהוא קו ישר?

  • שלומי

    לא ברור

    לא ברור מה זה אמפילודה. מה הערך הזה מסמן. גל הרי נמשך ברצף ? לא ברצף? איך מסכמים גל ? איזה גלים מתחברים יחד? מאיזה סוגים ? איך הנושא הזה מתבטא בחיים ? במציאות ? ההסבר פשטני ומצומצם. צריך להרחיב שאנשים שאין להם מושג כמוני יבינו.

  • אוראל דרגי

    התאבכות בונה, התאבכות הורסת

    שלום,
    האם קיים מצב ביניים של התאבכות הורסת/בונה "חלקית"
    לדוג'
    הפרעה גדולה התקדמה מימין, הפרעה קטנה יותר משמאל, ונוצר מצב ששתי ההפרעות נפגשו והשמאלית גרעה מזו הימנית שהתקדמה בכיוונה.

  • דב סגל

    מה קורה לאנרגיה של שני גלי ם בהתאבכות הורסת,

    כידוע לפי חוק שימור האנרגיה אנרגיה לא יכולה להאלם,אם כך מה קורה לאנרגיה של שני גלים בהתאבכות הורסת ?

  • איתי

    התאבכות לא בקו ישר

    האם יכולה להיווצר התאבכות כאשר שני הגלים לא באים משני כיוונים מנוגדים זה לזה? כלומר, האם יכולה להיווצר התאבכות כאשר שני הגלים עומדים ביחס של 120 מעלות זה לזה, לדוגמה?

  • אופיר

    התאבכות של גלים

    ידוע כי בחרטום הספינה נוצרים גלים.
    לכן, ארכיטקטים שרצו ליצור שיט חסכוני בנו חרטום תת-מימי היוצר גל "הפוך" לגל שנוצר, ושני הגלים מבטלים אחד את השני. אבל מה יקרה אם נוציא שני גלי אור מהופכים אחד לשני מאותו מקום אל אותו הכיוון, האם הם יבטלו אחד את השני או שמא יהפכו לגל ישר?

  • מאיר ברק

    תשובה

    השאלה שלך מציינת עובדות לא מדויקות ולכן אתה מגיע ל"מסקנה" או שאלה בלתי אפשרית

    השימוש במילה "ידוע..." היא "מסוכנת". מי קבע שידוע, מה בדיוק ידוע וכו'?

    שום מקור לא מסוגל ליצור באותו זמן ובאותה נקודה 2 גלים כפי שאתה לא מסוגל ללכת שמאלה וימינה באותו רגע (בהשלכה על ביולוגיה אתה לא מסוגל לשאוף ולנשוף באותו רגע).
    או שאתה הולך שמאלה ואח"כ ימינה (בזמן שונה), או ששני אנשים שונים הולכים כל אחד לכיוון אחר.
    ואם נחזור לדוגמא שלך: או שאותו מקור ייצר שני גלים בנקודות זמן שונות או ששני מקורות ייצרו גלים שונים באותה נקודת זמן.

    כפי שתוכל לקרוא בתשובה למעלה אם 2 מקורות יוצרים 2 גלים הפכים בהחלט תיווצר התאבכות הורסת והגל יעלם הנקודה בה מתאחשת ההתאבכות. באותה נקודה אין גל מכיוון שגל הוא הפרעה וגל ישר פירושו "אין הפרעה".