החזרה גמורה מתרחשת כאשר קרני אור מוחזרות במלואן ממשטח בין שני תווכים כמו לדוגמא אוויר ומראה או אוויר ומים.
ביתר דיוק, החזרה גמורה מתרחשת כאשר האור נע מתווך בעל מקדם שבירה גבוה לתווך בעל מקדם שבירה נמוך יותר כלומר תנועה מחומר צפוף יותר לחומר צפוף פחות.

האור הוא אנרגיה הנעה במהירות, C, וכאשר האור פוגע בגוף כלשהו, כל האנרגיה צריכה לעבור להיכן שהוא.
ישנם שלוש אפשרויות שיכולות לקרות כאשר אור פוגע בגוף:
-האור יכול לעבור דרכו ( אם הגוף הינו שקוף)
-האור יכול להבלע ולהעלם
-האור יכול לחזור חזרה, החזרה גמורה, כמו מראה לדוגמא.

ככלל, אין זה משנה באם אנו מתארים את האור כגל או כחלקיק (פוטון) שכן תופעת ההחזרה מתרחשת הן במודל הגלי והן במודל החלקיקי.

בכל מקרה, יש שימור אנרגיה: כמות האנרגיה שלפני הפגיעה זהה לכמות שאחרי הפגיעה אף על פי שחלק מאנרגית האור עברה התמרה לצורות אחרות. כאשר אנו עומדים לפני מראה, לדוגמא, אנו למעשה רואים את עיקרון שימור האנרגיה בפעולה.

את הקשר שבין החזרה גמורה לשימור אנרגיה ניתן להמחיש גם בעזרת סיבים אופטיים:
סיב אופטי עשוי בדרך כלל מזכוכית. בתוך הסיב מתרחשת החזרה גמורה של קרן אור, דבר המאפשר העברת אור משני קצות הסיב. כאשר אור נכנס לקצה אחד של סיב אופטי הוא מוחזר מדפנות הסיב פעמים רבות, ויוצא מהקצה השני. בשל העובדה שהאור מוחזר החזרה גמורה, האנרגיה כמעט ולא אובדת (ביחס לתיל נחושת לדוגמא).

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע   

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • ורד

    זוית השבירה בעבר מתווך לתווך

    זוית השבירה, חוק סנל

  • ליאת

    חישובים

    כמה אנרגיה נרוויח אם נציב מראה ליד בריכה כדי לחמם אותה? מה החישובים כדי לקבוע בכמה תעלה הטמפרטורה, למשל?

  • חיים ברק

    לגידי וערן

    ההרחבה אכן במקום.
    שימור התנע בהחזרה גמורה הוא בהחלט חשוב ביותר.
    ואכן, ישנם תהליכים קוונטיים (ללא קשר לאופטיקה) ש'מנקודת מבט חלקיקית' אינם אלא סוג של החזרה גמורה.
    שיקולי תנע, במקרים אלו, חשובים על מנת לתאר תהליכים אלו באופן כמותי.

    מכיוון שהשאלה המקורית היתה על הקשר שבין החזרה גמורה לשיקולים אנרגטיים, בחרתי לתת תשובה ברוח השאלה
    ולא להלהיט במתן תשובה פרטנית שמן הסתם לא תהיה ברורה למי שאינו מעולם הפיסיקה.

    פירוט והרחבה מקומו בפורום ואני מברך על כך שאכן נעשה בו שימוש.
    אני אוסיף בגוף התשובה הפניה להרחבתכם.

    גידי וערן, תודה רבה לכם
    חיים

  • ערן

    הרחבה לקשר בין אנרגיה להחזרה גמורה

    החזרה גמורה הנקראת גם החזרה פנימית מלאה, מתרחשת כאשר חוקי השימור של הפיסיקה אינם יכולים להתקיים בתווך ממנו האור מוחזר.

    לגל אלקטרומגנטי קיים תנע (למרות שאין לאור מסה). תנע זה הינה פרופורציונאלית לווקטור ההתקדמות (propagation vector) של האור והינה שווה בגודלה למכפלה של מקדם השבירה של החומר בתדר שלו כפול קבוע פלנק חלקי מהירות האור. לפיכך נשים לב שעבור תדר נתון התנע של גל בחומר צפוף יותר הינו גדול יותר. התנע הוא ווקטור (כלומר יש לתנע גודל וכיוון) לכן ניתן לפרק את ווקטור התנע לווקטור ניצב למשטח המפריד את שני התווכים והוקטור המקביל למשטח . כפי שגידי ציין, חוקי השימור אומרים שעבור משטח חלק (ביחס לאורך הגל) רכיב התנע המקביל למשטח נשמר (כלומר הוא בעל אותו גודל בגל בחומר היותר והפחות צפוף). באם התנע המקביל למשטח של גל בחומר הצפוף גדול מגודל התנע הכולל של גל בעל אותו תדר בחומר הפחות צפוף, לא יוכל הגל להתקדם בתווך הפחות צפוף (כי התנע במקביל למשטח גדולה מהערך המקסימלי בתווך זה) ולכן יוחזר במלואו.

    לטעמי החלק המעניין הוא שלמרות שאין שטף אנרגיה (גל מתקדם) בתווך הפחות צפוף במקרה של החזרה גמורה עדיין קיימת אנרגיה אלקטרו-מגנטיות בתווך הפחות צפוף. זאת בשל כך שתמיד במקרה של החזרה גמורה קיים שדה בתווך הפחות צפוף. השדה דועך אקספוננצילית (evanescent field) ולפיכך גודלו הולך ודועך ככל שמתרחקים מהמשטח. יתרה מכך עם נשים מעבר תווך נוסף לחומר בעל מקדם שבירה גבוהה מספיק, יוכל חלק מהגל לעבור דרך האזור "האסור" בעל מקדם השבירה הנמוך ולשוב להתנדנד כגל מתקדם באזור בעל מקדם השבירה הגבוהה. תופעה זאת הינה דומה מאד מתמטית לתופעת המנהור במכניקה הקוונטית אשר בה קיים לחלקיק סיכוי לעבור דרך מחסום הגבוה מהאנרגיה שלו.

    כיום קיימים מכשירים (לדוגמת ה-NSOM מיקרוסקופ אופטי סורק של השדה הקרוב) אשר בעזרת השדות הדועכים יכולים למדוד את העוצמה של אור בתוך סיב למרות שללא קרוב המכשיר שום שטף אנרגיה לא בורח מהסיב. ניתן גם להשתמש בשדות הדועכים ליצור גלאי ביולוגי-כימי, למשל כדי לזהות מולקולות פלורוסנטיות אשר מגיבות עם האור רק קרוב לפני השטח (היכן שעוצמת השדה חזקה מספיק).

    ללא קשר, ברצוני לציין שרוב המראות הן מתכתיות ולכן הן בולעות חלק מהאור, מראות כאלו אינן מבצעות החזרה גמורה. קיימות מראות הבנויות משכבות מחזוריות של חומרים דיאלקטרים (חומרים ללא בליעה) מראה כזאת מחזירה כמעט 100% מהאור עבור תדרים מסוימים אך רק מראה בעלת אינסוף מחזורים (לא קיים) תבצע החזרה גמורה (כלומר שום שטף אנרגיה לא יעבור את המראה). בפועל ניתן להגיע לכל רמת החזרה רצוייה עם מספיק מחזורים.

  • גידי

    הרחבה

    הייתי מרחיב מעט, כאשר עוברים בין שני תווכים, כיוון התקדמות האור משתנה לפי חוק סנל.
    תנע האור המאונך למשטח יכול להשתנות ותנע האור המקביל למשטח נשמר. זווית הפגיעה שבה זווית ההעברה מגיעה לתשעים מעלות, נקראת זווית קריטית. מזווית זו והלאה, כל האור יוחזר. לפני כן, חלק מוחזר וחלק מועבר.
    לגבי שימור האנרגיה, זה תלוי בדרך ההסתכלות, לראייתי, העיקר בהחזרה גמורה הוא שימור התנע ולא שימור האנרגיה, שכמובן מתקיים, כפי שכתב חיים.