גלים מקיימים את המשוואה שהזכרת: אורך גל X תדירות הגל = מהירות הגל. בגלי קול, שמהירותם כ-330 מ'\שנייה (הערך המדויק תלוי בגורמים כגון טמפרטורה, לחות, וגובה מעל פני כדור הארץ) הקשר בולט.
כל כלי הנגינה הלא-אלקטרוניים משנים את צליליהם בהתאם לאורך התווך הנבחר, וקיים יחס הפוך בין האורך לגובה הצליל. גל עומד נוצר בכלי הנגינה כאשר מוציא הוא צליל יחיד, ואורך הגל תלוי באורך הכלי.
על-כן, כאשר פורטים על מיתר אחד בגיטרה, הצליל ילך ויגבה ככל שהיד המונחת על המיתר תהא קרובה יותר לגוף הגיטרה. באורח דומה, בטרומבון גובה הצליל נשלט על-ידי שינוי אורכו.
על-פי הגיון זה, הצלילים שמשמיע כינור הם גבוהים מאלו שמשמיע צ'לו.

 
תמונה באדיבות ויקיפדיה.

אם נדון בגלים אלקטרומגנטיים – צבעי האור הנראה (המהווה חלק קטן מהספקטרום האלקטרומגנטי) תלויים באורך הגל. לאדום אורך-גל ארוך יחסית לשאר הצבעים, ועל-כן תדירות נמוכה. סגול הוא בעל אורך הגל הקצר ביותר מבין הצבעים הנראים, ועל כן בעל התדירות הגבוהה.
אור תת-אדום (אינפרא-אדום) שאורך הגל שלו ארוך משל האדום, נקרא כך כיוון שתדירותו נמוכה מזו של האדום. באופן דומה, אור על-סגול (אולטרא-סגול) שאורך הגל שלו קצר מזה של הסגול, הוא בעל תדירות גבוהה מזו של הסגול.

גלי-ים ממחישים גם את ההקשר – כאשר נכנסים למים עמוקים, וחזיתות גלים עוברות, אנו עולים ויורדים שוב ושוב. ככל שהמרחק ביניהן קצר יותר, קרי אורך הגל קצר יותר, כך אנו נעלה ונרד בקצב גבוה יותר – בתדר הגלים.

אנימציה זו מראה פוטון אנרגטי מאוד ( מתואר כליפוף כחול) מתנגש עם אלקטרון חופשי (כדור אדום) אשר גורם לשחרור של קרן גמא (הבזק סגול). האנימציה באדיבות נאסא

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אנונימי

    דרבי

    חובבני ביותר

  • אנונימי

    התשובה לשאלה מדוע מתקיים יחס

    התשובה לשאלה מדוע מתקיים יחס הפוך כזה היא מפני שהמהירות קבועה.
    אם נדמה את אורך הגל כ"אורך צעד" ותדירות כ"מספר צעדים" ברור שידרשו יותר צעדים קצרים בזמן נתון כדי לעבור מרחק נתון, דהיינו מהירות.

  • שמחה וויצמן

    השפעת אורך הגל על עצמת הקרינה

    שלום. כחלק מעבודת החקר בפיסיקה בבית ספרנו, קבוצתי ואני מעוניינים לבצע ניסוי בו נבדוק את השפעת אורכי הגל השונים על עצמת הקרינה. (בדוק זאת באמצעות סוגי אור שונים - צבע שונה, ונבדוק כיצד כל צבע משפיע על הקרינה התמדדדד באמצעות תא סולרי), רציתי לדעת מה דעתכם לגבי הניסוי, ואשמח מאוד אם תוכל לעזור לי למצוא אתרים בהם אוכל להיעזר. תודה מראש, שמחה.