שלום סימה,

כפי שציינת בצורה נכונה איגלו לא "מחמם" אלא מבודד מקור.
הרעיון נראה לנו מעט משונה, איך איגלו העשוי מקרח יכול לבודד?


תמונה נלקחה מויקיפדיה

חשוב לזכור שאנו חיים במדינה חמה ואילו האיגלו הוא אמצעי מגורים המצוי בקטבים (או בסמוך לקטבים) ושם הטמפרטורה יכולה להיות מאוד נמוכה ולכן טמפרטורה של אפס מעלות בוך האיגלו היא הרבה יותר "נעימה".
איגלו בהחלט לא היה מתאים למגורים בארץ, אולי רק בתור אמצעי בזבזני לקירור בקיץ (וגם אז הוא היה מותך במהירות). בקטבים לעומת זאת הטמפרטורה הממוצעת היא מינוס 10 עד 20 מעלות צלסיוס והיא יכולה להגיע אפילו הרבה יותר נמוך. אם נוסיף על זה רוחות עזות שמורידות את היכולת שלנו לשמור על חום הגוף (הרוחות מפזרות את שכבת האוויר המבודד הסמוכה לגוף) אז פתאום טמפרטורה של אפס מעלות לא נשמעת כל-כך קרה.

אך למעשה הטמפרטורה בתוך האיגלו יכולה להיות יותר חמה מכך!
מדידות שונות שנעשו בתוך איגלו הראו שאפילו כאשר הטמפרטורה בחוץ יורדת למינוס 40 מעלות צלסיוס כמעט, עדיין הטמפרטורה בתוך האיגלו יכולה לנוע בין מינוס 7 מעלות צלסיוס למספר מעלות צלסיוס מעל האפס וזאת בעזרת בידוד טוב (עורות ושומן בע"ח) וחום גוף בלבד (ולעיתים גם נורת שמן). כלומר האיגלו מסוגל ליצור הפרשי טמפרטורה של עד 40 מעלות (ע"י בידוד מהסביבה).
צריך גם לזכור שבניגוד לתמונה שיש לנו במוח, איגלו הוא לא מבנה קטן שמיועד ל2-3 אנשים; רוב מבני האיגלו מיועדים ל 15-20 איש (הקטנים יותר מיועדים לאחסון). לכן האפקט של טמפרטורת הגוף הרבה יותר משמעותי.

מי שרוצה לקרוא מעט יותר עומק (כולל נוסחאות), יכול לעשות זאת לחץ כאן:

האיגלו עשוי מלבנות של שלג. השלג הוא חומר מבודד ממש טוב בגלל הכמות הרבה של כיסי אוויר המצויים בו.
בנוסף לתוך האיגלו מובילה תעלה ארוכה שמצויה מתחת למשטח המגורים. מכיוון שאוויר חם מתרומם ואוויר קר יורד התעלה משמשת כמין "מלכודת" לאוויר הקר שנכנס מבחוץ.


(1). אזור מגורים ושינה; (2). מסדרון כניסה; (3,4) פתחים לאוורור ולאור (ויקיפדיה)

החימום מבפנים (חום גוף, מנורה משומן בע"ח) והקור העז מבחוץ גורמים לשלג לעבור למצב נוזלי ולהתמצק חזרה לסירוגין (השלג מתמצק חזרה כאשר הוא ריק), התוצאה שהלבנות של השלג הופכות מלבנות בודדות לכיפה אחת מוצקה וחזקה ולכן הבידוד אפילו משתפר לאחר זמן מה.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

- למדריך האמריקאי למשלחות מחקר לקוטב והסבר על בניית איגלו: לחץ כאן
- איך לבנות איגלו, הסבר ותמונות: לחץ כאן

 
ד"ר מאיר ברק

המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • Amnon mor

    לצערי רוב ההסברים כולל האיור לא ברורים

    ....