מהירות האור, C, הינה קבוע טבע, של המרחב-זמן. היא קבועה בכל מערכת יחוס ולמעשה מהירות האור היא אחת מהאקסיומות שעליה מבוססת תורת היחסות.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

ככלל, אין שום אפשרות להעביר מידע במהירות שגדולה ממהירות האור. ישנם מהירויות בפיזיקה שהן גדולות ממהירות האור אך בכל אותם מקרים, חומר או אינפורמציה, אינם יכולים לעבור את מהירות האור.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

לעתים אנו נתקלים בפרדוקסים במכניקת הקוונטים שבהן לכאורה מידע עובר במהירות שגדולה מ C, אך אלו הם רק פרדוקסים שנובעים מאי-הלוקליות שמאפיינת את עולם הקוונטים. קיימים אף מקרים בהם 'מהירות הפאזה' או 'מהירות החבורה' של גלים מסוימים עוברים את C, אך גם במקרים אלו, אין הכוונה כי מידע עובר את מהירות האור.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • יהודה לייב

    מוגבלות במהירות האור איננה אלא התניה של זמן תנועה ומקום.

    נכון - בעולם הזה אין אפשרות להעביר מידע מהר יותר ממהירות האור.
    מדוע? מכיוון שתכונות האור הם אלו המפרידות אותנו בין העולם הזה לבין מה שקיים מעבר לו.
    מה יקרה אם אין זמן, תנועה או מקום?
    אז ההתנה של מהירות האור אינה קיימת.

  • שאלה נוספת

    מידע שעובר

    במכניקת הקוואנטים חלקיקים שזורים מתנהגים אותו דבר גם במרחקי מילוני ק"מ, אז למה אין זה מידע שעובר באפס מרחק וזמן יותר ממהירות האור? עידית וגלית.

  • ליאור

    תשובה לשאלת המידע המהיר מן האור לגלית ועידית

    ישנו ניסוי בשם ניסוי איינשטיין-פודולסקי-רוזן (ניסוי תיאורטי) שבו שני חלקיקים היו בעלי ספין מותאם ושיחררו אותם לדרכם באותו הזמן בדיוק.
    שני החלקיקים טסו במרחב זמן במהירות גבוהה וקרובה למהירות האור וכעבור כמה שנים (בניסוי תיאורטי) בדקו את הספין של אחד החלקיקים, כשהנך יודע את הספין של חלקיק א' הינך יודע באופן וודאי את הספין של חלקיק מספר ב', בדיוק כמו שאם ואתה מכיר בן אדם שתמיד הולך בשתי גרביים אדומות, כשתראה גרב אחת אם לא חושבים על מהירות התגובה ועיבוד המידע במוח אתה בעצם יודע יותר מהר ממהירות האור שהגרב השנייה גם כן אדומה!
    על אף שידעתי זאת "מהר מן האור" אין זה באמת הפרת האקסיומה שאותה לא ניתן לעבור (משהו מהיר מן האור) שכן אי אפשר בשום דרך בצורה זו להעביר מידע מהר מן האור!

  • חיים ברק

  • משה

    לשואלת -את גם ענית על השאלה שלך שהתפרסמה במדור

    ענית גם על צפייה ומדידה קראתי וההסבר שלך ממצה
    אז למה את שואלת ? כדי לענות?
    או שנראה לי את מעלה רעיונות

  • חיים ברק

    גלית, פרסמי שאלתך במדור ואענה לך בפירוט על אי לוקאליות ומהירו

  • עדית

    שאלה

    מה הכוונה: "אי הלוקאליות" ,"מהירות הפאזה"
    ו"מהירות החבורה"? תודה.

  • אריאל

    יש על זה ערכים יפים בויקיפדיה באנגלית