נושא הזיכרון הוא רחב ומאוד מסובך והוא משלב תחומי מדע שונים ותיאוריות שונות שתקצר היריעה מלפרט. התשובה הניתנת כאן היא טעימה קטנה ובסיסית של הנושא.

נהוג לחלק את הזיכרון ל 3 מרכיבים (מאגרים) ע"פ טווח הזמן בו פרט המידע "נשאר" אצלנו:

(1). זיכרון מיידי/חישה (sensory memory)- זהו הזיכרון המאפשר לנו להסתכל על שורת מספרים ולחזור על חלקם מייד לאחר מכן. טווח הזיכרון המיידי כה קצר שלרוב לאחר 4-5 ספרות או אותיות נשכח כבר את שאר הפריטים.

(2). זיכרון לטווח קצר/זיכרון עבודה (short term memory)- זהו זיכרון לטווח של מספר שניות עד דקות. גודלו מוגבל מאוד ומספר הפריטים שהוא יכול להכיל נעים בין 4-5 ועד 7-8 פריטים (לאחר אימון).
אחת מהשיטות לשיפור הזיכרון לטווח קצר היא קיבוץ (chunking) כלומר הפיכת מספר פריטים לקבוצה ועל ידי כך להגדיל את תכולת הזיכרון; דוגמא נפוצה היא זכירת מספרי טלפון- רובנו זוכרים את המספר בן 7 הספרות כ 3 ספרות +4 או כל קומבינציה דומה אחרת.
זיכרון לטווח קצר הוא למעשה ביטוי של קשרים זמניים בין תאי עצב במוח באזור האונה הקדמית (frontal lobe).

(3). זיכרון לטווח ארוך (long term memory)- זהו זיכרון לטווח לא מוגבל בעל תכולה כמעט לא מוגבלת (ככל שידוע לנו) של פריטים. זיכרון לטווח ארוך הוא ביטוי ליצירת קשרים חדשים, קבועים וברורים בין תאי עצב באזורים נרחבים במוח (קשרים סינפטיים בין תאי עצב היוצרים רשתות עצבים). ככל שלתא עצב מסוים יש יותר קשרים עם תאים שכנים כך "רשת העצבים" צפופה יותר והזיכרון "יותר חזק".

מחקרים מראים שההיפוקמפוס (חלק מהמערבת הלימבית) מעורב בצורה מכריעה בהפיכת זיכרון טווח קצר לארוך תוך יצירת קשרים קבועים בין תאי עצב במוח. פגיעה בהיפוקמפוס, כמו למשל במחלת האלצהיימר, תמנע יצירת זיכרונות חדשים אך לא תפגע בזיכרונות קיימים. לכן אדם במצב כזה יהיה מסוגל לזכור את שמו של הנשיא הראשון למדינת ישראל (אם ידע זאת קודם) אך לא מה אכל אתמול בערב.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

אחת הדרכים ליצור זיכרון לטווח ארוך או לחזקו היא ע"י שינון; התהליך שמתבצע הוא למעשה הוספת צמתים וקשרים נוספים ובכך ל"מסד" את הידע המשונן.
בתמונה למטה מוצגת אחת מהתיאוריות (תיאורית אטקינסון-שיפרין, Atkinson-Shiffrin memory model) למעבר מידע מזיכרון מידי עד זיכרון לטווח ארוך. חשוב לציין שזו רק אחת מהתיאוריות (הוצגה לראשונה בשנת 1968) והיא כנראה אינה מושלמת.

תפקיד השינה (בין השאר) הוא כנראה לשפר את יכולות היצירה של הקשרים החיוניים בין תאי עצב ליצירת זיכרון לטווח ארוך (מי מאיתנו לא חווה קשיים במבחן לאחר לילה בו ישנו מעט).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

10 תגובות

  • גילעד

    אלצהיימר

    למה התכוונתם כשכתבתם במאמר שבאלצהיימר זוכרים את מה שקרה פעם? אני מכיר חולה אלצהיימר שלא זוכר כלום כמעט הוא רק זוכר שמות אם אתה עזר וזה רק שמות של אנשים מה20-25 שנים הראשונות בחיים שלו

  • שני

    סמינריון

    היי, רציתי לדעת האם ישנם מקורות מידע אקדמאיים שאוכל להשתמש בהם במסגרת סמינריון בנושא מדעי המוח בחינוך..לשם הכנת סקירת ספרות רציתי לחקור, "על קצה המזלג" את נושא מדעי המוח בחינוך, נושא הזיכרון הקצר והארוך וכן את היתרון/חסרון של התניה על סוגיה .
    הייתי בטוחה שחיפוש על נושאים אלו יהיה מהיר אך מסתבר שאינני מצליחה למצוא כלל!!!
    אני לא בטוחה שזה קשור לכאן אבל יש סיכוי שתוכל להפנות אותי למאמרים בנושאים אלו? כתבי עת..ספרים...כל דבר יעזור
    בתודה מראש

  • אילן

    שאלות

    מה ההבדל בין תא עצב (neuron) לבין עצב (nerve)
    מה ההבדל בין פוטנציאל רצפטור לבין פוטנציאל פעולה?

  • מאיר ברק

    תשובות

    תא עצב מדבר בעיקר על גוף התא בעוד שאנו אומרים עצב הכוונה לרוב לגוף התא והשלוחות האקסוניות והדנדריטיות שלו.

    פוטנציאל רצפטור הוא שינוי במתח החשמלי של התא. שינוי זה נגרם כתוצאה מחשיפת התא לגירוי.
    פוטנציאל פעולה הוא שינוי במתח חשמלי המתקדם לאורך שלוחות של התא (כמו במקרה של תאי עצב שם הוא מתקדם לאורך האקסון).

  • אילן

  • מאיר ברק

    תשובה

    עוקצים דנדריטיים הן בליטות של קרום הדנדריט (השלוחה של תא העצב המובילה את האות מהסינפסה).
    כיום התיאוריה השלטת היא שלמבנים אלו יש תפקיד בלמידה וזכרון.
    קישורים:
    תמונות של עוקצים דנדריטיים
    http://ccdb.ucsd.edu/sand/main?stype=lite&keyword=spiny%20dendrite&Submi...

    מאמר בנושא בעיתון Nature
    http://www.nature.com/nature/journal/v429/n6993/full/nature02617.html

  • סתו

  • מאיר ברק

    תשובה

    ADHD (Attention-deficit hyperactivity disorder) קרויה בעברית הפרעת קשב והיפראקטיביות..

    זוהי תופעה המתאפיינת בקשיי ריכוז בעיקר לזמן ארוך.
    יש ברשת מידע רב בנושא.

    להלן 2 קישורים לדוגמא:

    קישורים:
    הפרעות קשב וריכוז
    http://www.hebpsy.co.il/community.asp?id=84&cat=article&articleid=1036

    על אבחון הפרעות קשב וריכוז
    http://makom-m.cet.ac.il/pages/item.asp?s=0&id=-1&defid=103&page=1&item=...

  • אודליה

    האם יש קשר בין אלצהיימר ומחלת הנפילה

    מהם הגורמים להופעת מחלת האלצהיימר והאם יש קשר בין הופעת מחלת האלצהיימר לבין הופעת מחלת הנפילה?

  • מאיר ברק

    ייתכן קשר

    גורמי סיכון להופעת אלצהיימר:
    (1). גיל מבוגר.
    (2). היסטוריה משפחתית של חולים נוספים.
    (3). פגיעת ראש הוכחה כמעלה סיכון לאלצהיימר בעתיד.
    (4). יש עדויות שפעילות גופנית, תזונה נכונה ואורך חיים בראי מקטינים את הסיכון למחלה.
    (5). בעיות לב וזרימת דם מגבירות הסיכון להופעת המחלה.

    הקישור המופיע בסוף התשובה מפנה לסרטון והסבר נוסף בנושא אלצהיימר (מדור "מדברי מדע")

    אחת האפשרויות להופעת עוויתות (מחלת הנפילה) היא מחלת האלצהיימר.
    במהלך מחלת האלצהיימר מצטבר לאט במוח חלבון בשם "בטא- עמילואיד". חלבון זה גורם לפגיעה בתאי העצב ויש עדויות שהוא יכול להגביר את הסיכוי להופעת עוויתות.

    [המדור "שאל את המומחה" מספק מידע כללי ואינו בא לתת יעוץ או הכוונה רפואית ואינו מהווה תחליף לייעוץ ברופא].
    קישורים:
    הסבר על אלצהיימר במדור "מאגר מדע"
    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1751&incat=1428&a...