נוסח השאלה המלא: האם לחץ הדם שלנו משתנה כאשר הוא נמדד ישירות לאחר / לפני ארוחה ? כיצד משפיע המזון על לחץ הדם שלנו?

לחץ הדם מתאר את הלחץ הקיים בתוך כלי הדם – או במילים אחרות את הכוח שמפעיל הדם על דפנות כלי הדם. מבחינה פיסיקלית עלייה בלחץ דם תהיה תוצאה של אחד מהתהליכים הבאים: 1. עלייה בנפח הדם – אם נפח הדם עולה, אז ניתן לדמות את מערכת כלי הדם למיכל שנדחס אליו עוד אוויר והלחץ בו עולה. 2. עלייה בהתנגדות לזרימת הדם – ניתן לדמות מצב זה לשיירה צבאית אשר נחוץ לה להגיע בדחיפות אל החזית. ההתנגדות לזרימה יכולה להיות תוצאה של חסימה נקודתית (כמו נחל שיש לחצותו) או רציפה (שניתן לדמותה כאי-התאמה של הרכבים לתנאי הדרך). בשני המקרים מי ששלח את השיירה ונמצא מאחוריה, מקבל דיווחים מהחזית ומדרבן את השיירה להתקדם. אם נחזור למערכת הדם, אותו גורם מדרבן הוא הלב, אשר במידה ויש "בעיות זרימה" מקבל אותות על חוסר חמצן ברקמות הגוף, מגביר את פעילותו ודוחס את הדם בלחץ גבוה יותר. 3. התכווצות של כלי הדם – בגוף קיימים מנגנונים המאפשרים את כיווץ כלי הדם והקטנת נפחם. אחת התוצאות הישירות של כיווץ כלי הדם היא עלייה בלחץ שבתוכם.


מימין: חתך של כלי דם. לחץ הדם מתאר את הכוח שמפעיל הדם כנגד דפנות כלי הדם. משמאל: מדידת לחץ דם.

אתאר כיצד מזונות מסוימים יכולים להשפיע על לחץ הדם באמצעות המנגנונים הנ"ל. ברצוני להדגיש שאין להשתמש במידע כעצה רפואית. מטרת המידע להסביר בלבד, ויש להיוועץ בענייני תזונה ו/או לחץ דם עם בעלי מקצוע – רופא\ה או תזונאי\ת.

כאשר אנו אוכלים אוכל עשיר במלח ריכוז המלח בדם עולה. עליית ריכוז המלח בדם גוררת מעבר של נוזלים מהחללים הבין תאיים בגוף אל נוזל הדם. כך נוצרת עלייה בנפח הדם, המתורגמת לעלייה בלחץ הדם. לגוף מנגנוני היפטרות יעילים מעודפי מלח, כך שברוב המקרים אין בעיה אמיתית באכילת מזון עשיר במלח. התגובתיות של לחץ הדם לצריכת כמויות מלח גבוהות משתנה מאדם לאדם, ויש רגישים יותר ורגישים פחות. יש לציין שצריכת מלח הינה חיונית לגופינו. לרוב, הימנעות מהמלחה מומלצת רק לאנשים אשר אובחנו כבעלי בעיה של עליית לחץ דם.

כאשר אנו אוכלים מזון עשיר בשומנים, נרשמת עלייה בסמיכות הדם. דם סמיך מתאים פחות למעבר בכלי הדם ויש עלייה בהתנגדות לזרימה. זהו המצב שהומשל לשיירה צבאית אשר רכביה אינם מותאמים לתנאי הדרך. העלייה בהתנגדות לזרימת הדם מקשה על זרימתו, ומאלצת את הלב להגביר את פעילותו ולדחוס את הדם בלחץ גבוה, על מנת לשמר את אספקת הצרכים של רקמות הגוף המרוחקות ממנו. צריכת שומנים במזון היא חיונית, אך כמו הרבה דברים חשוב לשמור על מידתיות. כמו במקרה של רגישות למזון מלוח, גם במקרה של מזון שומני, ההמלצות על הקפדה יתרה להימנעות מצריכת שומן, מיועדות לרוב לאנשים בעלי רגישות לעליית לחץ דם.

שני סוגי המזונות שתיארתי (המלוח והשמן) עשויים להשפיע על לחץ הדם באמצעות שינוי של נוזל הדם: הראשון ממליח את הדם וגורר את עליית נפחו; השני מסמיך את הדם ומעלה את ההתנגדות לזרימה.

צריכה של חומרים מעוררים, גם כן יכולה לגרור עלייה בלחץ הדם, אך במקרה זה לא דרך השפעה על נוזל הדם אלא באמצעות השריית כיווצם של כלי הדם. כיווץ כלי הדם מקטין את הנפח בו שוהה הדם וגורר עליית לחץ. חומרים מעוררים רבים אינם מוגדרים מזון, וביניהם הקוקאין וסמים נוספים. אחת הסיבות לנזק שהם גורמים היא עלייה משמעותית בלחץ הדם הגוררת נזקים בלתי הפיכים. לצד אותם סמים מעוררים קיים גם רכיב הנמצא במזון, אשר הינו גם כן חומר מעורר – הקפאין. הקפאין מצוי במשקאות אנרגיה, בקולה, בקפה, בתה ובשוקולד. קיים דיון לגבי השפעתו של הקפאין על לחץ הדם. מצד אחד, אכן הראו שבאנשים מסוימים נגרמת עלייה רגעית בלחץ הדם לאחר שתיית כוס קפה. מצד שני, לגוף מנגנוני היפטרות יעילים מקפאין. בנוסף, קיימת סברה שאנשים הצורכים קפאין באופן קבוע מפתחים עמידות להשפעותיו. יש רופאים הממליצים לאנשים בעלי לחץ דם גבוה להפחית את צריכת הקופאין שלהם, יחד עם זאת יש לזכור שלקפאין מיוחסות גם השפעות חיוביות, כנוגד חימצון.

לסיום, אדגיש שוב שמטרת התשובה היא לבאר ולהסביר, ואין לדלות ממנה המלצות תזונאיות או רפואיות, שכן אינני תזונאי או רופא.

מאת: דניאל בן-הלוי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

13 תגובות

  • יעח

    עוד גורם תזונתי חשוב לאנשים מסוימים

    יש לציין כי במקרה של מצב טרום סוכרתי או התפתחותתנגודת לאינסולין אז מרבית הפחממיות בפרט הפשוטות כולל כמובן הסוכרים גורמים להפרשת אינסולין מוגברת, דבר שלגופו של עניין מאותת ללב להגביר את הלחץ זהו מנגנון הורמונלי למעשה, ומסביר את התופעה למה גם מפחממיות לפעמים לחץ הדם עשוי לעלות, לצורך טיפול יש להמנע ממלחים וסוכרים וגם למעט בפחממיות ולהעדיף ירקות וחלבונים יותר

  • אנונימי

    שתיית מים

    האם בסמוך לשתיית מים מרובה , הדם יהיה דליל יותר? (משהו שאומרים לעשות לפני זריקה למשל)

  • אנונימי

    יכגדשדטחכדכיעכגכ

    יכאטכ

  • אנונימי

    חעח

  • אבי

    ההסבר להשפעת המלח על לחץ הדם לא מדויק

    עלית לחץ דם בגלל מלח היא לא בגלל הסיבה המוסברת במאמר.
    עודף סודיום משפיע ברמה התאית על משאבות נתרן אשלגן בממברנה של התאים ולכן גורם לעלית כמות הנתרן בתוך התא וירידה בכמות האשלגן דבר שגורם לעיכוב משאבות נתרן סידן שמוציאות סידן מהתא .
    כל זה גורם לעודף סידן בתאי השריר החלקים שמקיפים את העורקים והעורקיקים וגורם להתכווצות של תאי השריר החלקים הללו ולכן להתעבות הדופן של העורקים ולעלית לחץ הדם כתוצאה מכך.
    עליה ברמת הסידן בתוך התאים גורמת להתכווצות השרירים ובגלל זה נותנים נגד לחץ דם תרופה שנקראת "חוסמי תעלות סידן" התרופה מפחיתה את חדירת הסידן לתוך התאים הללו וכך גורמת לירידה בלחץ הדם .

  • אבי

    נב - ספר מומלץ בנושא

    https://www.amazon.com/High-Blood-Pressure-Solution-Scientifically/dp/08...

  • דינה מטיאס

    לחץ דם

    כתבת ששומנים מעלים את סמיכות הדם, האם יש הבדל בין שומנים מן חי לשומנים מהצומח? האם לאנשים שיש נטיה לעליה בלחץ הדם כדאי להמעיט באבוקדו לדוגמא?

  • שריר מיכאל

    המלח מתפרק לנתרן וכלור בדם

    המלח מתפרק לנתרן וכלור בדם שהרי הוא נמצא בתמיסה. אבל אתה לא מסביר מדוע מים נכנסים לכלי הדם ולמה הנתרן שהוא יון קטן מאד לא יוצא מכלי הדם לסביבה הבין תאית. כאן טמונה הבעיה להבנת אגירת מים בכלי הדם עקב הנתרן. ובכן להשכלתך יון נתרן קושר סביבו כ-10 מולקולות מים, הקומפלקס שנוצר הופך את הנתרן למארז גדול מאד שאינו מאפשר לנתרן לעזוב את כלי הדם ולעבור לסביבה הבין תאית וכך למרות שיון הנתרן קטן למשל בהרבה מאשלגן הוא אינו יכול לעבור דרך הפורים החורים שבין דפנות תאי כלי הדם לחלל הבין תאי.

  • ציון

    מזון עשיר במלח והשפעתו על לחץ הדם

    דניאל שלום,
    כתבת: 'כאשר אנו אוכלים אוכל עשיר במלח ריכוז המלח בדם עולה'.
    מה הכוונה ריכוז המלח? האם המלח איננו מתפרק ליסודותיו - נתרן וכלור?
    אם כן, מה גורם למעבר 'של נוזלים מהחללים הבין תאיים בגוף אל נוזל הדם'?
    קראתי ש'שלא הנתרן עצמו אחראי על העלאת לחץ הדם, אלא רק בצורת מלח רגיל (מלח שולחן/ים), שהיא תרכובתו עם כלור (נתרן כלורי, NaCl) בלבד. תרכובות אחרות המכילות נתרן אינן משפיעות על לחץ הדם'. מתוך כתבה של דוקטור אולגה רז:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4434775,00.html
    לא הבנתי מדוע - האם תוכל לעזור לי להבין?
    תודה, ציון

  • אורי

  • אהד

    קשר בין היצרות כלי דם לעלייה בלחץ

    שלום, אם אני לא טועה, ההגדרה של לחץ דם הוא הלחץ שמופעל על כלי הדם (לחץ "לטראלי") ואם כך ע"פ חוק ברנולי (בהנחה שאני מבין אותו נכון) ככל שמצרים צינור שעובר בו נוזל- המהירות גדלה וכך גם הלחץ הכולל, אך הלחץ הלטראלי קטן?! לאור זאת- לא מובנת לי העלייה בלחץ הדם בהיצרות של עורקים.
    מקווה שהייתי מובן, תודה.

  • דני

    ומה לגבי ניקוטין?

    האם ניקוטין שבסיגריות גם מעלה את לחץ הדם? אני יודע שהוא אמור לפעול כמו אצטיל-כולין שבגוף.

  • דניאל

    נכון

    גם ניקוטין הוא חומר מעורר, וכאמור כמוהו הקוקאין וסמים נוספים.

    אכן, כחומר מעורר, גם ניקוטין גורם להצרות של כלי הדם ולעלייה בלחץ שבתוכם.

    כמו האצטיל כולין, גם לניקוטין השפעות על מערכת העצבים (ישירות ועקיפות). ייתכן וניתן למצוא דוגמא למנגנון בו לשני החומרים השפעה דומה, אך ככלל לא הייתי מגדיר את שני החומרים כדומים מבחינת הפעילות בגוף.

    דניאל