נוסח השאלה המלא:  רציתי לשאול האם יש אפשרות להגברת מלנין אצל בני אדם? לפי הידוע לי תהליך האדמומיות אצל בני אדם בהירים נובע מחוסר מלנין ומנגון צינון לחום שנוצר בגוף. גם ידוע לי שתהליך השחמת התפוח נוצר עקב תגובה של מלנין וכך בעצם קורה גם אצל אנשים עם מלנין רב בגוף. רציתי לשאול האם יש דרך להגברת המלנין אצל בני אדם ע"י אכילת דברים מסוימים בעלי מלנין כמו תפוח או על ידי דרך אחרת?

ראשית אבהיר מהו מלנין ומהו תפקידו בגוף- מלנין הוא פיגמנט (או בעברית צבען- חומר בעל צבע) הבנוי כגרגירים המכילים סוג אחד או יותר של פולימרים (שרשראות ארוכות המורכבות מהרבה תת יחידות, פולי= הרבה, מר=יחידה) מבין שלושה סוגים עיקריים -אאומלנין (Eumelanin), בעל צבע חום-שחור, פאומלנין (Pheomelanin), בעל צבע אדום-חום ונוירומלנין (Neuromelanin), בעל צבע חום-שחור. אאומלנין ופאומלנין נמצאים בגרגירי מלנין בעור ובשיער בעוד שנוירומלנין נמצא בתאי עצב באיזורים מסויימים במוח. בבני אדם המלנין משמש בעיקר להגנה על העור מפני נזקי קרינת UV ע"י בליעה של קרינתUV  והמרה של מעל ל-99.9% מקרינה זו באופן בלתי מזיק לאנרגיית חום.
מלנין מיוצר ע"י תאים מיוחדים הנקראים מלנוציטים (Melanocytes) המצויים בשכבת התאים התחתונה ביותר של שכבת האפידרמיס בעור (ראה תמונה), בעין, באוזן הפנימית, בקרום המוח וכן בלב. המלנוציטים בעור מסוגלים לייצר גם אאומלנין וגם פאומלנין. כמות המלנין שנוצר וכן היחס בין שני סוגי הפולימרים בגרגירי המלנין המיוצרים הם הגורמים העיקריים הקובעים את צבע העור: עודף של אאומלנין על פאומלנין מביא לגווני עור ושיער כהים לעומת עודף של פאומלנין המביא לגווני שיער אדומים.

                              
תמונה 1 משמאל ניתן לראות איור  של שכבות העור השונות ומימין תקריב של איזור שכבת האפידרמיס (השכבה העליונה של העור) בו מסומנים תאי המלנוציטים וכן גרגירי המלנין המופרשים ע"י המלנוציטים.

בשאלה עלו מספר נקודות מעניינות להתיחסות:
ראשית, האדמומיות שנוצרת בעור לאחר חשיפה לשמש היא תגובה לנזק ישיר הנגרם לחומר התורשתי בתאים, ה-DNA, ע"י קרינת UV. בעקבות הנזק התאים מתים ויש להחליפם בתאים חדשים ולצורך כך מוגברת זרימת הדם אל העור. זרימת הדם המוגברת אל העור מאפשרת לגוף לספק יותר חמצן וחומרי הזנה הנחוצים לתאים המתחלקים ומכאן אדמומיות העור. לתופעה זו אין קשר לצינון הגוף (אדמומיות לצורך צינון הגוף מתרחשת לאחר פעילות מאומצת כאשר טמפ' הגוף עולה) והחום המורגש בנגיעה בעור שנכווה מהשמש נובע מזרימת הדם המוגברת קרוב לפני העור ולא מעליית טמפ' כללית בגוף.
כפי שצוין בשאלה אדמומיות כתוצאה מחשיפה לשמש אכן יותר נפוצה באנשים בעלי עור בהיר. הסיבה לרגישות הגדולה יותר של בעלי עור בהיר נעוצה בכך שהנזק שנגרם ל DNA גורם לייצור מוגבר של מלנין בעור ובו זמנית גם מפעיל מערכות לתיקון  DNAבתא ובמידה ולא ניתן לתקן את הנזק, או שנגרם נזק נוסף מעבר ליכולת התיקון של התא, התא מת ויש לשכפל תאי עור שיתפסו את מקומו. לאנשים בהירי עור יש פחות מלנין ולכן עד שנוצר מספיק מלנין בשביל לתת הגנה מספקת ה-DNA  כבר ניזוק ללא תקנה והתאים מתים. אנשים כהי עור מייצרים יותר מלנין באופן שגרתי ולכן נדרשת הגברה פחות משמעותית של ייצור המלנין בשביל לספק את ההגנה הדרושה לתאים.

 ישנן  מספר דרכים בהן ניתן להגביר את ייצור המלנין בגוף והעיקרית מביניהן היא חשיפה לקרינת UV (שיזוף).
ניתן להגביר את ייצור המלנין בגוף גם ע"י אכילת מאכלים עשירים במרכיבים הדרושים לייצור מלנין כמו טירוזין ( Tyrosine- חומצת אמינו המהווה חומר מוצא במסלול ליצירת מלנין בגוף) ונחושת ( יסוד מתכתי הדרוש בריכוזים מאוד נמוכים אך עם זאת חיוני בגוף בכלל ובמסלול יצירת המלנין בפרט).

כפי שצוין בשאלה בצמחים רבים כמו תפוח, אבוקדו ובננה אכן נוצרים חומרים דמויי מלנין (קרי, פולימרים בעלי מבנה המכיל קשרים כפולים מצומדים וצבע כהה) בתגובה לחשיפה לחמצן אך למיטב ידיעתי והבנתי אכילת מאכלים עשירים במלנין לסוגיו (דוגמא למאכל כזה בפירות הוא למשל ה"דבש"  המופיע בבננה בשלה) אינה מביאה לעלייה בכמות המלנין בגוף.

עומר לוסטגרטן
דוקטורנט, המחלקה לכימיה אורגנית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

29 תגובות

  • אנונימית

    מה לגביי לבקנים ?

    אני נחשבת ללבקנית, אם ואני אקח טרזין ינחישת או תבליות מלנין איך זה ישפיע עליי?
    ועוד דבר אם ידוע על מישהו באותו מצב שניסה ואיך השפיע

  • אסף

    האם כיום 2021, קיים טיפול

    האם כיום 2021, קיים טיפול שיכול לעורר את תאי המלנצוטים לייצור מלנין? בהקשר של לבקנות. תודה

  • בת אל

    יש עוד דרכים להעלמת פיגמנטציה

    יש עוד דרכים להעלמת פיגמנטציה בעור כהה?

  • חגית אבירם

    אמרו לי שטוב לאכול 4 עגבניות

    אמרו לי שטוב לאכול 4 עגבניות כל יום וזה עוזר לפיגמנטציה בעור כהה ניסיתי וזה בס"ד ממש עזר

  • Gg

    מסקרן מאוד לדעת ,אם יש לי

    מסקרן מאוד לדעת ,אם יש לי חוסר של פיגמנטים ( לבקנות) (למרות שבימינו זה כבר לא בעיה יש צבע שיער והכל ) מסקרן אותי מאוד לדעת אם יש תוסף מזון או תרופה כזאת שיכולה לשנות את הטבע ? ואם גם איך ובמה מתבטא השינוי ?

  • גינגית

    גינגית שואלת

    היי צהריים טובים
    אני לא בטוחה שכאן זה המקום לשאול אבל..
    אני גיגנגית צעירה שמאבדת את האדמומיות בשיער ונהפכת לבלונדינית-חומה...
    השאלה אם יש תוספי מזון או מאכלים שאפשר לצרוך כדי להחזיר את האדמומיות לשיער? תודה רבה :)

  • ניקיטה

    הפחתת מלנין

    כיצד ניתן להפחית את המלנין בעיניים ובשיער? יש לי היום שיער שטני ואני רוצה שהוא יהפוך חזרה לבלונדיני כמו פעם, והעיניים שלי היום הן ירוקות עם קשתית חומה של מלנין שניכרת לעין. ישנן שרכים להפחתתו? תודה לעוזרים.

  • אנונימי

    כאשר אעשה דיאטת טרזין ומלנין אהיה יותר כה??

    היי, האם כאדר אעשה דיאטה זו כעבור כמה זמן אראה תוצאות ובאיסה תדירות אצתרך לאכול מאכלים אלו?
    האם גם יהיה לי יותר נמשים עקב זאת?
    אני בהיר, יש לי קצת נמדים על הטף אך השיער שלי שחור והעיניים שלי חומות

  • yair

    למיטב הבנתי...

    למיטב הבנתי, כמו שצויין בכתבה, טרזין ונחושת "עוזרים במסלול ליצירת המלנין" כלומר עוזרים לייצר מלנין כשצריך, וכשיש עודף, הגוף נפטר מהם, לא משנה את צבע עורו

  • אנונימי

    התכוונתי דיאטת טרזין ונחשות

  • ג'אן

    שאלה

    בעקבות ההתפתחות הרפואית
    האם ניתן לקחת מנקודות עור בהם פעילות המילניו נורמאלית וטובה תאים
    להרבות אותם
    להשתילם מחדש באותם נקודות עור "פגועות"
    .
    תודה

  • איתן

    שיזוף בהירי עור, קרם הגנה ומחסור בויטמין D

    נאמר בכתבה שאנשים בהירי עור, מסוגלים להשתזף במידה ויצרכו מזונות שמכילים טירוזין ונחושת.
    האם יתווספו ויפוזרו בעור שלהם, יותר תאי מלנוציט או שתאי המלנוציט "יצויידו" ביותר מלנין?
    אני מניח שאם התפזורת תישאר זהה, זה יגרום לנמשים מפושטים יותר. קשה לי להשתכנע שלעור יתווספו יותר מלנוציטים כתוצאה מדיאטה עשירה בנחושת.
    לגבי ויטמין D. זה נראה כמו מגיפה ולדעתי הסיבה למחסור הרווח כיום היא השימוש המוגבר בקרם הגנה בעל מקדם גבוה בכל חשיפה קצרה לשמש. הפחד ההיסטרי מסרטן עור, גרם להיפוך מסוכן ולירידה דרסטית בכמות הוויטמין החיוני הזה.

  • חסוי

    צבע עיניים מתחלף לתינוקים

    כשאחותי נולדה היו לה עיניים ממש כחולות ואחרי כמה שנים הם הפכו לחומות גם גוון קצת ירקרק
    האם אפשר למנוע תכליך כזה על כך שמונעים חסיפה לשמש?
    או שזה פשוט כתוב בגנים?

  • yair

    זה פשוט כתוב בגנים

    אין דרך למנוע את שינוי הצבע של האור מכיוון שזה חלק מהגדילה וההתפתחות של האדם, כמו צמיחת שיניים (פחות או יותר).
    כמובן שאם תחשוף אותה פחות לשמש היא פחות תשתזף, אך השינוי לא יהיה גדול, כי זה כאמור, בלתי נמנע, ויהיה יותר נזק (כתוצאה ממחסור אור השמש, כלומר ויטמין D) מאשר תועלת ואור בהיר.
    אני רוצה לציין שאיני מומחה או מבין גדול בנושא אז אל תיקח את מילותי כעובדה בלתי מעוערת!

  • אוסנת

    שאלה לגבי שיער שיבה

    הבנתי שמחסור במלנין גורם לשיער שיבה, האים נטילת טירוזין ונחושת יחזיר את השיער לצבע המקורי ?

  • מירי

    איך להפחית את המלנין הגוף?

    תודה

  • מזל יעקטבי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום מזל
    האתר שלנו אינו עוסק במתן ייעוץ רפואי ועל כן אין להתייחס לנאמר בו כאל תחליף או המלצה על טיפול זה או אחר או להתייעצות בגורם רפואי מוסמך.
    אני לא מכיר דרך יעילה להוספת של מלנין מבחוץ לרבות אכילה של פירות וירקות עשירים בחומרים דמויי מלנין, אבל אני ממליץ לך להיוועץ בגורם רפואי מוסמך
    כל טוב
    ארז

  • ליהי

    נמשים

    קיים טיפול כלשהו שיכול לשנות את המלנין ולגרום לכך שלא יצאו בגוף נמשים ונקודות חן?

  • ר .ג.

    שאלה לגבי מלנין.

    שלום יש לי ברגל - נקרה פרונקל-שזהוא פצע בצורת משולש עם מוגלה - כשהוא מת נשאר כתם על העוא בצבע שחור- האם תיפול בתחשיר שמכיל מלנין יכול להבהיר את הצבע של כתם זה .

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום
    האתר שלנו אינו עוסק במתן ייעוץ רפואי ועל כן אני ממליץ לך להיוועץ בגורם רפואי מוסמך.
    כל טוב
    ארז

  • מריה

    אך אפשר להגדיל את הורמון גדילה בגוף

    היי אני ב19 ואני יודעת
    שחלבונים גוקמים ליגובה אבל זה עדין יעזור לי?

  • שי

    ומה לגבי צמצום המלנין בגוף?

    האם יש אפשרות לצמצם את כמות המלנין בגוף האדם?

  • ראם

    תודה על התשובה המפורטת, אך יש לי עוד כמה שאלות לגביה

    מהתשובה עלו לי כמה שאלות ואשמח אם תוכל לענות לי:
    1. כדי להגביר רמת מלנין נמוכה בגוף של אדם הדרך הכי טובה היא חשיפה לשמש אך ידוע שחשיפה לשמש לרוב היא דבר שלא טוב לאנשים חסרי מלנין כי היא גורמת כוויות על העור, זה לא סותר אחד את השני?
    2. אמרת שמרכיבים אשר עשירים במלנין הם אירוזין ונחושת, רציתי לשאול באיזה מאכלים הריכוז שלהם הוא הגבוה ביותר?
    3. האם כדי להגביר מלנין אצל אדם צריך להיחשף לקרינה באופן קבוע או שבשלב מסוים זה נשאר? ואותה שאלה גם לגבי המאכלים, האם כדי להגביר מלנין אצל אדם צריך לאכול באופן קבוע מאכלים עתירי מלנין או לאחר אכילה רבה שלהם רמת המלנין עולה בגוף ונשארת?
    אשמח אם תוכל לענות לי ובכל מקרה תודה רבה

  • עומר לוסטגרטן

    תשובה ראשונית והבהרות

    הי ראם,
    בנוגע לשאלתך ראשונה-קודם כל אני רוצה להבהיר שלכל בני האדם (מלבד אנשים בעלי מחלות נדירות כמו לבקנים) יש מלנין בעור- לאנשים בעלי גוון עור בהיר יש פחות מלנין בעור וההרכב שלו מעט שונה מאנשים בעלי עור כהה.
    שנית- למעשה אין סתירה בין הדברים. הסתירה מקורה כנראה באי הבנה בנוגע ל"טיב" של חשיפה לשמש- הכוונה היתה שזו הדרך הכי יעילה להגביר ייצור מלנין. כפי שציינתי בתשובתי גם כוויות עור כתוצאה מחשיפה לשמש וגם ייצור מלנין מוגבר מקורם באותו גורם, הנזק שקרינת השמש מסבה ל DNA. זה נכון שאנשים בעלי עור בהיר נכווים מהשמש בקלות רבה יותר, אך חשיפה אחראית ומידתית לשמש יכולה להביא למצב בו הגוף מגביר את ייצור המלנין אך לא נכווה.
    בנוגע לשאלתך השניה- רק רציתי להבהיר שטירוזין ונחושת אינם עשירים במלנין אלא ששניהם דרושים כדי ליצור מלנין מלכתחילה וצריכה שלהם בעודף תגביר את יצירת המלנין בגוף. בנוגע למזונות עשירים במרכיבים אלה עליי לבדוק את העניין ואחזור אלייך עם תשובה לזה.
    בנוגע לשאלתך השלישית- למיטב ידיעתי והבנתי אף אחת מדרכי הגברת ייצור המלנין שציינתי אינן קבועות ויש צורך להתמיד בהן בשביל לשמור על רמת מלנין גבוהה בגוף. ניתן לראות זאת באנשים שמשתזפים ואז מפסיקים להשתזף לתקופה מסוימת- ניתן לראות שעורם מתבהר והשיזוף יורד, קרי, ייצור המלנין פוחת במידה מסוימת.

  • ראם

    תודה עומר ועוד דבר אחד

    רציתי לשאול זה אם בעצם בן אדם שהיה בדרך כלל מאדים כשאר הוא היה מתאמץ ובכלל שחום גופו היה עולה יאכל על בסיס קבוע מאכלים עשירים בטירוזין ונחושת תופעת האדמומיות תחלוף בזכות הצברת ייצור המלנין נכון? ותודה על זה שאתה בודק לגבי מאכלים בעלי טירוזין.

  • עומר לוסטגרטן

    תשובה לשאלתך

    התשובה לשאלתך היא שדיאטה עשירה בטירוזין ונחושת (או כל מרכיב אחר שיתרום לעליה במלנין) לא תביא להעלמות מהירה יותר של אדמומיות בעור לאחר עליה של טמפ' הגוף. הסיבה לכך היא שלהאדמה עקב מאמץ ועליה של טמפ' הגוף אין כלל קשר למלנין. ההאדמה הזו נובעת מהתרחבות של כלי דם בקרבת העור שמקורה בעליית טמפ' הגוף ומטרתה היא לצנן את הגוף. למלנין שבעור ובשיער אין תפקיד בצינון הגוף ומטרתו העיקרית לתפקד כ"קרם הגנה" טבעי נגד השמש, כלומר לחסום קרינת UV. ההאדמה עקב כוויות הנגרמות מחשיפה לשמש מקורה בנזק שנגרם לתאי עור. מדובר על שני גורמים שונים לחלוטין, עליית טמפ' הגוף והצטברות נזק בתאים, המביאים לתופעה שנראית דומה.
    בנוגע למאכלים העשירים בטירוזין- המאכלים העשירים ביותר בטירוזין הם מוצרי סויה כמו חלבון סויה (המכיל 3.2 גרם טירוזין למנה של 100 גרם) וחלבון ביצה לא מבושל (מכיל 457 מ"ג טירוזין למנה של 100 גרם).
    באשר למאכלי עשירים בנחושת- המאכלים העשירים ביותר בנחושת הם- כבד (למשל בכבד עגל יש את הכי הרבה נחושת- 15מ"ג במנה של-100 גרם כבד), צדפות ( Oyster, המכילות 1-8 מ"ג נחושת במנה של 100 גרם) ושומשום וטחינה (מכילים 4.1 מ"ג נחושת במנה של 100 גרם).

  • ראם

    לגבי המלנין

    רשמת שתופעת האדמומיות לא תיעלם אך לפי מה שהבנתי אצל אנשים בעלי רמת מלנין גבוהה לא רואים את כלי הדם שמתקרבים לפנים בשעת מאמץ משום שהמלנין משתחרר וצובע את העור בצבען כהה וכך לא רואים את כלי הדם, במידה וזה נכון הגברת מלנין אמורה להפחית אדמומיות לא? או שאולי טעיתי בהסבר?

  • עומר לוסטגרטן

    תשובה לשאלתך

    אתה צודק לחלוטין שהגברת מלנין תגרום לעור להיראות פחות אדום, אך מידת התרחבות כלי הדם תישאר זהה.הרשה לי להבהיר- אצל אנשים בעלי עור כהה אכן נראה פחות אדמומיות באופן חיצוני אך מידת התרחבות כלי הדם נשארת זהה ואינה מושפעת ע"י מלנין. אדם בעל עור בהיר ובעל נטייה להאדמה, לאחר מאמץ, יחווה את אותה תופעת האדמה לאחר מאמץ גם אם ישתזף ויחייה על דיאטה עשירה בטירוזין ונחושת אך ההבדל היחיד הוא שכאשר עורו יתכהה יראו את האדמת העור פחות באופן חיצוני בלבד.