לפני שאענה על השאלה – אדגיש שאינני מומחה לרעלים, וכי יש להתייחס לכל חומר בהתאם לטופס הבטיחות שלו (MSDS). לפי ה-MSDS של קלציום אוקסלט, יש להימנע מבליעה או שאיפה של החומר וכן ממגע עם העור או העיניים!

קלציום אוקסלט הוא מלח של חומצה אוקסלית (אוקסלט) וקטיון של סידן (Ca2+), אשר יוצר באופן ספונטני גבישים בצורת מחטים (ראה תרשים). חומצה אוקסלית היא חומצה דו ערכית המבוססת של שני שיירים קרבוקסילים הקשורים זה לזה דרך אטומי הפחמן בקשר קוולנטי. בתצורת המלח, שני השיירים הקרבוקסילים נטולי פרוטון (deprotonated) והמטענים השליליים מנוטרלים על ידי קטיון הסידן הדו-ערכי במסגרת המבנה הגבישי. לקבוצת האוקסלט יכולת לקשור מתכות נוספות פרט לסידן (כן, סידן זו מתכת), ולכן הוספה של אוקסלט (ללא הסידן) מאפשרת קליטה ו"ניקוי" של תמיסות מקטיונים מתכתיים (chelation).


מימין, הנוסחא הכימית של המלח קלציום-אוקסלט. משמאל, גבישי המלח אשר יוצרים באופן ספונטני מחטים זעירות (מוגדל פי 600).

קלציום אוקסלט איננו רעיל מבחינת פעילות ביולוגית. יחד עם זאת גבישי קלציום אוקסלט נפוצים במגוון צמחים כמנגנון הגנה נגד חיות הניזונות מצמחים, ואכן אכילה של קלציום אוקסלט עשויה להיות כואבת ואף במקרים מסוימים מסוכנת. בזמן לעיסה ובליעה של צמחים המכילים גבישים בצורת מחטים, נפגעות הרקמות הריריות בפה ולאורך מערכת העיכול. פגיעות אילו יכולות להיות כואבות, צורבות ואף להיות מסוכנות. יחד עם זאת, לרוב, בצמחים רעילים המכילים קלציום אוקסלט ההרעלה היא תוצר של חומרים נוספים בצמח, ולפגיעת הגבישים ברקמות הריריות תפקיד של חשיפת פנים הגוף לרעלנים וכתוצאה מכך – הגברת פעילותם.

יש לציין שניתן למצוא כמויות מסוימות של קלציום אוקסלט גם בצמחים אכילים, לדוגמא קיווי ותרד. בהקשר זה יש לציין, כי לאור האינטראקציה החזקה בין הסידן לאוקסלט, הסידן בקומפלקס זה לא יכול להיקלט במערכת העיכול; לדוגמא, 95% מהסידן בתרד נמצא באינטראקציה עם אוקסלט ולא ניתן לספיגה במערכת העיכול.

גבשי המחטים הינם עמידים מאוד, אך טיפול בחומצה (חומצת לימון לדוגמא) מעמיס פרוטונים חופשיים אשר מתחרים עם הסידן על הקישור לאוקסלט ומאפשר את פירוק הגבישים.

גבישי קלציום אוקסלט מהווים מרכיב עיקרי באבנים שנוצרות בכליות. צורתם המחטנית של הגבישים, מסבירה מדוע אבנים בכליות עשויות להכאיב מאוד.

מאת: דניאל בן-הלוי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • דקלה

    תודה רבה. נכתב מאוד ברור

    תודה רבה.
    נכתב מאוד ברור

  • נורית

    לא הבנתי איך המחטים נוצרים

    לא הבנתי איך המחטים נוצרים ומה ההשפעה שלהם

  • ציפי

    אבני אוקסלט

    האם זה אומר, ששתיית מיץ לימון תפרק את גבישי האוקסלט?

  • עדו קרן

    תודה

    תודה רבה! עזרת לי מאוד!
    שבוע טוב...