שלום בר,

לכל אחד מאתנו יש שני עותקים לכל גן. כל עותק בכרומוזום שונה, אחד שהגיע מהאב והשני שהגיע מהם. לכל גן יש מספר וריאציות גנטיות ששונות מאדם לאדם; כל וריאציה כזו נקראת אלל (allele).
המשמעות היא שרצף הDNA  של הגן עבור חלבון מסוים שונה בכרומוזום אחד לעומת אותו הגן בכרומוזום אחר.
אפשר לחשוב על זה כעל שתי גרסאות לאותו קוד מחשב.

כרומוזום בזמן שיכפול: (1). כרומטידה. (2). צנטרומר. (3). זרוע קצרה. (4). זרועה ארוכה (ויקיפדיה)

לא קיים גן דומיננטי או רצסיבי, יש אלל דומיננטי או רצסיבי לגן מסוים.
לעיתים, אחד האללים נושא עותק "לא פעיל" של הגן בעקבות מוטציה (זה מה שקורה בהרבה מחלות גנטיות). האלל הזה יהיה רצסיבי כי האלל השני תקין, והוא יחפה על חוסר הפעילות של האלל המקביל. סוג של גיבוי.

לדוגמה, צבע עור או עיניים, שנקבע ע"י פיגמנט שמקודד ע"י גן כלשהו.
יש אלל אחד שגורם לכך שהרבה פיגמנט מיוצר (צבע עור כהה ועיניים חומות).
האלל השני גורם לכך שמעט פיגמנט מיוצר.
אם יש לך אבא בהיר ואימא שחומה, יהיה לך אלל אחד שחום והשני בלונדיני. אתה תצא כנראה שחום כי למרות שהתאים בגופך מייצרים רק חצי מכמות הפיגמנט, זה עדיין די הרבה.
כלומר האלל השחום דומיננטי מאחר והעדר פיגמנט ועוד הרבה פיגמנט מתבטא בהרבה פיגמנט. האלל הבהיר רצסיבי, מאחר ושני האללים בהירים.

(ויקיפדיה).

באותה אופן, סוג דם  Oהוא רצסיבי כי האלל שמייצר את החלבון שקובע את סוג הדם לא פעיל.
סוג הדם נקרא O כי זה "אפס" באנגלית.
יש באוכלוסיה שני אללים אחרים שכן פעילים, אלו הם אלל A ואלל B.
אם יש לך עותק אחד של A והשני של B, תהיה AB, אם יש לך עותק אחד של O ואחד של A אז אתה A, כי על תאי הדם שלך יש את חלבון סוג הדם שיוצר מהDNA שמקודד אלל A. אמנם, פחות מאשר אדם שיש לו שני עותקים של אלל A, אבל עדיין, יש לך די הרבה. רק מי שלא מייצר את החלבון בכלל יהיה בעל סוג דם O. לכן אלל A ואלל B דומיננטיים על אלל O.

דני בן-צבי
המחלקה לגנטיקה מולקולארית
מכון וייצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

10 תגובות

  • דני

    גן(נים) להתקרחות

    האם יש גן(נים) להתקרחות? והאם הם רציסיביים/דומיננטיים?

  • דור

    כל הילדים עם אותה תכונה

    אם כל הצאצאים של זוג מסויים קיבל תכונה גנטית של האם, על מה זה יכול להעיד?
    האם זה מחייב שכל הצאצאים יקבלו את אותה התכונה?
    והאם גם אצל הדור הבא התכונה הזאת תהיה דומיננטית בהכרח או שהדבר לא מחייב?

  • יואל דדון

    צבע עיניים

    אני בלונדיני עם עיניים בצבע אגוז-ירוק (hazel eyes), עכשיו אם אני יתחתן עם אישה בלונדינית כחולת עיניים, אז כמה אחוז שיהיה לילדים שלי עיניים כחולות, וכן כמה אחוז של עיניים ירוקות וגם כמה אחוז של אגוז-ירוק? בבקשה לענות לי כמה שיותר מהר. תודה

  • דוד

    אל תהיה עיוור ותלך אחרי מראה

    אל תהיה עיוור ותלך אחרי מראה חיצוני, מה שחשוב, זה מה שהעיניים אומרות! האם! כשאתה מסתכל
    על האדם שאיתו אתה רוצה לבנות את חייך ולהקים איתו משפחה, אתה רואה, טוב-לב, חמלה, אנושיות
    אהבה!!! זה ידיד יותר חשוב מהכל, ברגע שיש את זה, כל העולם יצבע לך בצבעי-HAZEL EYES.

  • רעות

    גן לחרשות, וגן בכלנית

    בעצם מההסבר, אלל רצסיבי לתכונה מסויימת מייצר חלבון לא פעיל (או לקוי?) ממה שידוע לי הגן לחרשות הוא דומיננטי,
    הגן לצבע האדום בכלנית הוא רצסיבי ,לעומת כלנית לבנה שאצלה האלל לצבע הלבן הוא דומיננטי. איך מסבירים את זה? מבחינת אלל שלא מייצר חלבון מסויים, זה תקף בכל המקרים האלה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום רעות

    כאשר אנחנו מסתכלים על גנים דומיננטים ורצסיבים, ניתן באמת להגיד שהגן הדומיננטי הוא זה שמכתיב את התכונה כאשר הוא נמצא בעוד שהרצסיבי מכתיב את התכונה רק כשהוא "לבד", הרבה פעמים בגלל שהוא לא פעיל או פגום. יש מקרים בהם גן אחד נותן תכונה אחת ואז ניתן בבירור לזהות דומיננטיות ורצסיביות. הבעיה היא שבמקרים רבים, יש שילוב של מספר גנים, חלקם מושפעים מדומיננטיות וחלקם לא, דבר שמקשה על זיהוי יחסי הגומלין בין הגנים. ישנם מצבים בהם גן מקודד לחלבון שמבקר פעילות של חלבון שני, כלומר במצב של מופע רצסיבי, הבקרה תהיה פחות טובה ונקבל ירידה בכמות או פעילות של החלבון השני, ולכאורה מצב הפוך ממה שהיינו מצפים. דוגמא מעולה לכך היא פרוות החתולים, כאשר הגן המקודד לצבע לבן הוא הדומיננטי בגלל שהוא מעכב ביטוי של גנים שמקודדים לצבעים אחרים.

    במקרה של חרשות יש תסמונות דומיננטיות, יש רצסיביות ויש תופעות נוספות גם כמו תאחיזה לX, הורשה אימהית (מיטוכנדריאלית) וכו'.

    במקרה של הכלנית זוהו 3 גנים שונים שאחראים על הצבע שלה ומקיימים יחסי דומיננטי רצסיבי, אך המצב מורכב. מדובר כאן בתהליך יצירת הפיגמנט בצבע שיש לו שלושה שלבים. שלב אחד אשר אחראי על הצבע האדום, במופע רצסיבי, כלומר אך ורק אם שני העותקים יהיו רצסיבים נקבל צבע. הדבר יתכן אם הגן הדומיננטי מקודד למעכב ביטוי, אשר מונע יצירה של פיגמנט. במידה ויש לנו לפחות עותק אחד דומיננטי של הגן הראשון, אנו צריכים שני עותקים רצסיבים של הגן השני בשביל לקבל לבן ולא סגול בהיר או כהה.
    במאמר הבא יש טבלה שמסכמת את זה בצורה יפה.

    מקווה שעזרתי
    ארז

  • רעות

  • ליפז

    צבע עיניים

    האם לזוג הורים בעלי צבע עיניים כחול או לחילופין ירוק (שניהם בעלי אותו צבע) יהיה בהכרח ילדים בעלי צבע עיניים זהה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום ליפז
    בעבר חשבו כי צבע עיניים הינו מנגנון מנדלי קלאסי של דומיננטיות ורצסיביות, אך מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות מראים כי יש לפחות 15 גנים מעורבים בקביעת צבע העיניים, כך שלמעשה כמעט כל קומבינציה תורשתית תיתכן, ויתכן מצב שלזוג הורים בעלי עיניים כחולות יוולד ילד עם עיניים חומות.

    מקווה שעזרתי
    ארז

  • cr