אמינים, ובינהם טרי-אתיל-אמין, הם נגזרות של אמוניה, אשר קבוצה אלקילית (אמין ראשוני) שתי קבוצות (אמין שניוני) או שלוש קבוצות (אמין שלישוני, דוגמת טרי-אתיל-אמין) מחליפות את אחד, שניים או שלושת אטומי המימן של האמוניה (ראה תמונה). האמוניה וכמוה כל האמינים הם בסיסים חלשים, מאחר וזוג אלקטרונים בלתי-מצומדים של אטום החנקן יכולים ליצור קשר כימי עם פרוטון, ולהעלות את ריכוז יוני ההידרוקסיד בתמיסה מימית. נדיפותם של האמוניה והאמינים ומסיסותם במים (ולכן גם ברירית שבאף שלנו) מאפשרת לנו להריח אותם. אכן, הן לאמוניה והן לרוב האמינים יש ריח אופייני, אשר לרוב מפורש על ידי בני אדם כריח רע וחזק.


מימין לשמאל: אמוניה, אמין ראשוני, אמין שניוני ואמין שלישוני. H = אטום מימן, N = אטום חנקן,
R = קבוצה אלקילית. הסימן | לצד אטום החנקן מייצג את זוג האלקטרונים הבלתי מצומדים אשר מסוגלים לקשור פרוטון, וקיומם הופך את האמינים לחומרים בסיסיים.

חומצה הידרוכלורית (HCl) היא אכן חומצה חזקה שלא מומלץ "להריח" אותה, או ליתר דיוק לשאוף אותה אל האף. לאור נדיפותה של החומצה, כאשר היא חשופה לאוויר נוצרת עננה של מולקולות החומצה. כאשר אנו שואפים אל אפינו את עננה זו, מולקולות החומצה מגיעות אל הרקמות הריריות (והעדינות) שבפנים האף וצורבות אותן. "הריח" החריף אם כן, אינו ריח אמיתי, אלא תחושת כאב או צריבה כתוצאה מתגובת החומצה עם רקמת פנים האף.


בקבוק של חומצה הידרוכלורית מרוכזת. הנוזל הינו שקוף וחסר צבע.

למעשה ריח עז וחריף אינו מאפיין מובהק של חומצות או בסיסים חזקים. לדוגמא, נתרן-הידרוקסיד (NaOH) אשר הינו בסיס חזק מובהק, אינו בעל ריח אופייני או חזק כלל. לעומת זאת קיימים חומצות ובסיסים חלשים אשר להם ריח חזק אופייני (כמו טרי-אתיל-אמין אשר הינו כאמור, בסיס חלש). דוגמא לחומצה חלשה עתירת ריח היא החומצה האצטית – היא החומצה שקיימת בחומץ ונותנת לו את ריחו. כמו האמינים החומצה האצטית נדיפה ומסיסה במים כך שהרחתה מתאפשרת. ריחה הינו חריף יותר מריחם של האמינים, אך גם אם פחות חריף, רוב בני האדם יטענו שהאמינים – ריחם וסרחונם חזק באותה מידה.

לסיכום, ריח עז או חריף אינו מאפיין מובהק של חומצות או בסיסים חזקים. כאשר שואפים חומצה או בסיס, חשים צריבה שיכולה להתפרש כריח חריף, אך למעשה הינה סוג של כאב כתוצאה מפגיעה ברקמות האף הפנימיות.

מאת: דניאל בן-הלוי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • ליאת

    שלום רב

    שלום רב
    אני קוסמטיקאית שעובדת עם חומרים טבעיים,
    מבקשת לדעת מה זה בדיוק טרי אתנול אמין, האם זה ממקור טבעי? האם נגזרת? או שזה ממש מוצר כימי?
    תודה רבה
    בברכה ליאת