יאיר שלום,
כדי לענות על שאלתך צריך קודם להגדיר מהי חשיבה. מרבית הפסיכולוגים העוסקים בנושא חשיבה ומודעות בבעלי חיים מסכימים על לפחות שני מדדים המצביעים על חשיבה מודעת: שפה ומודעות עצמית.

התמונה נלקחה מויקיפדיה.

שפה: השימוש בשפה הוא אינדיקציה חזקה למודעות וחשיבה כיוון שבכדי לדבר אתה צריך לחשוב מה אתה רוצה להגיד וכיצד. ישנם מספר קופים שלמדו "לדבר" בעיקר ע"י שימוש בשפת הסימנים. דוגמה אחת לכך היא השימפנזה וואשו. כאשר וואשו ראה בפעם הראשונה בחייו ברבור הוא סימן בהתרגשות את הסימנים "ציפור" ו"מים" מאחר שלא הכיר את הסימן "ברבור". צירוף המילים ציפור-מים, המתאר נכונה את מה שראה, הוא דוגמה מוחשית לחשיבה מילולית.

מודעות עצמית: יכולת זו היא מרכיב מרכזי ביכולת החשיבה וההבנה שאתה ייצור חושב ונפרד מהסביבה. דוגמה למודעות עצמית בשימפנזה התקבלה בניסוי הבא: מייגן הייתה שימפנזה שהתרגלה לראות את עצמה במראה שהייתה תלויה בכלוב שלה. לאחר מספר חודשים, בעת שהורדמה, ציירו לה נקודה אדומה על המצח. כאשר התעוררה והביטה במראה, מיד הושיטה יד למצחה ומחקה את הסימן. פעולה זו מצביעה על כך שמייגן זיהתה את עצמה במראה. בנוסף ישנן דוגמאות רבות מעולם החי שמראות בבירור חשיבה בבעלי חיים. בקישור הבא תוכל לראות עורב המכין כלי עזר כדי להגיע למזון.

התמונה נלקחה מויקיפדיה.

החוקרת אליזבת ברנון הראתה כי ניתן ללמד קופים חשיבה מתמטית והם מסוגלים לסדר כרטיסים ע"פ סדר עולה של כמות הנקודות המוצגת להם. דרך נוספת להדגמת חשיבה היא ע"י סריקה אלקטרומגנטית של המוח (MRI). סריקות שנעשו בקופי מקוק הראו פעילות מוחית דומה לזו של בני אדם בעת זיהוי צורות תלת-מימדיות. בניסוי זה הראו לקופים ציורים שונים שחלקם היו תלת-מימדיים ונבדקה יכולתם לזהות את האוביקטים התלת-מימדיים. התוצאה שהתקבלה הראתה שהפעילות המוחית בקופים, בעת זיהוי צורה תלת-מימדית דומה לזו של בני האדם.

תמונה נלקחה מויקיפדיה.