השאלה המקורית: מה ההבדל בין שלג לברד ולמה תושבי ירושלים זוכים לשלג בעוד שבתל אביב חוטפים ברד?


שלום בן,

ההבדל בין השלג לברד הוא ברוחות ובטמפרטורה של האוויר בזמן שפתית השלג או גוש הברד יורדים אל הקרקע.

גם השלג וגם הברד מתחילים את דרכם באותה צורה, אבל משהו בדרך למטה יוצר את ההבדל ביניהם. השלג נוצר כשטיפת מים נתפסת על חלקיק אבק. כיוון שבשכבות האוויר הגבוהות קר מאוד, הטיפה קופאת בבת אחת ומתחיל להיווצר ממנה גביש. הגביש נוצר בצורת משושה ומתפתח בצורה סימטרית בששת הקודקודים שלו. הצורה הספציפית שבה הוא יתפתח תלויה כבר בלחות, בטמפרטורה וברוחות שנושאות את פתית השלג אט אט אל האדמה.


תמונה של פתיתי שלג במיקרוסקופ אלקטרונים | צילום: Dcoetzee, ויקיפדיה

גם הברד מתחיל כטיפה שקפאה, ולעתים כפתית שלג, אבל במקום שתיפול ישר למטה הרוח מעיפה אותה גבוה יותר והיא צוברת עוד טיפות שקופאות סביבה. גוש הקרח שנוצר הופך כבד יותר ונופל למטה, ואז הרוח מטיחה אותו שוב למעלה. כך הוא צובר עוד ועוד שכבות קרח, עד שלבסוף הוא כבד מדי בשביל להתרומם שוב ונופל לאדמה.

גוש ברד מגיע בדרך כלל לגודל של אפונה, אבל בתנאים מתאימים ועם רוחות עיליות חזקות מספיק הוא יכול גם להגיע לממדים עצומים וליצור כדור קרח בקוטר של 20 ס"מ ובמשקל של כמעט קילוגרם (אם כי זה נדיר למדי). את מחזורי הנפילה וההתרוממות למעלה אפשר לזהות בפתית הקרח על פי השכבות שלו, ממש כמו טבעות של עצים או של בצל.

אם כן, שלג יכול להיווצר גם באזורים נמוכים כמו תל אביב – הוא פשוט מפשיר בדרכו אל הקרקע, בעוד שבאזורים גבוהים שהטמפרטורה בהם נמוכה יותר, יש לו יותר סיכוי להגיע לקרקע קפוא ולהיערם. הברד, לעומתו, גדול וכבד מכדי שיפשיר בזמן הנפילה, ולכן רואים אותו גם באזורים נמוכים.
 

הסרטון הופק בידי Bytesize Science. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

 

מתברר שקיימים גם חיידקים שיכולים לשמש גרעין לפתיתי שלג. על קרום התא של החיידקים הללו יש חלבונים מיוחדים שמאפשרים להם ללכוד את טיפת המים ולשמש גרעין ראשוני שמאפשר לפתית השלג להיווצר סביבם. החיידקים האלה הופכים לגרעין ההתגבשות של פתית השלג, ולמעשה נעזרים בו כמנגנון שמפיץ אותם למרחקים ארוכים.

גם אבקני פרחים משתמשים במנגנון דומה. מחקר משנת 2010 גילה שפתיתים שנחתו במערב ארה"ב הכילו חלקיקים שמקורם במדבר סהרה ובערב הסעודית. החיידקים או האבקנים הללו המריאו על כנפי הרוח בחלק אחד של העולם, נישאו על הרוחות בשכבות הגבוהות של האטמוספירה, נלכדו בטיפות מים וצנחו כשלג או ברד.

רוצים לדעת למה השלג מפשיר קודם מתחת לעצים?

בומרנג – בחזרה אליך
למה באזורים צפוניים מאוד או דרומיים מאוד שלג יכול לרדת גם במקומות נמוכים?

4 תגובות

  • רוי

    שאלה

    האם ברד שמתייבש בתוך הבית.,יכול להפוך לחומר לבן דביק ?
    תודה על התשובה

  • אנונימי

    תודה על הסבר הנהדר תמיד שאלתי

    תודה על הסבר הנהדר תמיד שאלתי את עצמי את השאלה הזאת

  • הילה וליבי

    תודה רבה על הסבר מדויק ופשוט.

    תודה רבה על הסבר מדויק ופשוט. ישבתי עם בתי בת השמונה שהתעניינה מה ההבדל בין ברד לשלג ונהננו לקרוא יחד את הכתוב בפשטות ובמוחשיות. תודה וחורף נעים

  • רועי

    תשובה

    כי בקטבים האדמה והאויר שקרוב אליה מספיק קר כדי שפתיתי השלג לא ימסו.