יסוד טרנס אורני (Transuranium element) הוא כל יסוד המצוי בטבלה המחזורית מעבר לאורניום, כלומר כל יסוד אטומי שמספרו האטומי מעל 92. למעט הנפטוניום (93) והפלוטוניום (94), כל היסודות הללו הם מלאכותיים- נוצרו בידי האדם, ע"י הפצצת אטומים כבדים באטומים קלים במאיצי חלקיקים.

הטבלה המחזורית (ויקיפדיה)

הנפטוניום (93) והפלוטוניום (94) מצויים בכמות נמוכה בעופרת. ייתכן שהיו בעבר הרחוק (עם היווצרות כדור הארץ) יסודות טרנס אורניום נוספים בטבע אך בגלל חוסר יציבותם הם התפרקו מזמן (רוב רובם של יסודות אלו מאוד לא יציבים והם מתפרקים מהר מאוד).

בגרעין האטום יש תמיד "מאבקי כוח" בין הכוח הגרעיני החזק (היוצר משיכה בין הפרוטונים והנויטרונים) לכוח האלקטרומגנטי (היוצר דחייה בין הפרוטונים שהם בעלי מטען חשמלי זהה).
המספר האטומי מבטא את מספר הפרוטונים בגרעין, מכאן אפשר להבין שביסודות טרנס אורניום יש הרבה פרוטונים והגרעין גדול. הכוח הגרעיני החזק דועך הרבה יותר מהר בהשפעת המרחק מאשר הכוח האלקטרומגנטי ולכן גרעיני אטומים גדולים לרוב לא יציבים (הכוח האלקטרומגנטי הדוחה "גובר" על הכוח הגרעיני החזק המלכד).

היסוד הטרנס אורני הראשון שנוצר היה הנפטוניום (Neptunium, 93), בשנת 1940, במעבדות שבאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ארה"ב. מיד לאחריו התגלו הפלוטוניום (Plutonium, 94) בשנת 1940 והאמריקיום (Americium, 95) בשנת 1944.

היסוד הטרנס אורני בעל המספר האטומי הגבוה ביותר נכון לספטמבר 2009 הוא אונונאוקטיום (Ununoctium) והוא בעל מספר אטומי 118 (ראה קישור לכתבה: לחץ כאן).

היסוד אונונאוקטיום (ויקיפדיה).