נוסח השאלה המלא: כיצד נקבעים מספר שכבות האלקטרונים באטום מסוים וכיצד זה משפיע על תכונות האטום?

שלום ליאור, הנושא מעט מורכב, אנסה להסביר את העקרונות הקובעים באופן הפשוט ביותר שאני יכול מצד אחד, ובלי לגרום לחוסר דיוק, מהצד השני :
את שכבות האלקטרונים באטום ניתן לחשב באמצעות מכניקת הקוונטים: על פי התפיסה המדעית הנוכחית, האלקטרונים באטום בודד יכולים להימצא בצורה יציבה אך-ורק אם הם נמצאים בתוך 'אורביטלים אלקרונים'; קבוצות האורביטלים האלקרונים הם הקובעים את שכבות האלקרונים באטום.

ראשית הסבר קצרצר על האורביטלים האלקטרוניים:
לפי תורת הקוונטים, האלקטרון (כמו כל חלקיק אחר) יכול להחשב גם כגל וגם כחלקיק.
עבור כל גל, אפשר לפתח משוואה מתמטית שמתארת את הגל (דוגמא למשוואת גל היא הפונקציה "סינוס" - שמתארת גל מחזורי פשוט). משוואת הגל של כל חומר נקראת משוואת שרדינגר (על שם המדען שהגה אותה) והיא מחושבת על סמך שיקולים של מסה, מטען חשמלי, אנרגיות פוטנציאליות וקינטיות ומספר הנחות יסוד של תורת הקוונטים.
הערך של משוואת שרדינגר (יותר מדוייק: הערך של המשוואה בחזקת 2) הוא מדד הסתברותי להימצאות החלקיק, כלומר הוא מראה מה הסיכוי שחלקיק מסויים ימצא במקום מסויים.

כאשר פתרו את משוואת שרדינגר עבור אלקטרון באטום, מצאו סידרה של פתרונות, כלומר סידרה של משוואות, כל פתרון מהווה אורביטל ("מסלולון") אפשרי לאלקטרון. באטומים שונים האלקטרונים מתאכלסים באורביטלים שונים על פי הסדר האנרגטי שלהם (האורביטלים היותר יציבים מתאכלסים ראשונים), אבל בכל אטום, גם באטום מימן עם אלקטרון בודד, וגם באטום אורניום עם 92 אלקטרונים ישנם כל האורביטלים, פשוט האיכלוס שונה.

כל פתרון / אורביטל מאופיין בשני גורמים עיקריים, מספר – המיצג את רמת האנרגיה הראשית של האלקטרון, ואות לטינית:s,p,d,f,g,h… המיצגת את התנע הזוויתי הקוונטי של האלקטרון (שקובע את הצורה והסימטריה של האורביטל). בפועל, ביסודות הקיימים בטבע בטמפרטורת החדר, אף יסוד לא מאכלס אלקרונים ברמה גבוהה יותר מאורביטל f. אורביטל s יכול לאכלס עד 2 אלקטרונים, אורביטלי p יכולים לאכלס עד 6 אלקרונים, אורביטלי d – עד 10 אלקרונים ואורביטלי f – עד 14 אלקטרונים. דוגמא לסימון אורביטל: 2p או 3s.

התנע הזוויתי (שמיוצג על ידי האות הלטינית) האפשרי – תלוי במספר רמת האנרגיה: ברמה ראשונה, ישנו רק אורביטל s, ברמה שנייה מתווסף אורביטל p ברמה שלישית אורביטל d וכן הלאה. את הסדר האנרגטי של האורביטלים (שהוא גם סדר האיכלוס של האלקטרונים) ניתן לראות בתרשים הבא:

התמונה עובדה מתוך ויקיפדיה

כאשר האיכולוס הוא מלמעלה למטה, ומימין לשמאל על-פי החיצים, חץ אחרי חץ.

ניתן לסכם את הסדר בשורה הבאה*:

כאשר הסדר הוא משמאל לימין. המספרים בכתב עילי – מיצגים כמה אלקטרונים מתאכלסים באורביטל הספציפי, למשל 2p6 משמעו שאורביטל 2p יכול לאכלס 6 אלקטרונים, והמספרים בכתב תחתי כמה אלקטרונים מתאכלסים בסך הכל. לדוגמא איכלוס האלקטרונים באטום גופרית המכיל 16 אלקטרונים יהיה 1s2,2s2,2p6,3s2,3p4.

כיצד זה משפיע על תכונות האטום?
ובכן, זה הדבר הכי משפיע על תכונות האטום.
בהכללה הייתי אומר שכמעט כל הכימיה וכל התכונות של יסוד נקבעות על ידי האלקטרונים בקליפה החיצונית ביותר שלו. כאשר קליפה (או שכבה) אלקטרונית מוגדרת כאלקטרונים הנמצאים החל מאורביטל s אחד עד האורביטל s הבא (לא כולל). מכאן (אפשר לחשב זאת לפי שורת האנרגיה שכתובה למעלה) שקליפות האלקטרונים באטום מכילות 2,8,8,18,18,32 על פי הסדר משמאל לימין. כאשר לאטומים בעלי אותו מספר אלקטרונים בשכבה החיצונית יהיו תכונות כימיות מאוד דומות (ובשל כך נוצרת המחזוריות בתכונות היסודות, כפי שבאה לידי ביטוי בטבלא ה'מחזורית' של היסודות). לדוגמא – לכל המתכות האלקליות-עפרוריות – ישנם בקליפה החיצונית 2 אלקטרונים באורביטל s, והם בעצם הגורמים לתכונותיהם הדומות.

מעניין לציין שהכימאי גילברט לואיס (שאת תורת הקליפות שלו לומדים בבית-הספר התיכון) הגיע עוד בשנת 1902למסקנה שהאלקטרונים באטום מסודרים בקליפות של 2,8,8,18,18 מתוך התבוננות במערכה המחזורית ומחשבה על הקשר הכימי, זאת כ24 שנים לפני ניסוח משוואת שרדינגר ופתרונה עבור אלקטרונים באטום (1926), שהראתה שהוא אכן צדק, באופן מעשי.

* ישנם יוצאים מהכלל, בעיקר באטומים בעלי מספר אלקטרונים גדול, כמו לנתנום (57) או אקטינום (89 אלקטרונים), בהם הסדר משתנה, לדוגמא בלנתנום רמה 5dמתאכלסת לפני 4f.

מאת: ד"ר אבי סאייג
המחלקה לנוירוביולוגיה ומכון דוידסון לחינוך מדעי

מתכות מעבר

איך ניתן לקבוע את מספר האלקטרונים ברמה החיצונית של מתכות מעבר

• מתן

לנתן ואקטיניום

• הללי

אלקטרונים וולנטיים + שאלה

לגבי סידור הקליפות לא צ"ל 2:8:18:32?
    מי הם האלקטרונים הוולנטיים באטומים מרובי אלקטרונים כגון Co או Pt למשל והאם מס' מרבי של אלק' וולנטיים יכול להיות 8 בלבד (כפי שראיתי באחד מספרי הלימוד לתיכון)?
    בתודה, הללי

תשובות

לגבי סידור האלקטרונים בקליפות: לפי רמת האנרגיה הראשית – סידור הקליפות הוא אכן כפי שרשמת.
    לפי מחזור מאורביטל s אחד לזה שבא אחריו (שככה בעצם מסודרת הטבלה המחזורית) הסידור הוא כפי שרשום בכתבה: 2,8,8,18,18,32(ראה שוב הציור שבכתבה).

האלקטרונים הוולנטים / הערכיים – זה שאלה קצת לא מוגדרת (באמת). אם אתה מגדיר את זה כאלקטרונים ברמה האנרגטית האחרונה, אז למתכות מעבר זה תמיד 2 או 1 – אלו שבאורביטל S. אבל לא נהוג להשתמש בכלל במונח זה לגבי מתכות מעבר.
    אבל האמת שהמונח וולנס אינו מוגדר בדיוק, למעשה, איגוד הכימיה העולמי כל הזמן מנסה למצוא הגדרה שאין לה יוצאים מהכלל – עד כה ללא הצלחה.
    (IUPAC) has made several attempts to arrive at an unambiguous definition of valence

במתכות מעבר אתה יכול לדבר גם על מספר הקשרים האפשריים – כסוג של מספר קואורדינציה, וזה נקבע על ידי השלמה של מספר האלקטרונים הקיימים ל-18 ! (כאשר כל רמות s p dמלאות) – בפועל מספר הקשרים נקבע גם משיקולים גיאומטריים (=כמה אטומים יכולים להיות סביב אטום או יון), כש-8 זה צפיפות מקסימלית כמעט, אבל יש גם קומפלקסים עם מעל 8 אטומים קושרים.

• הללי

• אלי

ארביטל לא יכול לאכלס יותר משני אלקטרונים

ארביטל לא יכול לאכלס יותר משני אלקטרונים,אז איך כתבת שאורביטל P יכול לאכלס ששה אלקטרונים?

כי יש שלושה

כי יש שלושה תת סוגים של אורביטילי p. המסומנים באותיות, x, y ו-z. כל אחד שני אלקטרונים, וסך הכל - 6 אלקטרונים באורביטל p.
    להרחבה ראה הכתבה על צורת האורביטלים.
    באותו אופן יש 5 תת סוגים של אורביטל d - ולכן הוא יכול לאכלס 10 אלקטרונים בסך הכל.

• אלי

הובן

• טל

האם ספין האלקטרון יכול להתהפך?

האם ספין האלקטרון יכול להתהפך בחפיפת אורביטלות כדי ליצור אורביטלה אחת שלמה ולא שתיים מלאות למחצה?

שלום ליאור