המונח צל פירושו אזור המואר פחות כפי שהמילה חושך מציינת שאזור שאינו מואר כלל.

כדי שאזור יהיה מוצל יש צורך שמשהו יחסום את מהלך קרני האור.

על פי התיאור שלך אני מניח שאת מתכוונת לתופעה אחרת הזהה למה שרואים כשמסתכלים על כביש אספלט ביום קיץ לוהט. תופעה זו קרויה הסעת חום או convection בלעז.

משטח חם פולט אנרגיה המחממת את האוויר סביבו אוויר חם מתפשט ולכן צפיפותו יורדת; הוא נעשה קל יותר ומתחיל לעלות כלפי מעלה. כאשר המשטח חם מאוד או לחילופין הסביבה יחסית קרה נוצרות מיני מערבולות והתופעה יכולה להתפרש בעניי הצופה כמעין  עשן שעולה כלפי מעלה.

 
תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • ע.מ

    צודק

    תודה רבה למי שהגיב, זה עזר לי

  • צבי פלטיאל

    צל עשן כעשן

    נראה לי שהתשובה אינה מלאה שכן גם אם מדובר במערבולות אוויר חם ולא בעשן עדיין נשארת במקומה השאלה המקורית: מדוע רואים רק את צל המערבולות ולא את המערבולות עצמן?יתכן שהסיבה לכך אכן נובעת ממהות הצל. הצל הוא אזור אליו מגיע פחות אור ממקור האור. המערבולות מפזרות יותר אור לכל בכיוונים ולכן מגיעה לעיננו רק תוספת קטנה של אור בהשוואה לאויר שליד המערבולת. תוספת זו, אם אכן מגיעה לכיוון שלנו, היא קטנה משנוכל להבחין בה. ואולם סך כל האור שמפוזר לכל הכיוונים ע"י המערבולת - וזהו האור שנגרע מהאזור המוצל שעל הקיר - גדול יותר (שכן זה אור שפיזרה המערבולת לכל הכיוונים) ואנו מסוגלים להבחין בצל (מחסור באור) שהוא יוצר.