נוסח השאלה המלא: מדוע בלון ריק ייפול ובלון מלא במימן ירחף באוויר, הרי הוספתי לו חומר?

על פי אותה רעיון ניתן לשאול איך מטוס כבד מצליח לעוף? אומנם במקרה זה התשובה שונה מהמקרה שתיארת אך הנקודה הייתה להסביר שבמקרים אלו המשקל (מסה) הוא לא הגורם היחד.

במקרה של בלון מלא בהליום הסיבה לריחוף היא שכעת הצפיפות של הבלון נמוכה מצפיפות האוויר ולכן הבלון יתרומם עד שיגיע לשכבת אוויר בה צפיפותו הפנימית זהה לחיצונית ואז ירחף במקום (או עד שיתפוצץ כי הלחץ החיצוני יקטן והבלון יתרחב).


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • מאיר ברק

    האוויר אכן משפיע

    לכל גז יש צפיפות מסוימת בטמפרטורה מסויימת. כאשר הבלון מתמלא במימן, הנפח ההתחלתי שלו בתוך הבלון יושפע מהלחץ החיצוני של האוויר. אם תמלאי את הבלון בגובה פני הים ואז תעלי להר האוורסט הרי שנפח הבלון יגדל כי הלחץ החיצוני יקטן. על אותו משקל אם תשחררי את הבלון הוא יתרומם עד שיעצר בגובה מסויים בו צפיפות הבלון הממוצעת (גז+בלון) תהייה זהה לאוויר, במהלך עליית הבלון נפחו יגדל. עם הבלון יהיה קשור לחבל ותמשכי אותו חזרה מטה- נפחו יקטן (כפי שציינת).הנפח יקטן עד ששוב הלחץ החיצוני ישתווה לפנימי.

  • אלומה

    שאלה

    מדוע אז האוויר לא משפיעה על הבלון ומקטין אותו כמה שאפשר? (מכיוון שיש יותר לחץ מבחוץ)