נוסח השאלה המלא: איך מבחינים בין מקורות מים מזוהמים לבין מקורות נקיים אשר מותר להשתמש בהם כמו למשל איך קובעים אם אפשר להיות בים או שאסור מבחינה בריאותית , איך קבעו זאת ?

ישנן מספר בדיקות פיסיקליות, כימיות וביולוגיות המאפשרות לקבוע אם קיימים במים חומרים שהוגדרו כמסוכנים או נמצאים במינון שהוגדר כמסוכן, וכן באם קיימים במים חיידקים בכמות המהווה סיכון בריאותי.
מדדים יחסית פשוטים (פרט לריח חשוד כמובן...) הינם עכירות המים, צבעם, ריכוז המוצקים בהם, כמות החמצן המומסת, כמות החומרים האורגניים, מציאת חומרי הדברה ועוד.
ישנן גם אורגניזמים הנמצאים בריכוזים גבוהים במים באיכות טובה, ובריכוזים נמוכים במים מאיכות נמוכה ("מזוהמים"), ואחרים המציגים התנהגות הפוכה - ניתוח סוג וכמות האורגניזמים במים נותן מדד טוב לאיכותם.

כאשר מדובר על מי שתייה ולא רק מי רחצה, כמובן שמקפידים הקפדה יתרה.
את יכולה לקרוא למשל מה חברת "מקורות" כותבת על עניין איכות המים וכיצד זו נבדקת.

אגב ניתן כמובן לטפל במקורות מים מזוהמים ולטהר את המים, בדרך כלל הדבר ניתן לביצוע, אך עלויותיו יכולות להיות גבוהות.
ההבחנה ללא כלים מיוחדים אינה פשוטה - כאשר מטיילים למשל ובוחנים מקור מים כאפשרי או לא לשתייה, מעט היגיון בריא עוזר (וגם נשיאת אמצעי טיהור).

ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • גיא

    שלום לא הבנתי מהתשובה איך אני

    שלום לא הבנתי מהתשובה איך אני בתור מטייל יכול לדעת האם נחל שאני נתקל בו הינו נחל שהוא מזוהם ושלא כדאי להתחרץ בו? לא מספיק מפורט