הכוכב ביטלג'וז (Betelgeuse) מצוי בקבוצת הכוכבים אוריון (Orion) במרחק 640 שנות אור מאיתנו. הוא השני בבהירותו בקבוצת אוריון (לאחר ריגל, Rigel) והתשיעי בבהירותו בשמי הלילה (מבין הכוכבים).

ביטלג'וז מסווג כענק אדום (על מחזור חייו של כוכב ראה תשובה קודמת: לחץ כאן). קוטרו של מוערך בכ-600 מיליון ק"מ, פי 1000 מקוטר השמש (לשם השוואה כדור הארץ מקיף את השמש במרחק ממוצע של 150 מיליון ק"מ ואילו צדק במרחק ממוצע של 780 מיליון ק"מ). מסתו לעומת זאת שווה רק ל-20 מסות שמש. יחס גדול בין נפח הכוכב לקוטרו הינו מאפיין מוכר של ענקים אדומים. על אף השלב המתקדם בהתפתחותו של הכוכב (ענק אדום הינו כוכב המסיים את חייו), גילו של ביטלג'וז מוערך בסך הכל בכ-10 מליון שנים, זמן קצר ביותר במושגים אסטרונומיים וההערכה היא שהתפתחותו המהירה נובעת ממסתו הגדולה.


ביטלג'וז בצילום אולטרא-סגול

השם של הכוכב הוא עיוות מערבית. במקור הכוכב נקרא "יד-אל-ג'וז" שפירושו היד של המרכזי (אוריון נקרא על ידי האסטרונומים הערבים הכוכב "המרכזי"). השם מתאים מכיוון שביטלגו'ז מהווה חלק מהיד של דמות הצייד של מערכת אוריון. בזמן התרגום ללטינית השם עוות לבית-אל-ג'וז, דבר שהתאים אף הוא מכיוון שהפירוש שניתן הוא "בית השחי" המתאים למיקומו בקבוצה.


קבוצת הכוכבים אוריון. ב"בית שחיו של הצייד" מצוי הכוכב ביטלג'וז (מסומן בחץ ורוד)
התמונות באדיבות אתר ויקיפדיה

משנת 1993 ועד היום הבחינו מדענים מאוניברסיטת ברקלי החוקרים את הכוכב כי שטח הכוכב התכווץ ב 15%. הנקודה המעניינת היא שלמרות ששטח הכוכב קטֵן, עוצמת הקרינה אותה הוא פולט לא השתנתה. נבדקת האפשרות שהדבר מנבא את תחילת סוף חייו. על פי הערכות ביטלגו'ז יסיים את חייו תוך 1000 שנה בהתפוצצות מרהיבה הקרויה סופרנובה.

0 תגובות