רוח סולארית היא למעשה שטף של חלקיקים בעלי מטען חשמלי שנפלטים מהשמש. חלקיקים טעונים אלו נפלטים בשל הטמפרטורה הגבוהה מאוד של עטרת השמש (corona). העטרה של השמש היא השכבה העליונה של השמש (או של כל כוכב אחר). העובי הפיסיקלי של העטרה אינו מוגדר היטב ולמעשה אפשר לומר שהעטרה מתמזגת עם רוח השמש ועם התפרצויות של הפוטוספירה שהיא השכבה המהווה את פניה הנראים של השמש ושבה מתרחשות כל התופעות הנראות על השמש. מהירות החלקיקים הנפלטים מן השמש היא בממוצע 400 ק"מ/שנייה אולם, צפיפות החלקיקים קטנה ככל שהם מתרחקים מהשמש. רוחות השמש יכולות להשפיע ולהטות מסלול של לווינים (מלאכותיים).

מדידות שנעשו בשנים האחרונות, הראו מאורע חריג שבו מהירותה של רוח השמש הגיעה ליותר מ-1,850 קילומטרים בשנייה. מהירות זו נמדדה בעקבות שתי סערות שמש חזקות במיוחד.
בסערות שמש נדחפות כמויות גדולות של גז חם אל מחוץ לאטמוספירה החיצונית של השמש. כידוע, בדרך כלל חולפות 48 שעות עד שזרם החלקיקים מגיע מהשמש לכדור הארץ.
אך במקרה החריג שנמדד, עברו רק כ-15 שעות עד שרוח השמש הגיעה לארץ. סופות שמש חריגות בעוצמתן מורגשות אפילו עד לכוכב הלכת שבתאי. כידוע, שבתאי נמצא במרחק של כמעט פי עשרה ממרחק הארץ מהשמש!


רוח השמש

באופן כללי, ישנם שני סוגים של השפעות הנגרמות מסופות שמש: קרינה מיידית ומכות הלם שמאיצות יונים טעונים חשמלית. הקרינה המיידית נעה קרוב למהירות האור, וגורמת לזנק חשמלי ללוויינים וכן יש לה השפעה על חלקה העליון של האטמוספירה של הארץ שהינה בעלת מטען חשמלי. לקרינה מיידית זו גם השפעה על תקשורות רדיו ארוכות-טווח.

מכות ההלם, מאיצות חלקיקים למהירות של כ-1.6 מיליון ק"מ לשעה. למכות ההלם לוקח קצת יותר זמן להתפתח, אך הן מתחזקות באינטרקציה עם חלקיקים אנרגטיים שנלכדים בחגורות קרינת ואן אלן של הארץ. כידוע, הזוהר הצפוני נגרם כשחלקיקי רוח השמש פוגעים בשכבה גבוהה של אטמוספירת כדור הארץ .

על כן, עצמת האורורה תלויה, בין היתר, בעוצמת משבי רוח השמש. אגב, אם משבי הרוח הסולארית יהיו חזקים מאוד, ניתן יהיה לצפות באורורה בקווי רוחב שהם רחוקים יותר מהקטבים. ידועים מקרים חריגים שבהן סופות השמש גרמו לשינויים בהפסקת חשמל בעיר מלמו שבשוודיה וכמו כן, אורות צפוניים (Northern Lights Aurora Borealis) נצפו מפלורידה!

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות