המונח "חור-שחור" יכול להטעות מכיוון שאין הכוונה לחור אמיתי. חורים שחורים נחזו ע"י איינשטיין בתורת היחסות ורק לאחר מספר שנים התגלו באמת והיוו חיזוק משמעותי לתורתו. לפי תורת היחסות המרחב מתעוות בנוכחות מסה. עיוות זה משפיע על מסלולי התנועה של גופים בקרבת המסה והם "נופלים לעברו", זהו למעשה כוח-המשיכה אותו אנו מרגישים על פני כדור הארץ.

חור שחור נוצר כאשר גוף (לרוב בעל מסה אדירה) קורס לתוך עצמו לנקודה בה צפיפות החומר היא אינסופית; נקודה זו נקראת "ייחודיות" (singularity). מכיוון שלנקודת הייחודיות יש צפיפות אינסופית, המרחב בה מעוקם בצורה אינסופית ולכן שום דבר, לרבות אור, לא מסוגל להימלט או להינתק ממנה (מכיוון שמהירות המילוט מנקודה זו גבוהה ממהירות האור).

תופעה נוספת המתרחשת עם ההתקרבות לנקודת הייחודיות היא שהזמן מתארך והולך עד שהוא נעצר בנקודה. מסביב לנקודת הייחודיות קיים גבול כדורי דמיוני הקרוי "אופק האירועים". כל מה שחוצה את אופק המאורעות לא יוכל להימלט מנפילה לעבר נקודת הייחודיות.

אם כן, אם שום דבר (אפילו לא אור) נמלטים מהחור השחור, איך רואים אותו? תהליך קוונטי גורם לפליטת חלקיקים וקרינה מאופק האירועים. תהליך זה קרוי "קרינת הוקינג" והקרינה היא ברת גילוי.

כאשר גוף מתקרב לנקודת הייחודיות היא "נקרע" עקב כוח המשיכה האדיר. כוח המשיכה גדול כל-כך שההפרש בעוצמתו בין הנקודה על הגוף הקרובה לחור לבין הרחוקה מספיק כדי לפרק את הגוף. החלקיקים ממשיכים להתפרק ככל שמתקרבים לייחודיות עד לחלקיקים האלמנטאריים ביותר.

מה קורה בנקודת הייחודיות? לא ברור. בגלל הצפיפות האינסופית חוקי הפיזיקה המוכרים לנו אינם מסוגלים להתמודד עם שאלה זו (המשוואות חסרות משמעות). אין כל עדות מדעית כי נקודת הייחודיות היא חור במרקם הזמן/מרחב המובילה ליקום אחר (אם כי יש תיאוריות לכך: חורי תולעת המהווים גשר איינשטיין-רוזן (Einstein-Rosen bridge, אך אין ספק כי זהו מקור טוב לסיפורי מדע-בדיוני.

בתמונה- אילוסטרציה של מערכת בינארית המורכבת מחור שחור וכוכב (כמו השמש).
חומר מהכוכב נופל לתוך החור השחור ותוך כדי זה נפלטת קרינה מאופק האירועים של החור.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • Noach Schneider

    שאלה

    גם מהירות המלטות היא פועל יוצא שבה מסה מסוימת נמלטת מכח הכבידה של גוף המושך אותה
    אבל מכוון שלחלקיקי אור אין מסה מדוע חלים עליה חוקי הכבידה ??

  • כשג

    לאן בכלל עוברים הדברים מהחור

    לאן בכלל עוברים הדברים מהחור השחור?!