זאת שאלה מעניינת שהדחף הראשוני לענות עליה היא: מה פתאום? אבל חיפוש ברשת דווקא מעלה מידע מעניין.
יש מספר משתנים המשפיעים על כמות המטאוריטים וקו הורחב הוא בהחלט אחד מהם (אם כי לא החשוב). מעניין לציין שהזמן במהלך היום משפיע ביותר! יש יותר מטאוריטים בשעות הבוקר. הכוונה שבכול נקודה בה תהיה על פני כדור הארץ הסיכוי להיתקל במטאוריט עולה בשעות הבוקר. הסיבה היא שחצי הכדור בו מתרחשת הזריחה הוא הצד המוביל (פונה קדימה) של הכדור בתנועתו בחלל ולכן למעשה החצי כדור שבו מתרחשת הזריחה מתקדם "ראש בראש" אל מול המטאוריטים.
זאת בדיוק הסיבה מדוע כל מטרי המטאוריטים שחוזים בהם לעיתים מתרחשים בשעות המוקדמות של הבוקר.

קו הרוחב, כפי שמופיע בשאלתך, גם משפיע על מספר המטאוריטים ולמעשה יש לכך קשר ישיר לסיבה הראשונה (שעות היום). בקווי רוחב גבוהים יותר יש תקופות שבהן רוב רובו של קו הרוחב נמצא בשעות היום. הדבר מגיע לקיצוניות באזורי הקטבים שם במהלך חצי מהשנה יש אור יום במשך 24 שעות. הפירוש המעשי הוא שאותו אזור מצוי בקדמת כדור הארץ (ביחס לתנועתו בחלל). ולכן ככל שנעלה בקווי הרוחב אזי באזורים בו שורר קיץ יהיו יותר מטאוריטים ובאלו ששורר חורף יהיה מצב הפוך.

תמונה באדיבות ויקיפדיה

[במאמר מוסגר צריך לזכור שכדור הארץ נטוי ומסתובב בזווית של 23.5 מעלות וזה הגורם לעונות ולסיבה של שעות האור המשתנות במהלכן].


תמונות באדיבות ויקיפדיה

נקודה מעניינת היא שהמקום הכי נוח ללקט בו מטאוריטים הוא אנטרקטיקה, אך הסיבה היא לא קו הרוחב הגבוהה. מכיוון שכל הקרקע ביבשת אנטרקטיקה מצויה מתחת לקילומטרים של קרח כל סלע שנמצא קבור בקרח סביר שהגיע מלמעלה ולא מלמטה.


תמונה באדיבות ויקיפדיה

סיבה נוספת אך משפיעה פחות היא עונתית. מטאוריטים נעים לרוב בצבירים של מאות, אלפי ולרוב אפילו מיליוני חלקיקים קטנים. ולכן יש תקופות בהן אנו נמצאים במסלול צביר שכזה ולכן כמות המטאוריטים עולה (ואנו חוזים ב"גשם" של מטאוריטים). אם זאת יש לציין שקוטר כדור הארץ (בערך 12,000 ק"מ) קטן מידי מכדי שיהיה ניתן לראות הבדלים בכמות המטאוריטים במקומות שונים בגלל סיבה זו.

לבסוף יש גם סיבות "ממסכות". מגורים בעיר יגרמו לנו לראות פחות מטאוריטים (גם אם הם יגיעו) בדיוק כפי שרואים פחות כוכבים. האור החזק בעיר (גם בשעות הלילה) יוצר מיסוך.

 

תגובה אחת

  • ירון

    שאלה

    שאלה על התאמות:
    איך דגים מתאימים את עצמם
    לחלוקי נחל ולחול?
    (בתאור סביבת החיים של הדג יש גורמים א-ביוטיים כיצד הדג מתאים את עצמו לגורמים הא-ביוטיים הבאים: חלוקי נחל וחול)

    זה דחוף מאוד, תודה