גלקסיית שביל החלב (הגלקסיה שלנו) והכוכבים המרכיבים אותה מסתובבים (כמו כל שאר הגלקסיות הספיראליות) סביב מרכז הגלקסיה.
הכוכבים אינם מוגבלים לזרוע ספציפית בגלקסיה אלא יכולים גם לנוע בין הזרועות ובין זרוע לזרוע.

למעשה הם "מחויבים" לעשות זאת! מדענים חישבו שאם הזרועות היו עמוסות כוכבים "קבועים" והמרווחים בין הזרועות היו יחסית ריקים הרי שהזרועות היו מתלפפות סביב מרכז הגלקסיה (כי המרכז מסתובב מהר מההיקף). כיום מאמינים שהזרועות הן למעשה אזורים צפופים יותר בכוכבים, בדיוק כמו אזורים של פקקי תנועה בכביש. האזורים יותר צפופים אך לא סטטיים כי כוכבים עוזבים את האזור ואחרים באים (בדיוק כמו רכבים בכביש). התיאוריה קוריה תיאורית "גל הצפיפות" (Density Wave theory).

השמש שלנו, לדוגמה, מרוחקת כ 24,000 שנות אור ממרכז הגלקסיה והיא נעה במהירות של 200 ק"מ בשנייה, מה שאומר שהיא משלימה הקפה אחת של הגלקסיה כל 230 מיליון שנה בערך. השמש עוברת בין זרועות שונות של הספיראלה כל 100 מיליון שנה בערך כאשר זמן המעבר עצמו מוערך ב 10 מיליון שנה. יש תיאוריות הטוענות שבתקופות שמערכת השמש מצויה בתוך זרוע יש השפעות רבות על ה"סביבה" של כדור הארץ.

תמונה נלקחה מויקיפדיה.

השמש כרגע מצויה בזרוע אוריון (נקודה צהובה) שהיא למעשה זרועה קצרה שמחברת את הזרועות פרסאוס וסגיטריוס ((Sagittarius and Perseus.
פרסאוס היה גיבור במיתולוגיה היוונית הוא הרג את מדוזה והציל את אנדרומדה, סגיטריוס פירושו חץ.
המסלול השחור המעגלי מתווה את מסלול השמש.
בצבעים שונים ניתן לראות את הזרועות השונות ואת שמותיהם.

רק לשם הראייה הכוללת של היקום- גם גלקסיית שביל החלב עצמה נעה בחלל לכיוון גלקסיית אנדרומדה. שתי גלקסיות אלו משויכות ל"קבוצה המקומית" (Local Group of galaxies). גלקסיות שביל החלב ואנדרומדה נעות יחד לכיוון על-צביר "בתולה" שהוא צביר גלקסיות הקרוב אלינו יחסית וגם על-צביר זה נע וכן הלאה והלאה.

גלקסיית שביל החלב (ויקיפדיה)

• אבי כהן

סיבוב הגלקסיה

קראתי מאמר על החומר האפל , החומר האפל ממלא את כל המרווח שבין הכוכבים ומקיף את הגלקסיה כולה , בנוסף להסתובבות של כוכבים סביב המרכז של הגלקסיה גם כל המערכת כולל הזרועות עם החומר האפל ביחד מסתובבים סביב עצמם כמו צלחת שמסתובבת סביב המרכז שלה.

• אילת השחר

יש לי שאלה...

נישמתי גם למדע בהתכתבות, חוץ ממתמטיקה בהתכתבות , אז דבר כזה למשל הוא יהיה במדע בהתכתבות, או שזה יותר לכיוון ביאולוגיה (ולא אסטרונומיה וכדו'..)?
    וחוץ מזה - ניכנסתי לכאן ניראה לי דרך מתמטיקה בהתככתבות, אז תמיד יהיה איזה פורום עם נושא לא קשור שכזה - סתם כאילו סוג של העשרה בנושא כ"כ לא קשור למתמטיקה????
    כן?

זהו המדור "שאל את המומחה" והוא מדור בפני עצמו בתוך האתר של "דווידסון און-ליין". אם תסתכלי בראש העמוד תראי קישורים לכל המדורים כמו למשל "מדע בהתכתבות". אם תקישי של "שאל את המומחה" תגיעי לעמוד הראשי עם הקישורים לכל הקטגוריות (ביולוגיה, פיסיקה ועוד)

...

אז כדור הארץ סובב סביב הציר של עצמו וסביב השמש.
    השמש סובבת סביב עצמה וסביב מרכזה הגלקסיה מה שמושך את כול המערכת גם לסבוב סביב הגלקסיה?
    אגב התאוריה המקובלת כיום היא שיש חור שחור או שמעתי שני חורים שחורים שבעתיד יצרו חור שחור אחד שיוצרים את הכבידה המדהימה הזו?

אני לא בטוח שהבנתי את השאלה ובכול מקרה היא מכילה מספר "עובדות" לא נכונות.

כל כוכבי הלכת "קשורים" כבידתית לשמש ולכן הם נעים איתה בנדודיה מסביב למרכז הגלקסיה (הרי אנחנו קרואים מערכת-השמש).

כיום מניחים שיש במרכז שביל החלב וכנראה במרכז גלקסיות נוספות חור שחור סופר מסיבי אך אין עדיין הוכחה חותכת לכך.

הבנתי

אילו עוד השערות יש לכבידה הזו מלבד חור שחור סופר מסיבי?
    אני יודע שממש כמו באטום האלקטרונים"מקיפים" את האטום במסלולים קבועים כלומר רמות האנרגיה והאלקטרון אינו נופל לגרעין בגלל הסיבוב שלו אם אני לא טועה קוראים לכוח ששומר עליו במסלולו כוח צנטרפיטלי..
    השאלה שלי באופן כללי הייתה איך יתכן שהשמש המסיבית(יחסית) שלנו נעה במהירות מספקת כדי לשמור אותה במסלול מסויים?..
    נ.ב
    תודה רבה על התשובות.

תיקון קטן
    "באטום האלקטרונים"מקיפים" את האטום במסלולים קבועים כלומר רמות האנרגיה".

זאת תפיסה שגויה נפוצה הנובעת מדרך הלימוד ומהסרטונים המראים אלקטרונים סובבים את הגרעין.
    למעשה זה ממש לא כך.
    יש הסתברויות שונות להימצאות אלקטרונים באזורים שונים ליד הגרעין ("ענן הסתברות") ומחוץ לרמת האנרגיה ההסתברות מאוד נמוכה עד שואפת לאפס. אך האלקטרונים בהחלט לא מקיפים את הגרעין כמו ככובי לכת את השמש.
    מנפלאות מכאניקת הקוונטים.

התאוריה של חור שחור במרכז הגלקסיה היא זאת המקובלת כיום, פשוט אין עדיין הוכחה חותכת אלא רק עדויות נסיבתיות.

השמש אולי מסיבית יחסית אבל היא גרגר אבק מיקרוסקופי בתוך מסת כל הגלקסיה; וגם הגלקסיה נעה במרחבי היקום במהירות מאוד גבוהה.
    התנועה של כול הנ"ל היא "שריד" של המפץ הגדול.

..

היום אפילו על המורים שלי אני לא יכול לסמוך..לא להאמין.
    אין זה נכון אבל שלפי הניסוי של נילס בוהר יש מקומות ספצייפים שניתן למצוא אלקטרונים?
    התכוונתי יותר לדרך שבה גם האלקטרון וגם הירח לדוגמה אינו נופל לכדור הארץ..כלומר אותו כוח שפועל?

לגבי המיקום של האלקטרונים תוכל לקרוא בתשובה חדשה שהתפרסמה במדור שלנו.

הירח לא נופל על כדור הארץ כי יש לו מהירות זוויתית והוא מקיף באמת את כדור הארץ.
    האלקטרון לא.
    קישורים:

מה הגודל של אטומים ומולקולות

אממ

כששאלתי את המורה שלי לכימיה היא אמרה שהיא לא יודעת וזה פיזיקה..
    פניתי למורה שלי לפזיקה הוא אמר שעיקר התופעה היא בגלל שהוא נע סביב האטום...והמשיכה היא עוד גורם אבל לא מרכזי,האם הוא טועה?

אני מציע לך לקרוא את התשובה הבאה, אולי היא תבהיר לך מעט את העניין