התיאור המלא של התיאוריות העכשוויות וכל ההוכחות הנלוות יהיה מסובך וארוך ולכן אתן כאן את עקרי הדברים. כדור הארץ נוצר במערכת השמש לפני כ 4.6 מיליארד שנים. ההיווצרות של כדור הארץ (ושאר הפלנטות) התרחשה בענן הגז, הסלעים והאבק שהפך בהמשך למערכת השמש. ענן אדיר זה (המכונה ערפילית או נביולה, nebula) היה מורכב ברובו ממימן והליום ויסודות כבדים יותר שנוצרו בהתפוצצויות כוכבים (סופרנובה).
התיאוריה גורסת כי כוכב שבת קרוב ("יחסית") התפוצץ (סופרנובה) ושלח גל הדף דרך הענן וגרם לו להתחיל להידחס, לקרוס ולהסתובב. גז ואבק נדחסו וקרסו כדי ליצור את הגופים הראשוניים של כוכבי הלכת ואת השמש, אפקט הסיבוב גרם לגופים כולם להיווצר במישור אחיד פחות או יותר (מישור המילקה, Ecliptic plane).

ציור המתאר את היווצרות כוכבי הלכת סביב השמש הצעירה.

בתמונה ניתן לראות כיצד כוכבי הלכת מקיפים את השמש באותו מישור.

כוח הכבידה גרם לחומר להידחס אפילו יותר ונוצר חום רב המתיך את החומר שמרכיב את כוכב הלכת הצעיר. יסודות כבדים, כמו הברזל, שוקעים למרכז הגוף ויוצרים את גלעין כדור הארץ.
לאחר כ 2 מיליארד שנה הקרום החיצוני (הבנוי ברובו מיסודות יחסית קלים) מתחיל להתקרר ולהפוך למוצק.

תוך כדי ההתקררות משתחררים גזים רבים (חלקם מפעילות געשית) ונוצרת האטמוספרה הראשונית (אין לה אפילו דמיון קלוש לאטמוספרה הקיימת כיום).

לפני כ-750 מליון שנה היבשת הראשונה החלה להתפרק למספר יבשות משנה. תהליך זה התהפך מספר פעמים עד שלבסוף לפני 180 מליון שנה יבשת העל פנגיאה (pangeae) התפרקה ליבשות המוכרות לנו כיום שהחלו להתרחק זו מזו (תהליך הממשיך גם כיום בקצבים שונים באזורים שונים).

התמונות נלקחו מויקיפדיה

יקיר

קשקוש רציני. אבל בטח תגיבו שאני זה שמקשקש אז נעשה את זה יותר חכם.
    מה היה אף אחד לא באמת יודע. אם כך עדיף שנתעסק בכאן ועכשיו. איך כדור הארץ עף באויר?מה מהווה אותו היום אם פיצוץ יצר אותו?

• ilan sendowski

כוכבי הלכת נוצרו כאשר גלקסית שביל החלב התנגשה בגלקסיה אחרת

ההסבר שענן אבק התרכז ויצר את כוכבי הלכת של מערכת השמש הוא חלש מאוד.
    סביר שענן מימן כזה באמת יצר את השמש, אבל אין אפשרות שענן אבק שיצר את השמש שעשויה במקור ממימן, ויש בה כמות אפסית של ברזל, יצור סביב השמש כוכבי לכת העשוים ברובם מברזל. לפני כ 4.5 בליון שנים גלקסיה פגעה בגלקסית שביל החלב. ניתן לראות סימנים בעיקום שביל החלב מצלחת שטוחה כתוצאה מהתנגשות זו. כאשר גושים שממיים מהגלקסיה ההיא עברו ליד השמש שלנו, חלקם עברו במרחק מתאים, התחממו, הורידו מהירות באטמוספרת השמש, ונלכדו במסלול אליפטי סביב השמש. אחד מהגושים האלה הוא כדור הארץ.
    כולם מסכימים שהירח שלנו גם הוא נוצר זמן מה לאחר הווצרות כדור הארץ, והוא נוצר מפגיעה של אסטרואיד בכדור הארץ, באזור האוקינוס השקט, שינה את נטית כדור הארץ, אולי השפיע על מהירות הסיבוב שלנו, קרע חלק מכדור הארץ, נותק מכדור הארץ והפך לירח שלנו. כך בתהליך דומה נוצר כדור הארץ, ואין צורך להמציא ענני אבק.
    בזמן הפגיעות ההדדיות האלה כוכבים שהכילו חיים התרסקו ופיזרו בחלל גושי בוץ קפואים שהכילו חיים (DNA RNA) ופיזרו אותם לכוכבים אחרים. החיים שלנו התחילו כאשר גושי בוץ כאלה נפלו על כדור הארץ, כשהיו בו תנאים מתאימים לחיים להתפתח. סביר שכל החיים ביקום מתפזרים בצורה זאת וכך סביר שהחיים הם דומים בכל היקום.
    עוד כ 4.5 בליון שנים הגלקסיה אנדרומדה תפגע בשביל החלב, ואז חלק משביל החלב ילכד באנדרומדה, וחלק מאנדרומדה ילכד בשביל החלב. התהליך יחזור על עצמו וחיים בשביל החלב ואנדרומדה יתפזרו לכוכבים נוספים. עצם קיום התנגשויות בין גלקסיות מוכיח שהיו יותר ממפץ גדול אחד במקומות שונים (כמו פופקורן), ומפצים שונים מתנגשים אחד בשני כאשר הם מתרחקים מהמרכז שלהם. היקום של כל המפצים קיים זמן רב לפני המפץ הגדול שלנו, והחיים נוצרו והתפזרו לגלקסיות שונות עוד לפני המפץ הגדול. לפעמים גלקסיות מתנגשות ומתאחדות וכך הן גדלות. ייתכן שבשלב מסוים יהיה מפץ גדול חדש בגלקסיה הענקית הזאת.

• דב הניס

מעולם המדע החדש 2013 עם הבנת כח המשיכה....

On The Nature And Origin Of The Universe...
    Classical Science Replaced By 2013 Gravity Comprehension !!!

איך נברא היקום יש מאין
    New Science 2013 versus classical science
    Attn classical science hierarchy ( including Darwin and Einstein…)
    “I hope that now you understand what gravity is and why it is the monotheism of the universe…DH”
    =================================
    Gravity is the natural selection of self-attraction by the elementary particles of an evolving system on their cyclic course towards the self-replication of the system. Period
    ( Gravitons are the elementary particles of the universe. RNA genes and serotonin are the elementary particles of Earth life)

כח המשיכה
    כח המשיכה הוא הבחירה הטבעית להיצמדות הדדית של חלקיקי היסוד של מערכת מתפתחת במהלך התפתחותה המחזורית לעבר שיכפולה. נקודה
    ( הגרוויטון הוא חלקיק היסוד של היקום. הגנים, הנוקלאוטידים של חומצה ריבונוקלאית והסרוטונין הם החלקיקים היסודיים של חיי כדור הארץ) Dov Henis (comments from 22nd century)

הערה

שלום דב
    אם תרצה התייחסות לתגובות שלך תצטרך להיות יותר ברור, להגיב בעברית ולהמנע מקישורים לבלוג שלך.

• אלדד

הרשו לי להגיב

אקצר את דבריי, קראתי את כל התאוריה שעוסקת בזה שהיקום מתרחב, זה עדיין לא עונה על התשובה, שכן אם הוא מתרחב, מה נמצא שם אחרי מקום ההתרחבות. לכל דבר בעולם הזה יש תחילה וסוף, כל עצם. גם ליקום יש סוף. אם אנו אומרים שיש לו סוף אז... מה יש אחרי הסוף, ואם אנו אומרים שאין סוף, זה לא הגיוני, לא יתכן שהאין סוף ירדוף את עצמו לאן??? מוכח שיש כאן משהו שנשגב מהמוח האנושי, לדבר הזה קוראים אלוהים, אלוהים שכולם מתרחקים ממנו. בעוד המדע מתאגרף עם עצמו, היהדות יודעת בדיוק מה יש בסוף, אם מישהו מעוניין לשמוע אני אמשיך

שלום אלעד.
    הרשה לי לחדד את הנקודה.
    היקום לא מתרחב אלא נמתח.
    הדימוי הכי מתאים לכך (אם כי הוא לוקה בחסר) הוא של בלון שמנפחים אותו ולכן שטחו גדל.
    גם כאן אתה יכול לשאול היכן היה השטח הזה קודם?

החסרון של הדוגמא הוא שהבלון מתנפח בתוך מרחב 4 ממדי מוכר לנו ואילו היקום עצמו לא מוכל בתוך מרחב גדול יותר, הוא המרחב עצמו.

הקונספט אולי קשה לעיכול אך הוא לא בלתי נתפס.
    למעשה, בניגוד למה שאתה אומר אין גם שום בעיה בנושא עם הדת.
    יש לא מעט פיסיקאים יהודים דתיים והם מכירים את הנושא ולא רואים בכך שום "חוסר הגיון" או עדות למשהו יותר נשגב.

הם מספיק חכמים לא לערבב "תפוחים ותפוזים" יחד.

זה שאתה אישית לא מבין את הנושא לא אומר שהוא "נשגב" מבינתנו. מעצם השאלה שלך על "התרחבות" הייקום ברור שאתה לא בקי בנושא ומכיוון שהנושא מאוד מורכב לא ניתן לקרוא עליו 5 דקות אחרי הצהריים ביום שני ולהיות מומחים בנושא.
    מה אתה היית אומר אם בחור אפיקורס שלא קרא את התנ"ך אפילו פעם אחת ופתח אותו בוקר אחד באופן מקרי וקרא את "עין תחת עין" או "שן תחת שן" או מקרה פילגש בגבעה או עקדת יצחק (ויש עוד המון נושאים קשים אחרים) ומייד יצא בקריאה שהתנ"ך הוא שטויות וברור שאין אלוהים.

מה היית חושב על אדם כזה? הרי אין לי ידע כלל בנושא.

• אלדד

אני רוצה לשאול שאלה קשה ולהגיב עליה

האם למרחב היקום ישנו סוף

• ירון

שאלות

כיצד יודעים מתי נוצר כדור הארץ?

זמן מחצית חיים של חומרים רדיואקטיביים

החישוב מתבצע ע"י מדידת איזוטופים של חומרים רדיואקטיביים שונים שכמותם היחסית ידועה
    לכל חומר רדיואקטיבי ידוע זמן מחצית החיים במהלכו 50% מהחומר מתפרק התפרקות ספונטנית.

ע"י מדידת כמות התוצרים ניתן לחשב את גיל הסלעים העתיקים ביותר.

הוספתי 3 קישורים-
    אחד מסביר על המושג "זמן מחצית חיים" בעוד שני האחרים מרחיבים את ההסבר על חישוב גיל כדור הארץ.

קישורים:
    תשובה ארוכה וממצה

תשובה ע"י מדען מאוניברסיטת קורנל

זמן מחצית חיים

• בן דוד

בריאת העולם

ומי יצר את הקדוש ברוך הוא

• מדען

אולי המפץ הגדול, אחרי שהוא גמר להמציא את איינשטין.

• הדס

בריאת העולם

כל התאוריות הללו ממש לא נכונות!!! הקב"ה יצר את העולם!!!ולא שום ענן גז יצר אותו.

• אלישיב

הדס אני רוצה להגיד שאין שום

הדס אני רוצה להגיד שאין שום סטירה בין המדע לתורה אני אדם דתי ובכל זאת מאמין בזה שהקב"ה בורא את הכוכבים לא כתוב איך יכול להיות שככה זה קרה

שלום הדס

המדור הוא מדור מדעי ולכן אין לו כל כוונה לדון בנושאים דתיים שמעצם מהותם אינם שייכים לתחום המדע ואינם עומדים בקריטריונים שהמדע דורש ולכן לא ברי הוכח.
    מצד שני יציאה בהכרזות והוספת המון סימני קריאה עדיין לא הפכה אף אחד לצודק.

איש באמונתו יחייה.

• יקיר

א.בתור מדען הייתי מצפה ממך

א.בתור מדען הייתי מצפה ממך להבין מהו מדע ומהי תיאוריה מדעית.
    ב.צדיק באמונתו יחיה זה המשפט הנכון.
    ג. עזוב מה היה יותר מעניין מה קורה עכשיו. איך כדור הארץ עף באויר? הפיצוץ הזה גם מחזיק את השמש?

• למאיר

לגבי הקשר בין המפץ והאבולוציה

ענית לי במאמר אחר מה-19.1 הכנסת את השאלה ישירות ממדור שאל את המומחה ולא ידעתי, אבל תודה ראיתי את התשובה , (למרות שבמקרה דרך הקישורים) אז אתה כתבת לי שאין קשר ואני חייבת
    להראות לך תשובה של פרופ' מומחה לאבולוציה
    שדווקא טוען שאכן יש וחייב להיות קשר.
    אני אעביר לך ישירות למייל את התשובה שלו.
    גלית.

• יש קשר...? או אין?

המפץ והאבולוציה

למאיר: המפץ מתאר תהליך אבולוציוני של התפתחות החומר, האם האבולוציה היא תיאורית המשך של המפץ לדעתך, או שהאבולוציה שהיא תיאוריית התפתחות החיים היא תיאוריה נפרדת?
    ג+ע

אני חושב שלא ממש ירדת לסוף דעתו של הפרופסור.
    הוא מסביר קשר נסיבתי בלבד.
    הוא מתאר את התפתחות הפרוטונים והנויטרונים מקווארקים ומשווה את הרעיון לאבולוציה.
    אך ההשוואה היא סתם להמחשה.
    בהרבה מובנים היא גם מטעה.
    באבולוציה המתאים שורד ויש עלייה במורכבות של היצור החי
    במפץ הגדול ההתרחשויות קרו בחלקן בצורה אקרעית (למשל - חוסר שיווי משקל זעיר היטה את שיווי המשקל מאנטי חומר לחומר) ואין כאן שום קשר ל"מתאים שורד". בנוסף פרוטון אכן יותר מורכב מקווארק אך זהו למעשה חיבור של 3 קווארקים יחד - לא ממש "עלייה במורכבות" אלא פשוט בנייה של חלקיקים יחד.

לכן אין שום קשר ישיר בין התיאוריות ואחת לא מחייבת את השנייה (אם כי אפשר לטעון כפי שכבר עיניתי לך שללא היווצרות היקום לא הייתה אבולוציה).

• לא להכניס דת למדע

המדע מביא הוכחות !

למאיר: אתה צודק מאוד !
    תשובתך להדס קולעת בול ! גלית,עידית.