הירח הוא משוכב, כלומר בעל קרום, מעטפת וליבה. הקרום עשיר בסיליקון, ברזל, סידן, אלומיניום, מגנזיום וחמצן. [במאמר מוסגר- בעתיד כאשר יבנו מושבות על הירח, התוכניות הן שהחמצן יופק מסלעי הירח]. המעטפת עשירה במינרלים סיליקטים שונים המכילים בעיקר מגנזיום וברזל. הליבה היא עדיין חידה שפתרונה לא ברור. כיום מעריכים שהיא קטנה יחסית (הרדיוס פחות מ350 ק"מ) ומורכבת ברובה מברזל.

ניתן לציין 4 תיאוריות מדעיות עיקריות (בלי להיכנס לאמונות דתיות):
(1). (The Fission Theory) הירח במקורו היה חלק מכדור הארץ והוא נפרד ממנו בעקבות הכוח הצנטריפוגלי של הסיבוב. אלו התומכים בהשערה זו מציינים את אגן האוקיאנוס הפסיפי כמקור הסביר ביותר לחומר הירח. השערה זאת אינה זוכה לתימוכין רבים, בעיקר לנוכח העובדה שכדי שהיפרדות כזאת תקרה מהירות הסיבוב של כדור הארץ צריכה להיות גבוהה בהרבה.
(2). (The Capture Theory) הירח נוצר במקום אחר ונלכד בכוח המשיכה של כדור הארץ כאסטרואיד תועה. גם השערה זו אינה זוכה לפופולאריות רבה.
(3). (The Condensation Theory) הירח וכדור הארץ נוצרו במקביל מאותה דיסקת חומר שקרסה בזמן היווצרות מערכת השמש. השערה זו אינה מתיישבת עם המומנט הזוויתי הגבוה של המערכת ארץ-ירח.
(4). (The Colliding Planetesimals Theory) הירח הוא פיסת חומר שהתנתקה מכדור הארץ עקב פגיעת גוף שמימי ענק לפניי כארבעה וחצי מיליארד שנים.
(5). (The Ejected Ring Theory) תיאוריה דומה לקודמת רק שכאן הפגיעה גרמה לחומר להיזרק מכדור הארץ, חומר זה קרס בסופו של דבר לירח.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

כיום מניחים שתיאוריה 4 או 5 נכונות. ההבדל בין 2 התיאוריות האחרונות היא שעל פי תיאוריה 4 הרכב הירח חייב להיות דומה מאוד להרכב כדור הארץ בעוד שעל פי תיאוריה 5 ייתכן הרכב שונה (כי החומר שנזרק מכדור הארץ התערבב עם חומר חוץ ארצי שהיה קיים בחלל סביב כדור הארץ). מחקרים אחרונים הראו שיש הבדל בהרכבי הירח וכדור הארץ ולכן הנטייה כיום היא לתמוך בתיאוריה 5.

9 תגובות

  • אנונימי [סליחה]

    יש פה הרבה מילים שהן מסובכות

    יש פה הרבה מילים שהן מסובכות מאוד לילדים, ואני אומר את זה בגלל שאני ילד.

  • גיורא

    הירח כמחזיר אור השמש

    אם פני הירח מכוסים סלעי בזלת שחורים (משמע בולעי קרינת אור), כיצד הירח מחזיר את אור השמש?

  • יהודי

    לבכות או לצחוק?!

    "בלי להיכנס לאמונות דתיות..." אמונות... כן, בטח... אתם מאמינים אמונה עיוורת בהרבה - והרבה יותר מאתנו הדתיים - ועוד בַּמִּקְרֶה. די לפתגמי הסרק שלכם... בדיוק כפי שאתם טוענים לומר לנו אנו נאמר לכם.

  • ציפי

    מדוע הירח עגול

    איך גרם שמימי בעל צורה אקראית בתחילה (על פניו) הופך להיות כדורי לחלוטין?

  • מיטל

  • הסבר:

    התיאוריה המקובלת היום על החוקרים וכיצד חל המיפנה בהכרה זו:

    המפנה המשמעותי בהבנה כיצד נוצר הירח חלה לאחר שהתאפשרה הנחיתה על הירח. האסטרונומים הביאו מהירח כ-22 קג של אבנים ורגוליט, הגיאולוגים במרכז החלל מצאו שמדובר באבני בזלת , דגימות הסלעים והקרקע הכילו חלקיקים שהעידו על כך שהירח היה מכוסה במשטח לבה גדול לאחר שנוצר.
    בסלעים ריכוזים נמוכים של "יסודות נדיפים" שיתנדפו ולכן ייעלמו כשהסלע מתחמם, (מים ואשלגן הם דוג' ליסודות אלה) האיזוטופים של היסודות נמצאו זהים (במיוחד איזוטופ החמצן) לעומת חלקי המטאורים שנפלו מהחלל בהם יש ריכוז שונה.
    ואם המכתשים הגדולים (בסדרי גודל של כ-1000 קמ) מעידים על התנגשות גוף חיצוני בכדוה"א אז זה מעיד על הגורם להיווצרות הירח:
    כוכב לכת בגודל מאדים התנגש בכדוה"א .
    את הרעיון ביססה חוקרת בשם רובין קנופ -התיאוריה היא: שלפני 4.5 מיליארד שנים התנגש בכדוה"א גרם שמימי דומה למאדים, ההתנגשות הייתה חזקה מאוד וגרמה לכדוה"א להסתובב על צירו במהירות גדולה מאוד ,הגוף הפוגע פגע בכדוה"א לא במרכזו ורסיסי חומר ממנו הושלכו למסלול שמסביב לכדוה"א, חלקיקי החומר התלכדו ויצרו את הירח. "השלוחה" של חומרי הגוף המתנגש החלה לנוע בשל כח הכבידה של כדוה"א והתלכדה מעצם הכבידה ל- 2 גושים גדולים- חלק מהחומר של הגוף המתנגש התמזג גם עם כדוה"א . (גלית)

  • ודרך היווצרותם:

    סלעים ורכסי הרים בירח לעומת כדוה"א -

    סלעי הירח מכילים ריכוז ברזל נמוך מאוד לעומת כדוה"א, אין בליבת הירח ברזל כשם שיש בליבת כדוה"א שמכילה ברזל + ניקל-ברזל בריכוזים גבוהים. סלעים שהובאו מהירח ונבדקו ע"י הגיאולוגים של מרכז החלל גילו שסלעי הירח יותר דומים לקרום והמעטפת החיצונית של כדוה"א ומכאן הועלתה ההשערה ע"י המדענים שהירח נוצר מסלעים שמקורם בחלק החיצוני של כדוה"א, כתוצאה מהתנגשות של עם גרם שמימי נהרסו חלקים מהמעטפת של כדוה"א ונכנסו למסלול התנועה של כדוה"א. תיאוריה זו שוכללה וההסבר הוא שגם רסיסי החומר מהגרם השמימי התלכדו ויצרו את הירח.
    דרך היווצרות רכסי ההרים בכדוה"א לעומת הירח:
    כשאנו רואים את רכסי ההרים בכדוה"א אנו יודעים שהם נוצרו ברובם כתוצאה מתנועה מתמדת של היבשות והתנגשות איטית של יבשת ביבשת, פני הקרקע נלחצו במפגש ביניהן -התרוממו ויצרו את רכסי ההרים, אח"כ נשחקו הרכסים ונוצרו כל צורות הנוף .
    לעומת זאת, על הירח אין לוחות יבשתיים, פני הקרקע סטטיים, ישנם הרים שנוצרו בשל אגני הפגיעה הגדולים ע"י מטאוריטים גדולים שיצרו מכתשים בגדלים של כ1100 ק"מ , סלעים רבים עפו וכך נוצרו טבעות של הרים המקיפות את אתרי הפגיעה.
    פני נוף הרריים אלה הם תוצאה של פגיעה חיצונית ולא של כוחות/תהליכים פנימיים כמו בכדוה"א. (גלית)

  • גלעד

    הירח ואטמוספרה

    למה אומרים שאין לריח אטמוספירה אם יש לו 25% ניאון 25% הליום 23% מימן ו 20% ארגון (מויקיפדיה). ואם כן יש אז למה בכל זאת אין שם קולות??

  • מאיר ברק

    תשובה

    אם תקרא את הערך שוב תגלה שרשום בפירוש שהאטמוספרה דלילה מאוד.
    הצפיפות שלה היא בסדר גודל של 10 במינוס 13 מאטמוספרת כדור הארץ.
    המשמעות של המספר הזה לכל עניין ודבר יום-יומי הוא אפס (אני לא מדבר כאן על חישובים פיסיקאליים ואסטרונומיים).

    למעשה גם החלל החיצון אינו ריק לחלוטין וצפיפות הגז בו היא בסדר גודל של אטום לכל ס"מ מעוקב.
    שוב, לכל עניין ודבר שקשור לעולם הרגיל - מדובר בריק.