חצ'קונים הם מטרד מרגיז – ולא רק בגיל ההתבגרות. איך הם נוצרים ומה אפשר לעשות נגדם?

הם קטנים, מעצבנים והפכו לאחד מסימני ההיכר של גיל ההתבגרות, אבל מופיעים לאורך כל החיים. ה"חצ'קונים" – כל אותם פצעונים שמופיעים במפתיע על הפנים ובמקומות אחרים בגוף – הם בעצם דלקת מקומית בנקבוביות העור. האם כדאי לפוצץ אותם? ומה הדרך הטובה ביותר להתייחס אליהם?

פצעונים, פצעי בגרות, חצ'קונים, אקנה (בעברית חטטת) הם שמות שונים לתהליך דלקתי שמתרחש בבלוטות החלב ובזקיקי השיער שעל העור. בלוטות החֵלֶב, שנמצאות על גבע העור, מייצרות חומר שומני בשם חֵלֶב (Sebum), שעובר בצינורית מהבלוטה אל זקיק השערה ומשם מופרש לעור. תפקידו של החֵלֶב הוא לשמן את השיער המכסה את גופנו, לרכך את העור ולמנוע ממנו להתייבש.

מקור הדלקת הוא בחסימות שנוצרות בבלוטה. הן יכולות להתרחש ממספר סיבות, כגון ייצור עודף של חֵלֶב עקב שינויים הורמונליים, תאי עור מתים שלא פונו כראוי או נוכחות של חיידקי עור מעוררי דלקת, דוגמת Propionibacterium acnes שיכולים להשפיע על כל התהליכים הללו.

תהליך היווצרותו של הפצעון מתחיל בהצטברות של תאי עור בזקיק השיער. במצב רגיל, תאי העור המתים מתרוממים במעלה צינורית הניקוז ויוצאים דרך הנקבובית של זקיק השיער אל פני השטח, שם הם מתנתקים ונופלים. אבל במצבים מסוימים יש ייצור מוגבר של חֵלֶב שומני ואז תאי העור נדבקים זה לזה, מצטברים וחוסמים את הנקבובית. כך נוצר הראש של הפצעון (מיקרוקומודון בעגה המקצועית). אם החסימה נוצרת קרוב לפני השטח של זקיק השיער, המיקרוקומודון נחשף לאוויר, מתחמצן ומשנה את צבעו לשחור, ואלה הנקודות השחורות שמבשרות על פצעונים. לעומת זאת, אם החסימה  מתרחשת עמוק בתוך זקיק השיער, המיקרוקומודון נשאר לבן.

הפגיעה ביכולת הניקוז הטבעית של העור יוצרת דלקת, שגורמת למיקרוקומודון הלבן להתנפח ולהאדים ולהפוך לפצעון. מגע של יד, שיער או לכלוך בפצעון עשוי להחריף את הדלקת ולגרום להיווצרות מוגלה, שנאגרת מתחת לקרום הפצעון.

חיטוט בפצעון ופיצוצו עשוי לתת סיפוק מיידי והיפטרות מהמטרד, אך למעשה הוא מגביר את הסיכון להחמרת מצב הפצעון. כשמחטטים בפצעים, לכלוך ושומן מכפות הידיים מחריפים את הדלקת שבעור  ואף ליצור צלקות. לכן מומלץ לא להתעסק עם הפצעונים ולהניח להם לנפשם עד יעבור זעם.

אם החלטתם לפוצץ את הפצעון, יש כמה דברים שכדאי להקפיד עליהם (לא לבעלי קיבה רגישה), בראש ובראשונה שמירה על ניקיון, וחיטוי לפני ואחרי הטיפול, כדי למנוע זיהום.

שימו לב: הכתבה מספקת מידע מדעי כללי בלבד ואין לראות בתוכנה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל אנשי מקצוע

0 תגובות