עם בוא האביב מופיעים לעתים גם נחילי הדבורים: להקות של אלפי דבורי דבש דחוסות לכדור צפוף. מה גורם לתופעה? האם הנחילים מסוכנים? ואיך נפטרים מהם בבטחה?

מפגש עם נחיל דבורי דבש עלול להישמע לחלק מהאנשים כדבר לא סימפטי במיוחד. אחרי הכל מדובר באשכול בגודל כדורסל  (וגם בגוונים דומים) שמורכב ממאות עד אלפי חרקים בעלי עוקץ. אולם, הנחיל לרוב לא מסוכן והדבורים המרכיבות את האשכול המזמזם רגועות למדי.

התנחלות היא דרכה של מושבת דבורי הדבש להתרבות באמצעות התפצלות לשתי מושבות. בעיקר באביב, כשהתנאים מתאימים והפריחה בעיצומה, מלכת הדבורים לוקחת עמה כמה זכרים ובין שליש ליותר מחצי מהדבורים העמלות, ועוזבת את המושבה כדי להקים קן חדש.

עוד לפני שהמלכה עוזבת עם נחיל הדבורים שלה מתרחשים בכוורת תהליכים המובילים לכך. מלכת הדבורים מפרישה פרומונים, הורמונים נדיפים שמשפיעים על התנהגות בני מינה. הפרומונים האלו מאותתים על נוכחות המלכה בקן ובין היתר מונעים גידול של מלכות חדשות, מגנים עליה מתוקפנות ומעודדים את העמלות לטפל בה. במהלך הטיפול הפרומונים שלה עוברים לעמלות ואיתן הם מתפזרים בכל המושבה. אך ככל שהצפיפות בכוורת עולה, מצב שהוא אחד הגורמים המעוררים התנחלות, פיזור הפרומונים הופך לפחות ופחות יעיל. עקב כך האות על נוכחות המלכה נחלש והמושבה נערכת בהתאם ומתחילה לגדל מלכות חדשות.

המלכה חיה, תחי המלכה החדשה

כדי לגדל מלכות חדשות העמלות בונות בקן מלכונים, תאים מיוחדים דמוי כד. המלכונים גדולים יותר מהתאים שבהם מתפתחות הדבורים הרגילות, הם מאונכים לקרקע ועגולים במקום משושים.

המלכה מטילה במלכונים ביצים מופרות והעמלות מאכילות את הזחלים שבוקעים מהם אך ורק במזון מְלָכוֹת: תמיסה עשירה בחלבונים ובחומרים נוספים שמופרשת מבלוטות תת-הלוע של פועלות צעירות. גם עמלות מתפתחות מביצים מופרות, אך הן מוזנות בעיקר בלחם דבורים, "מזון מעובד" שעשוי מאבקת פרחים וממעט דבש, ושהוא אחד הגורמים שמונעים מהן להתפתח לנקבות פוריות. הזכרים, לעומת זאת, מתפתחים מביצים לא מופרות שמטילה המלכה.

המלכה הוותיקה תצטרך לעוף בקרוב עם הנחיל, אך מאחר שבזמנים רגילים היא מטילה עד 2,000 ביצים כל יום ולשם כך היא זקוקה למזון רב – היא כבדה מדי. לכן, בזמן שהמלכות החדשות גדלות בתאים שלהן המלכה פוצחת בדיאטת הרזייה: העמלות מפחיתות מאוד את התדירות שבה הן מאכילות אותה, בנוסף הן מרטיטות את המלכה כדי שתזוז יותר ומשמיעות קולות עם שריר הכנף שלהן (piping) שגורמים למלכה "לחמם" את שרירי התעופה שלה.

זמן קצר לפני הגחת המלכות החדשות מהגולם שלהן, העמלות שילוו את המלכה העוזבת מתמלאות בדבש. הן יוצאות מהכוורת בנחיל של מעל 10,000 דבורים, הכולל מעט זכרים ואת המלכה הוותיקה, לחפש מקום להקים את ביתן החדש. אולם, אפילו לאחר הדיאטה ותרגילי הכושר, מלכת הדבורים הוותיקה לא יכולה לעוף לאורך זמן. לכן, בדרכו ליעד הסופי הנחיל עוצר למנוחה בתחנת ביניים – ענף, שיח, שלט, קיר או עצם אחר – ויוצר אשכול דבורים תלוי דמוי זקן.

לרוב נחיל הדבורים נותר בתחנת הביניים לא יותר מיומיים, שבמהלכם עמלות יוצאות ממנה לסיורים כדי למצוא מקום טוב להתנחל בו סופית ולהקים כוורת חדשה. כאשר דבורה סיירת שמצאה מקום הולם לדעתה, כגון גזע עץ חלול, חוזרת לנחיל היא מדווחת על כך לחברותיה באמצעות ריקוד הדבורים. ככל שהמקום שהיא מצאה איכותי יותר, היא רוקדת בהתלהבות גדולה יותר. אם סיירות אחרות משתכנעות שכדאי לבדוק את האתר שעליו מדווחת חברתן הן יעופו אליו ויחזרו גם הן לדווח. לבסוף, לאחר שכמות מספקת של סיירות ממליצות על מקום זהה, כל הנחיל עובר אליו ומתחילה העבודת להקמת הכוורת.

נחיל דבורים על עץ במכון דוידסון | צילום: איתי נבו
לרוב, הנחיל לא יישאר בתחנת הביניים יותר מיומיים. נחיל דבורים על עץ במכון דוידסון | צילום: איתי נבו

משחקי הכס

בינתיים, בכוורת הישנה, מגיחות המלכות החדשות, הבתולות. לעתים נדירות המלכות הטריות עוזבות גם הן את הקן ויוצאות עם נחיל משלהן להקים מושבה חדשה. ברוב המקרים הן לא בוחרות בהתנחלות, שאולי לא תצליח, אלא במלחמה ובהרג.

המלכה הבתולה שמגיחה ראשונה ממהרת לחפש את אחיותיה שעוד לא הגיחו מהמלכונים ועוקצת אותן למוות, לעתים בסיוע העמלות. אולם, לפעמים מספיקה להגיח יותר ממלכה חדשה, או שהעמלות מפריעות להרג. במקרה כזה נפתח קרב בין המלכות עד שרק אחת שורדת ומקבלת את השליטה על הכוורת הישנה – על כל העמלות ומאגרי המזון שבה.

לאחר כמה ימים המלכה המנצחת יוצאת למספר מעופי כלולות. היא מזדווגת במהלכם עם זכרים רבים והופכת ממלכה בתולה למלכה מטילה, שיכולה לחדש את מלאי העמלות ולשקם את גודל המושבה.

לא להדביר נחילים

כאשר הדבורים מתנחלות, ועוד לא הגיעו ליעדן הסופית, הן רגועות ביותר ואינן עוקצות בדרך כלל. אשכול הדבורים אולי נראה מאיים, אבל הוא מורכב מדבורים שׂבעות שאין להן קן, צאצאים או מאגרי מזון להגן עליהם. הדבורים בנחיל יעקצו רק אם יתגרו בהן.

אם פגשתם נחיל אתם יכולים לשמוח על ההזדמנות לעקוב אחר הדבורים. ברוב המקרים אין צורך לעשות דבר והנחיל יעזוב לבד כעבור כמה שעות או ימים, ובכל אופן לפי החוק הדברת דבורי דבש אסורה, פרט למקרה בו "נחיל [של דבורי דבש] מתנחל במבנה ולא ניתן לנקוט אמצעים לסילוקו לפי דין אחר".

כדי להיפטר מהנחיל אפשר להזמין מגדל או מגדלת דבורים, שיעבירו  את הנחיל לכוורת מלאכותית חדשה או לפנות למתנדבי "מגן דבורים אדום". יתכן שכך אף תצילו את חיי הדבורים: הנחיל פגיע ביותר לתנאי הסביבה ואין לו עדיין גישה למאגרי המזון שבכוורת ולכן הוא בסיכון מוגבר למות עוד לפני ביסוס הכוורת החדשה.

 

3 תגובות

  • ביולוג ירושלמי

    מאמר כיפי! תודה!

    קריאה מעולה ומסקרנת :-)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנעם לויתן

    תודה רבה :)

    תודה רבה :)

  • הרצל

    יש מחסור אדיר בדבורים וכל

    יש מחסור אדיר בדבורים וכל מגדל ישמח לקחת נחיל, ואכן נקווה שהלינק ל-מגן אדום דבורים יהיה שימושי.