אין פיקוח על התערובות. המים לא באמת מסננים. והצינור עובר מפה לפה. אז כמה צריך להיזהר מנרגילות?

עישון נרגילה הולך וצובר פופולריות בשנים האחרונות. לפי האמונה הרווחת, בקבוק המים של הנרגילה אמור לסנן את החומרים המזיקים הנמצאים בעשן הטבק, ולכן הנרגילה פחות מסוכנת מסיגריות. אולם האם זה באמת כך? אילו חומרים מזיקים קיימים בנרגילה והאם אנחנו באמת חשופים להם פחות מאשר בעישון סיגריות?

ראשית יש לזכור שבניגוד לסיגריות, שהרכבן נמצא בפיקוח הדוק וקפדני, תערובות העישון של הנרגילה אינן נתונות לפיקוח, וכך פוטנציאל הנזק גדול יותר. בין החומרים המסרטנים בנרגילה אפשר למנות את הזפת, שקיימת גם בסיגריות. הנרגילה מכילה גם פחם, שבבעירתו יוצר פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים, שהשפעתם מסרטנת. מעשני נרגילה חשופים יותר ממעשני סיגריות לפחמן דו-חמצני ולחומרים הללו, ועישון נרגילה מעלה פי שמונה את רמת הפחמן החד-חמצני בגופו של המעשן.

מאמר מ-2011 מראה שבניגוד לתפיסה הנפוצה, המים אינם מסננים את החומרים המסוכנים. למעשה, המים אף עלולים לגרום בעקיפין נזק, כיוון שהלחות מפחיתה את הגירוי שהעשן גורם בדרכי הנשימה ולכן המעשנים שואפים יותר, הן מכיוון שמשך השאיפה מתארך, הן משום שנפח העשן שהם מכניסים לריאותיהם גדל, וכך הנזק גדל לעומת עישון סיגריות.

נזקים אחרים של הנרגילה שאינם קיימים בסיגריות, הם הסיכון להדבקה דרך הפה במחלות כמו הרפס השפתיים, מחלת הנשיקה ודלקת הסימפונות (ברונכיטיס), כתוצאה מהשיתוף של הנרגילה בין המעשנים. בנוסף, נראה שהתופעה של "עישון פסיבי", כלומר חשיפה לעשן הטבק ולחומרים המסרטנים שבו גם בלי ששואפים אותו ישירות, קיימת גם בעישון נרגילה ולא רק בסיגריות.

נרגילות וסרטן

עם העלייה בפופולריות של עישון נרגילות גוברת גם הדאגה מההשפעות הבריאותיות שלה. בעוד ההשפעות השליליות של עישון סיגריות – ובמיוחד סרטן הריאות – ידועות היטב מאז אמצע המאה ה-20, הרי שעל השפעות הנרגילה אנחנו יודעים הרבה פחות. לא ידוע בבירור אם עישון נרגילה מסרטן, ואם כן, האם הסכנה שלו שווה לזו של סיגריות, או שמא התפיסה המקובלת נכונה והנרגילה מסוכנת פחות.

מטה-אנליזה (ניתוח סטטיסטי שמתבסס על צירוף תוצאות של כמה מאמרי מחקר) חדשה ביקשה לענות על השאלה. המטה-אנליזה סקרה 28 מאמרים מ-40 השנים האחרונות מארצות שונות. המחקרים האיכותיים מביניהם מצאו עליה של פי שלושה, פי 1.8 ופי 2.2 בסיכון לסרטן ראש וצוואר, סרטן הוושט וסרטן הריאות, אצל מעשני נרגילה. במאמרים שדורגו באיכות נמוכה נמצאה גם עלייה בסיכון לסרטן קיבה ולסרטן שלפוחית השתן.

המחקר מראה בבירור שעישון נרגילה אכן מעלה את הסיכון ללקות בסוגי סרטן מסוימים, בניגוד לתפיסה האופטימית ביחס לנרגילות. עם זאת, קשה לקבוע אם מינונים דומים של נרגילה ושל סיגריות גורמים לסיכון במידה שווה או שונה, פשוט משום שקשה להשוות בין צורות העישון ולהעריך כמה נרגילות שקולות לקופסת סיגריות אחת ביום. מגבלות נוספות של המחקר הן השונות הגדולה בין המחקרים בנתוני הסיכון לסרטן – כנראה מפני שבמקומות שונים בעולם משתמשים בעזרים שונים לעישון נרגילה, בצד מיעוט המחקרים בנושא והעובדה שקבוצות ביקורת נדגמו מבתי חולים ולא באקראי מכלל האוכלוסייה.

למרות כל ההסתייגויות, המחקר תומך ככלל בכך שעישון נרגילה מגדיל את הסיכון לסרטן, וגם סוגי הסרטן שמדווחים אצל מעשני נרגילה דומים לאלו שאופייניים למעשני סיגריות. מחקרים עתידיים יצטרכו לענות על מגבלות המחקר הזה ולבסס את הממצאים על אוכלוסיות גדולות ומוגדרות היטב וקבוצות ביקורת שייצגו באופן נאמן יותר את כל האוכלוסייה. דבר אחד ברור: אם עד כה האמנו שאפשר לעשן נרגילה בלי חשש, כעת מוטב שנחשוב פעמיים לפני שנעשה זאת באופן קבוע.

4 תגובות

  • ישראל

    עישון 'מידי פעם'

    ראשית תודה על המאמר המחכים, כתבת בסוף המאמר: כעת מוטב שנחשוב פעמיים לפני שנעשה זאת 'באופן קבוע'. האם נכון שעישון שאינו קבוע אינו מזיק. או עם סיכון נמוך מאוד. ואם כן אז מהי התדירות שאינה מזיקה?

  • לאה

    לינק

    שלום
    הלינק למאמר המטא אנליזה לא עובד, האם אפשר לקבל הפניה?
    תודה

  • רן

    בטוח זפת?

    זה לא אמור להיות עטרן (tar), או שמא זה אותו הדבר?

  • אנונימי

    זה אכן אותו הדבר. תרגמתי את

    זה אכן אותו הדבר. תרגמתי את המילה tar לזפת במקרה הזה, אבל אפשר להשתמש גם במילה עטרן