יש הטוענים שהחום בתא המכונית מוביל להתנדפות של גזים מסוכנים. אולם מחקר שנעשה לא מצא סכנה משמעותית לבריאות באוויר שבתא המכונית

לא נעים להיכנס ביום קיץ חם למכונית שחנתה שעות רבות תחת השמש הקופחת. כולנו מכירים את החום הבלתי נסבל ואת תחושת המחנק עד שהמזגן מצליח לתקן את המצב. אבל האם זה גם מסוכן?

בשנים האחרונות מופצים עוד ועוד מכתבי שרשרת ברשתות החברתיות ובדוא"ל שמזהירים כי הטמפרטורות הגבוהות ברכב החונה גורמות לתרכובות אורגניות נדיפות, בהן בנזן, להיפלט מחלקי הפלסטיק בתא הנהג. לטענתם, כשהמכונית חונה שעות רבות בשמש, הגזים הרעילים מצטברים בתוכה בריכוזים שעלולים להיות מסוכנים.

לטענות האלה אין כל שחר ככל הידוע כיום, ואין אף מחקר שתומך בהן. עם זאת, הנושא לא נבדק הרבה כך שאין מחקרים רבים על נוכחות של גזים מסוכנים בתוך רכב חם. מחקר אחד רלוונטי מאוד, בכותרת רעילות האוויר בתוך מכוניות חונות, שולל לחלוטין את הטענה.

המחקר, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת מינכן , פורסם בשנת 2007  בכתב עת מקצועי שנחשב אמין ויוצא לאור בחסות האגודה האמריקאית לכימיה. החוקרים בחנו את האוויר בתוך מכונית חדשה ובמכונית משומשת תחת תאורה בעוצמה של 14 אלף ואט, שהעלתה את הטמפרטורות בפנים לכ-150 מעלות צלזיוס. הם אספו דגימות אוויר מהמכוניות וביצעו בדיקת רעילות שגרתית שכללה חשיפה של תאי עכבר, אוגר ובני אדם לחומרים שנאספו בדגימות.

התגובה של התאים לאחר החשיפה לדגימות הובילה את החוקרים לקבוע בסבירות גבוהה שהאוויר בתוך המכוניות אינו רעיל ואין לו פוטנציאל מסרטן. עם זאת, הדגימות שנלקחו מהמכונית החדשה עוררו בתאים תגובה חיסונית קלה שעלולה להצביע על  אלרגיה.

החוקרים לא הסתפקו בכך וערכו בדיקות כימיות די לקבוע את הכמות המדויקת של התרכובות האורגניות הנדיפות באוויר שבתוך המכוניות. הבדיקה העלתה שברכב החדש היו 10.9 מיליגרם למטר מעוקב של גז. ברכב המשומש הכמות הייתה קטנה הרבה יותר – רק 1.2 מיליגרם למטר מעוקב של גז.

בין התרכובות האורגניות הנדיפות שהתגלו בבדיקה אכן היו כאלה שמוכרים כחומרים מסרטנים, אבל הריכוז שלהם היה נמוך משמעותית מהרמה שנחשבת מסוכנת. למעשה הם דומים לריכוזים שנמצאו בלובי של בנייני מגורים גדולים ולא נחשבים חריגים או מסוכנים.

המחקר הזה קובע אם כן שהאוויר במכוניות חונות אינו מסוכן, ואין שום מחקר אחר שמציע מסקנות הפוכות. עם זאת, בדרך כלל לא נהוג להסתמך על מחקר יחיד כדי לקבוע שמשהו מסוכן או לשלול את האפשרות הזאת. אם העובדות האלו עדיין גורמות לכם אי-נוחות, פשוט פיתחו את החלונות בתחילת הנסיעה והניחו לאוויר נקי לנשוב על פניכם.

4 תגובות

  • דודי

    קראתי את ה abstract של המאמר המצוטט - ולא נראה לי מספיק מקיף

    להסיק שאין בעיה כתוצאה מבדיקה של מכונית אחת חדשה לעומת מכונית אחת בת 3 שנים בתנאים הספציפיים שנבדקו -
    שבאופן כללי כל סוגי המכוניות, שבכל אחת משתמשים בחומרי פלסטיק שונים, בכל שנות חייהן, ובכל תנאי תאורה/חום/ קרינת UV, וכו' -
    נראה לי מאוד לא רציני!!
    מבין שכנראה אין ניסויים אחרים כרגע (וברור שליצרני הרכב אין אינטרס כזה).
    לכן - להבנתי - אין מידע מבוסס לא לכאן ולא לכאן.
    כמהנדס מכונות, מהיכרותי עם תחום הפלסטיקה, אני מעריך שכן עשויים להשתחרר חומרים רעילים בחשיפה לטמפ' גבוהות וקרינת UV -- שניהם קיימים בארצנו בכמות נכבדה -- ולכן, הייתי נשאר עם ההמלצה לפתוח חלונות בתחילת הנסיעה.

  • גבי

    הבדיקה הראשונה קצת מוזרה

    לחשוף אורגניזמים לאוויר המכונית זה קצת מוזר.
    הרי לא נראה לי שמישהו חושב הוא יקבל סרטן מחשיפה חד פעמית לאוויר מכונית חונה.
    הפחד הוא, כמובן, מגרימת נזק מתמשך- כל פעם קצת נזק, לאורך זמן.
    ניסוי של חשיפה של אורגניזמים לאוויר המכונית החונה שקול לחשיפה של אורגניזמים לזיהום אוויר של מכוניות, ואם לא התפתחכתוצאה מכך סרטן- להכריז שזיהום אוויר אינו מזיק.

  • רפי

    צפיפות הגז במכוניות החונות

    שלום,
    תוכלו בבקשה להסביר את הנתון לגבי צפיפות הגז בכל אחד מהרכבים (10.9 מ"ג למ"ל לעומת 1.2 מ"ג למ"ל)? הבדל של כמעט סדר גודל הוא משמעותי, ואפילו קצת מוזר.
    האם השוני הזה בצפיפות אמור להעיד על הבדל בהרכב האוויר בכל אחד מכלי הרכב? או שהיה הפרש בלחץ בין המכוניות (נשמע מוזר...)?

  • רפי

    קראתי מחדש, והבנתי שפספסתי

    קראתי מחדש, והבנתי שפספסתי שהכוונה היתה לתרכובות האורגניות הנדיפות (VOCׂׂ).
    תודה בכל מקרה!