מה קובע את אורך השערה, מדוע גברים נוטים להתקרח יותר מנשים ולמה נשים מאריכות שיער בקלות רבה יותר מגברים? כמה תשובות

השיער והפרווה שלנו ושל שאר היונקים אינם רק יפים ונעימים למגע: יש להם גם תפקידים חשובים, הכוללים בעיקר את ויסות טמפרטורת הגוף, הגנה מפני קרינת השמש וחישה של הסביבה. אצל בעלי חיים רבים וגם אצלנו, בני האדם, יש לשיער גם תפקידים עדינים יותר: הריסים מגינים על העיניים מפני כניסת זיעה ולכלוך, שערות האף מפחיתות כניסת אבק ואלרגנים לדרכי הנשימה והשיער או הפרווה שעל הראש מסייעים בשמירה על טמפרטורת המוח.

ברק השמיים, שְׂעַר האדם

חלקים ניכרים מעור האדם מצמיחים שערות – בממוצע כ-60 שערות לסנטימטר רבוע, הפזורות על פני כל הגוף מלבד השפתיים, כפות הידיים וכפות הרגליים. בגופו של האדם הממוצע יש בין 2 ל-5 מיליון זקיקי שיער, שהם היחידות התפקודיות האחראיות על ייצור השערה. למרבה ההפתעה, רק כ-100 אלף מבין מיליוני זקיקי השיער האלה נמצאים על הקרקפת. 

אך לא כל השערות "נולדו שוות". מקובל לחלק את השערות שעל גופנו לשלושה סוגים. סוג אחד הוא שיער פלומתי (lanugo), הצומח על גופם של עוברים ונושר בדרך כלל לפני הלידה. השיער הפלומתי גדל ברוב חלקי הגוף והוא רך ובהיר. סוג שני הוא השיער העדין (vellus), שְׂעַר הגוף הקצר והעדין של ילדים ומבוגרים. זהו השיער הגדל על הידיים, על הרגליים ועל רוב חלקי הגוף. הסוג השלישי הוא השיער הטרמינלי (terminal), שרובו – מלבד שְׂעַר הראש – מופיע בעקבות ההתבגרות המינית. זהו שיער ארוך ועבה יותר הצומח באזורי הראש, הערווה ובתי השחי; וגם על החזה, הגב, הבטן והגפיים (לרוב בגברים); גם שערות הריסים, הגבות ושׂער הפנים של גברים שייכות לסוג זה של שיער. 

אם כן, ניתן לראות שהשערות הצומחות במקומות שונים בגוף מתאפיינות באורך, בעובי ובקצב גדילה שונים, והסיבה לכך טמונה מתחת לפני העור, בזקיק השערה, שם מתרחשת צמיחת השערה.


השערה צומחת מתוך זקיק דמוי שקיק ומקבלת חומרי הזנה מכלי הדם. מבנה השערה והזקיק בתוך העור | Vecton, Shutterstock

כולנו זקוקים לזקיקים

כדי להבין כיצד זקיקי השיער מצמיחים שערות כה מגוונות, ניכנס פנימה, מתחת לשכבת התאים החיצונית הקרויה אֶפִּידֶרמיס, אל שכבת העור התחתונה יותר הקרויה דֶרמיס. שם מצויים זקיקי השערה. כל זקיק נראה כמעין שקיק, שבתוכו השערה גדלה עד שהיא בוקעת אל מחוץ לפני העור. השערה, כמו כל רקמה חיה אחרת בגוף, מוכרחה לקבל "חומרי בניין" וחמצן כדי להתפתח, ומי שמספקים לה אותם הם כלי הדם שמגיעים אל שורש הזקיק.

שלושה שלבים בתהליך גדילת השערה:

שלב ראשון: אָנָגֶן - צמיחה

בשלב זה סיב השערה מתגבש והשערה מתחילה לצמוח בתוך הזקיק. השערה מתארכת, בוקעת החוצה מן הזקיק אל מחוץ לעור, וממשיכה להתארך ולצמוח. זהו השלב הארוך ביותר בחיי השערה, ולמעשה בכל רגע ורגע נמצאות בשלב זה כ-90 אחוזים משערות הראש

אורך שלב האנגן משתנה בהתאם למיקום השיער בגוף, ובשיער הראש הוא יכול להגיע אף ל-7 שנים. בשערות הידיים והרגליים שלב זה קצר בהרבה, ונמשך רק כ-30 עד 45 ימים. לכן שערות אלו מגיעות לאורך של סנטימטרים אחדים בלבד. קצב צמיחת השיער הוא כסנטימטר אחד בחודש בממוצע. 

האנגן הוא השלב החשוב ביותר במחזור צמיחת השיער, מפני שהוא קובע את אורך השערה ואת משך הזמן שיעבור עד לנשירתה. אחד החומרים החשובים הגורמים לסיום שלב האנגן ולמעבר לשלב הבא, ועל כן מגבילים את זמן התארכות השערה, הוא חלבון ממשפחת FGF. חוקרים מצאו שבהיעדר חלבון זה, הריסים מגיעים לאורך של כמה סנטימטרים יותר מהממוצע.


בהיעדר החלבון FGF הריסים מגיעים לאורך רב מהממוצע. טריכומגליה, ריסים ארוכים יתר על המידה | נוצר במחולל תמונות Dall-E

שלב שני: קָטָגֶן - התנוונות 

בשלב השני קצב צמיחת השערה הולך ויורד עד שהשערה מתנתקת מהזקיק. הניתוק מהזקיק מנתק את השערה גם ממחזור הדם ומחומרי המזון שהוא מספק, ולכן היא מפסיקה להתארך ומתה, אך עדיין אינה נושרת. בשלב זה זקיק השערה נעשה צר יותר ויותר והשערה נדחקת ממקומה כלפי מעלה, אך עדיין נותרת מחוברת מתחת לפני העור. זהו השלב הקצר ביותר, ובשערות הראש הוא נמשך כמה שבועות בלבד.

שלב שלישי: טֵלוֹגֶן - מנוחה

זהו שלב המנוחה, ובסיומו השערה מתנתקת ונושרת. בשערות הראש, שלב זה נמשך כשלושה חודשים. זהו התהליך הטבעי של נשירת שיער, ובכל רגע ורגע נמצאות בו כ-10 אחוזים מסך כל השערות. מכאן ששיעור השערות שנמצאות בתהליך נשירה בכל רגע נתון הוא קטן למדי, ולכן השיער שומר על מראה אחיד לאורך זמן. השערות הנמצאות בשלב הטלוגן אינן מחוברות בחוזקה לקרקפת, ואפשר לתלוש אותן בקלות יחסית. אלה הן השערות הנושרות מראשנו כאשר אנחנו חופפים את השיער או מסרקים אותו. בשלב זה הזקיק נמצא במנוחה, ובסיומה יחזור לשלב האנגן ויתחיל להצמיח שערה חדשה. 


שלושת השלבים בצמיחת השערה - אנגן (צמיחה), קטגן (התנוונות) וטלוגן (מנוחה) | art4stock, Shutterstock

שיער: אמיתות ומיתוסים

האם נשים יכולות לגדל שיער ארוך בקלות רבה יותר מאשר גברים? מתברר שכן. אסטרוגן ופרוגסטרון, הורמוני מין נקביים הנמצאים בגופן של נשים בכמות גדולה יותר מאשר בגופם של גברים, ממלאים תפקיד חשוב בהארכת שלב האנגן, ולכן הם מאריכים את פרק הזמן שבו השערה מתארכת. נוסף על כך, ההורמון DHT, הנגזר מההורמון טסטוסטרון ונמצא בריכוזים גבוהים יותר בגופם של גברים, פוגע בזקיק השערה ומקצר את מחזור החיים שלה. התוצאה היא שערות דקות ועדינות הנושרות בקצב מהיר – וזהו אחד הגורמים המגדילים את הסיכוי של גברים להתקרח, בהשוואה לנשים. 

חוקרים מצאו שמריחת תכשיר מקומי המכיל קפאין מפחיתה את פעילות ה-DHT בגוף ועשויה להקטין את שיעורי נשירת השיער בגברים הסובלים מנשירה על רקע התקרחות גברית טיפוסית. המחקר נערך בתאי קרקפת במעבדה ולא על קרקפת של נבדק שלם ולכן דרושים ניסויים נוספים בדרך ליצירת תכשיר רפואי. נזכיר גם את התרופה פינסטריד, המוכרת בשם המסחרי פרופסיה, המפחיתה את רמת ההורמון DHT בגוף ומונעת התקרחות. המולקולה DHT אחראית גם ליצירת ההבדלים בפיזור השיער על פני גופם של גברים לעומת נשים. 

ומה באשר לתספורת? האם היא יכולה להאיץ את תהליך צמיחת השיער? למרות המיתוס הרווח, התשובה היא לא. חיתוך השערות הוא דרך מעולה להיפטר מקצוות מפוצלים ומהחלק המבוגר בשערה, שאולי חווה נזקים, ולהעניק לתספורת מראה מבהיק ויפה, אך הוא אינו משפיע על קצב צמיחת השיער. זקיק השערה, המצוי מתחת לעור, אינו מושפע מאורך השערות שמעל העור.

 

2 תגובות

  • חריף

    מעניין מאד!

    לאחרונה ישנם תכנים מעולים באתר. יישר כח

  • עפר

    המאמר מעניין, אולם כותרות

    המאמר מעניין, אולם כותרות ילדותיות והתחכמויות ירודות דוגמת ״ברק השמיים, שְׂעַר האדם״ אינן תורמות לאיכותו. באתר כזה אפשר ״להסתפק״ בכותרות ענייניות. מיותר.