האם התחממות כדור הארץ אכן גורמת להיווצרות סופות רבות והרסניות יותר? האם אפשר לעצור הוריקן או להסיט אותו ממסלולו?

ציקלון טרופי היא הסופה האלימה ביותר על פני כדור הארץ. הציקלון הטרופי מוכר גם בשמות הוריקן, ציקלון וטייפון שנבדלים רק במקום היווצרם הגאוגרפי. זו סופה שמאופיינת בשקע ברומטרי (לחץ נמוך) בעין הסערה ורוחות חזקות סביב השקע. הרוחות מסתובבות סביב השקע ונוצרות בעקבות שימור תנע זוויתי שמקורו בסיבוב כדור הארץ. קוטרו של הוריקן הוא בסדר גודל של מאות קילומטרים, כאשר הגדולים ביותר יכולים להגיע ל-2000 קילומטר.

במרכז הסופה יש אזור המכונה "עין הסערה" ומאופיין בלחץ נמוך מהסביבה ובאופן מפתיע ממש במרכז הסערה יחסית שקט עם רוחות חלשות וגשמים חלשים. האזור שבקצה עין הסערה נקרא "קיר העין" – שם הרוחות נעות סביב המרכז, במהירות אדירה, עד 350 קמ"ש. הוריקנים מסווגים בסולם של חמש דרגות על פי עוצמתם (מהירות הרוחות). כאשר הרוחות במהירות של 100-130 קמ"ש, הסופה מוגדרת הוריקן בדרגה 1 וכאשר המהירות עולה על 220 קמ"ש זה הוריקן בדרגה 5.

הוריקנים נוצרים בקרבת קו המשווה וזקוקים למספר גורמים כדי להיווצר:

1. טמפרטורת מים גבוהה: לפחות 26.5 מעלות צלסיוס, כאשר הטמפרטורה הזאת צריכה להיות לעומק של עשרות מטרים, כדי ליצור חוסר יציבות באטמוספרה.

2. מפל טמפרטורה חזק: התקררות חזקה של האטמוספרה ככל שעולים, שמאפשרת שחרור של חום כאשר אדי המים מתעבים.

3. לחות גבוהה, הדרושה ליצירת כמות גדולה של ענני קומולינימבוס (ענני סערה).

איך הסופה נוצרת?

האוויר החם והלח מעל האוקיינוס נע כלפי מעלה ונוצר שקע ברומטרי קרוב לפני המים. האזור שסביב השקע, המתאפיין בלחץ אוויר גבוה דוחף אוויר לכיוון השקע, שם הוא מתחמם ונהיה לח יותר, ומתחיל לנוע כלפי מעלה. במקומו נשאב לאזור השקע אוויר "חדש" וקריר. האוויר החם והלח שעלה למעלה, מתקרר עם הגובה ויוצר עננים, והתופעה חוזרת על עצמה. הסופה מסתובבת בגלל אפקטים של שמירת מומנטום וכוח קוריוליס והיא תדעך רק כאשר לפחות אחד מהגורמים החיוניים לה יפסיק להתקיים: המים יתקררו, הפרשי הטמפרטורה באוויר יפחתו, הלחות תרד ובעיקר – הסופה תגיע ליבשה.

כאשר הוריקן נוצר, כיוון התנועה שלו ומהירותו תלויים בשני גורמים. הראשון והעיקרי הוא תנועת רקע, כלומר התקדמות בהתאם לשדה הזרימה הקיים. הגורם השני הוא תנועה צפונית מערבית (בחצי הכדור הצפוני) משיקולים של כוח קוריוליס ושימור מומנטום. תנועה נוספת יכולה להיווצר אם שתי סופות מתקרבות זו לזו, הן יכולות לנוע זו סביב זו, אבל זה מקרה נדיר. הסופה אופליה הפוגעת בימים אלה בחופי אירופה נדירה מאוד בגלל כיוון תנועתה. הסופה נוצרה יחסית רחוק במזרח האוקיינוס האטלנטי, וכיוון התנועה שלה הוא בעיקר צפונה, ככל הנראה בגלל שינויים במשטר הרוחות והזרמים. השינויים האלה עדיין לא ברורים למדענים עד תומם, והם יעמדו ודאי במוקד של מחקרי אקלים רבים.

רוחות במהירות עצומה. נזקי סופת ההוריקן "הרווי" בטקסס, אוגוסט 2017 | צילום: Shutterstock
רוחות במהירות עצומה. נזקי סופת ההוריקן "הרווי" בטקסס, אוגוסט 2017 | צילום: Shutterstock

מתי הוריקן דועך?

הוריקן יכול לדעוך עם היעלמות אחד או יותר מהגורמים החיוניים לקיומו. הסיבה הנפוצה לדעיכה היא הגעת הסופה ליבשה, ואז אין לה יותר מים חמים המזינים אותה. אם הסופה עוברת שוב מעל מים, היא יכולה "להטעין" את עצמה מחדש. הוריקן ידעך גם אם יגיע לאזור של מים קרים או לאזור של רוחות גזירה חזקות שיהרסו את מנגנון עין הסערה ואת מערכת הסעת האוויר למעלה, המאפשרת את קיומו.

עם השנים עלו לא מעט רעיונות וניסיונות לגרום לדעיכה מלאכותית של סופות הוריקן. בין השאר ניסו להזריע את ההוריקן ביודיד הכסף, בתקווה לגרום למים בקירור יתר בחלקים החיצוניים של הסופה לקפוא ולמוטט את קיר עין הסערה. הנסיונות האלה לא צלחו, אלא רק גרמו לעיכוב תנועתה של הסופה או לשינוי הכיוון שלה. רעיונות נוספים שעלו הם לגרור קרחון אל מתחת לבסיס ההוריקן, ואפילו להפציץ את הבסיס בנשק גרעיני. כל הפתרונות האלה בעייתיים מאוד מבחינה טכנית ומבחינת השלכותיהם. כרגע אין פתרון מעשי לבעיית ההוריקנים, גם בגלל גודלם הגאוגרפי וגם בגלל זמן החיים הקצר של הסופה.

האם הוריקנים מושפעים מהתחממות כדור הארץ? ראשית, חשוב להבין שהוריקנים הם תופעה שעדיין אינה מובנת עד תום, ומחקר פעיל רב ממשיך להתקיים בנושא. התחממות כדור הארץ משנה בין השאר את הרכב האטמוספרה, את הטמפרטורה של המים והאוויר ואת מצב האוקיינוס מבחינת זרמים. מחקרים מהעשורים האחרונים בעזרת צילומי לוויין מראים שמספר הסופות הטרופיות ירד בשנים האחרונות, אך עוצמתן עלתה במידה רבה. הסיבה הישירה היא כנראה עליית הטמפרטורה הממוצעת של פני הים, בעקבות אפקט חממה גדול יותר.

צפו בדיווח של BBC על פגיעת הסופה אופליה באירלנד:

4 תגובות

  • אביב

    קו המשווה

    יש לי שאלה.. האם קיימות עדויות/האם ברמה התיאורטית, קיימת אפשרות שסופה כזאת תחצה את קו המשווה מצפון לדרום או ההפך?
    הרי ידוע שאפקט קוריוליס פועל הפוך בחצי הדרומי מהצפוני.. תודה!

  • ערן

    לא קיימות עדויות לסופה טרופית

    לא קיימות עדויות לסופה טרופית (הוריקן) שחוצה את המשווה מכיוון שהוריקן צריך את כח קוריוליס שמתאפס במשווה.
    העדות לסופה טרופית הכי קרוב למשווה היא 1.4 מעלות דרומה מהמשווה.
    בדרך כלל הם נוצרות +-5 מעלות מהמשווה ונעות צפונה (או דרומה בהתאם להמסיפרה שבה נוצרו.

  • תמר

    תודה

    עזר לי לכתוב סיכום! תודה!

  • ערן

    בכיף